hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skader og behandling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Skader og behandling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Torpedo

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  18:44:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hei, så på et forum med ett lignende innlegg som dette, tenkte det kunne bli lærerikt.

Har hesten din hatt en skade eller evt en sykdom? Hva om de som vil legger ut bilde og forteller hva de måtte gjøre for å behandle skaden/sykdommen? og hvordan hesten fikk den? Med det kan man sikkert lære mye.

Hesten min har ikke hatt mange skader, men han har nylig blitt spent, mest sannsynlig, av en av de andre hestene. Noe som ga han ett ca 3 cm langt, åpent og forferdelig stygt sår på HB, bak på foten rett før hovsjegget begynner. Det måtte han sy, nå må han stå i 10-14 dager eller mer, må nok ta rolige turer i begynnelsen. Han skadet heldigvis ikke bein eller noe sånt, men det er ett skikkelig gale sår. Så nå må han gå på antibiotika i 5 dager og renses og byttes bandasje på omtrent hver dag til det er grodd. Han må stå inne nå i begynnelsen når det regner, det er noe av det viktigste at det er tørt. Heldigvis har han ingen smerter/halter.

Hadde ikke noe bra bilde.

Hadde vært intr å høre om andre skader og behandlinger.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/09/2006 :  20:50:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde tidligere klarte å skade seg på beitet. Ingen vet hva som er skjedd, plutselig bare stod hun der med et ca 10 cm langt sår mellom skinkene. Klarte ikke å bevege seg, så vi måtte kjøre hestetransporten inn på beitet for å få henne hjem. Dyrlegen ble tilkalt, og det ble konstatert nesten 20 cm dypt, så han mente hun måtte ha blitt spiddet på en grein, gjerdepåle el.l, men ingen skjønner hva. Pga sårets plassering, og at det var sannsynligvis over en dag gammelt, gikk det ikke an å sy. Fikk beskjed om å vaske og holde rent + at hun selvsagt fikk penicilin som jeg skulle sprøyte så lasngt inn i såret jeg fikk til. Men han mente det ville ta bortimot et halvt år før det var skikkelig grodd og jeg kunne ri hesten helt som normalt. Men den gang ei. Aloe Vera salve, aloe vera spray +++ er gode saker! To mnd etter var alt grodd og hesten var god som ny!

Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  20:54:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Urokråka mi har hatt en del sår og småskader i løpet av sitt korte ett årige liv... og selv hvor mye jeg passer på henne regner jeg med det kommer flere. Siste sår var en 25 cm lang rift som bredde seg vannrett langs hele venstre side av buken. Heldigvis var den ikke dypere enn at den gikk øverst i lærhuden. Smurte på sink 1. dag, og jod og sink 2. dag og det grodde i løpet av 3 dager. Hun kom seg over gitteret som vises på det andre bildet, det er ca. 2 meter høyt, jeg forstår enda ikke hvordan hun klarte det, selv hvor mye vi sikret boksen så hun skulle stå trygt mens de andre hestene var ute på tur. Det kunne gått virkelig galt og etter dette har hun fått sitt eget "Fort Knox"!

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  12:17:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har lagt inn historien om såret til ene hesten min her før, men den har blitt slettet trur jeg.

Legger inn bilder og link til sårhistorien.

1.

2.

3.

4.

5.

http://pic4.piczo.com/lin-da86/?g=25165585
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  13:41:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka hadde ikke vært skadet noe alvorlig før i fjor sommer, da fikk hun seg en strekk eller et slag som var såpass ille at ene sena i HF nesten ble revet av. Dette fordi hun hadde blitt alene i gjerde og blitt skikkelig stressa. Det ble ikke oppdaget før alt for lenge etterpå, hun ble ikke sjekket daglig før ca. en uke etter.
Hun fikk ikke noe annen behandling enn ro og bokshvile siden det ble oppdaget så sent.
Nå er hun helt bra i foten men vil alltid trenge mye roligere grunntrening, og kan ikke brukes i sprang.

I år hadde hun også en veldig kraftig allergisk reaksjon, hele HB var hoven men ingen smerter eller irritasjon. Planen var å gi hevelsesdempende medisiner, men siden hun er drektig ble det ikke gjort. Noen dager med hvile og spyling med kaldt vann så gikk det over.

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.