hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eieren henter ikke hesten..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Eieren henter ikke hesten..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  09:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei vennine som skulle kjøpe seg hest, og alt var i orden.
Hun hadde hesten på hjem stedet sitt i en mnd før hun innså at hun var nødt til å sende hesten bort en stund for at han skulle få beite.
Hesten har vært hos meg i over 2 mnd nå.
Jeg tok på meg å trene hesten for vennina mi, og alt var såre vel.. Vi hadde en avtale hvor stallleie og alt annet var inkl.
MEN så blei det plutselig en mystisk endring i alt... Hun som opprinnelig eide hesten har bestemt seg for at hun vil ha hesten tilbake. Vennina mi blei så lei seg at hun gav opp, og fant seg i at hesten skulle tilbake til opprinnelig eier. Dette skjedde for en mnd siden.

Jeg fikk beskjed om at hesten skulle hentes innen en uke.. så 2 uker...
Han er ennå hos meg, og det er ingen som betaler for hesten!
Det er vel slettes ikke mitt ansvar å betale for andre sine hester, eller?
Jeg har 2 stykker selv og har ikke råd til å betale for en 3.
Ikke kan jeg kaste hesten på dør heller..

Det finnes ingen annen avtale en den som blei gjort mellom meg og vennina mi, men vil det si at hestens eier nå bare kan la hesten sin bli her så lenge hun måtte ønske?? Uten å betale?
Alle vet at det koster endel å ha hest..

Hva gjør jeg i en slik situasjon?
Har prøvd å kontakte eieren, men hun svarer ikke! får kun kontakt med ei vennine av henne som sier at hesten skal bli hentet... Noe som ikke skjer!!

Lopke

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  09:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ansvaret ligger hos venninna di. Så lenge hesten ikke er solgt tilbake. Henne får du vel tak i?
Forlang betaling for hesten i den perioden hun ikke har betalt.

Makan til frekkhet...

Tenkte på, er dette en forhest?? så veninna di ikke har kjøpt men lånt?

Uansett mener jeg det er sånn at hvis man ikke betaler stalleie, kan du ta pant i hesten til pengene er betalt. Mener og hørt at man og kan selge den.. men er ikke helt sikker.
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  09:30:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er snakk om en hest som vennina mi skulle kjøpe på avbetaling.
Men når hun begynte å betale for hesten hadde eier ombestemt seg ang. salget. Og det blei opphevet. Vennina mi har aldri kjøpt "hele" hesten..
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  10:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ring lensmannen og spør hvordan du skal forholde deg.
De vet sikkert hva loven sier om hvem som skal betale og hvordan du skal gå fram.

Lykke til.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/09/2006 :  14:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er venninda di sitt ansvar, det er hu som satte hesten hos deg.
Hvis ikke hesteeieren kommer og henter hesten, så er det venninda di sitt problem, og hu får punge ut til deg i forhold til utgiftene du har hatt.

Det er DERE som har inngått avtalen, så får heller venninda di ta evnt oppgjør med hun som skulle ha hentet hesten selv - det er IKKE ditt problem.

Herlig med folk med ansvarfølelse!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 20/09/2006 :  00:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jus er litt mer kompilsert enn som så.. For det første; hvem eier hesten på papiret? Det vedkommende vil også ha det økonomiske ansvaret for hesten. Muntlige antaler er også bindende i jussen, men hvis "eieren" har mailet e.l. og sagt hun vil ha hesten har dere det jo skriftlig. likevel; er det inngått en avtale om at hun skal hente hesten på et tidspunkt og ikke har gjort det er det den gamle eieren sitt ansvar.

Nå har jeg ikke slått opp i lovsamlingen, det har jeg ikke energi til etter ridetime. Men ta kontakt med vedkommende hør hva som skjer. Det skal uansett ikke belastes deg økonomisk og evt. utgifter til advokat og sakbehandling belastes den tapende part somj vil være din venninne eller den gamle eieren. Derfor ville jeg tatt en telefon til dem begge, forklart situasjonen og nevnt at du ikke ønsker å belaste dem for advokat, men kan komme til å måtte gjøre det. (Dette vil koste dem mer enn å betale utgiftene)

Lykke til
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  20:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det samme mennesket som har stått som eier hele tiden,
min vennine hadde vel egentlig bare hesten på prøve.

Hestens eier satte omtrent himmel og jord i bevegelse for at hesten skulle hentes UMIDDELBART.
Har flere sms og beskjeder på telefonsvareren min fra hestens eier.
..Jeg sa til eierens mor(eier er under 18år) at hesten kunne stå her til at de fikk henta han, så lenge de bare betalte for han. Det var ingen problem fikk jeg til svar.

Så egentlig har det blitt inngått en muntlig avtale om at EIER skulle betale for hesten. Fordi de ikke ville at min vennine skulle kjøpe hesten.
Nå har jeg endelig kommet i dialog med eier, og hesten skal hentes i morgen.
Men da jeg sa at hun var nødt til å gjøre opp for seg, fikk jeg til svar at hun ikke skulle betale for at JEG hadde hesten på prøve...

Hva gjør jeg nå?
Jeg har ikke noe særlig lyst å bare la de hente hesten, uten at jeg får igjen de pengene jeg har brukt på han.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:02:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Høh?? DU hadde hesten på prøve?
*panneklask*

Si klart fra at de har en muntlig bindende avtale med deg om at de skulle betale og at du med loven i hånd kan nekte å utlevere hesten om de ikke gjør opp etter avtalen.
Og henter de ikke hesten og GJØR OPP vil dette bli dyrt for dem når advokatsalær og x antall tusener kommer på toppen av det lille de skylder deg...

Ikke la dem utnytte deg og være så FREKKE!

Line.
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  00:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høh!
denne saken har virkelig tatt en merkelig vending!
Det viser seg at det ikke er hestens eier som har "satt himmel og jord" i bevegelse for at hesten skulle bli hentet!
...derimot var det eierens vennine...
Det var også hun som sa til kjøperen at hun ikke fikk kjøpe hesten! -og opphevet prøvetiden fordi HUN skulle ha hesten! OG det var venninens mor jeg pratet med på telefon, og gjorde denne avtalen om at hesten kunne stå hos meg(i en uke eller to).
Eier av hesten har kun vist om dette i ca 2 uker, fikk vite det ETTER at jeg begynte å bli forbanna fordi de ikke hentet hesten..!

Nå er hesten hentet av eier (jeg hadde rett og slett ikke råd eller mulighet til å holde hesten igjen), men ingen vil ta på seg det å betale for hesten!
Eieren sier at hun ville ha hentet hesten med en gang dersom hun hadde vist om dette.
Nå vil ikke denne venninen "trekkes inn i noe hun ikke har noe med"...! Ettersom jeg skjønner på hestens eier er det umulig å få noe som helst svar på NOE fra venninen.. Av samme latterlige grunn!

Så mitt spørsmål er nå, skal venninen ha regninga?? Eller er det eiers ansvar uansett? MIN vennine kan jeg ikke skjønne at skal ha noe ansvar i denne saken, selv om eiers vennine mener det!
..bør jeg kanskje kontakte en advokat?

Nå er jeg temmelig frustrert... og har lovt meg selv å ALDRI hjelpe noen med hester og hestekjøp igjen!

Redigert av - mona_jeanette den 28/09/2006 00:44:20 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/09/2006 :  01:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det til syvende og sist bør være eiers ansvar, all den tid vedkommende _bør_ begynne å fundere på hvorfor hun ikke får pengene sine for hesten hun mener å ha solgt på avbetaling?
Men hvorfor i all verden har venninna di godtatt at noen andre enn hesteeier anullerer kjøpet hennes? Se det skjønner ikke jeg.

Hvem du har prata med skjønner jeg jo at ikke er så lett å "plukke ut" for din del, iom at du ikke kjenner noe til situasjonen fra før. Men du har kanskje telefonnummer til den som ringte deg? og dermed kan du iallfall finne det ut og sende regning? Eller?

Guro -som ikke kan det skvatt med juss
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  06:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Hadde et lignende poblem for ikke så lenge siden...bare det gjaldt papir og ikke penger... vett ikke om det hjelper deg men....

Jeg kjøpte enn hest og fikk ikke papirene på denne, ble bare lovet en ørten ganger at de var sendt..men det kom aldri noen papir... Til slutt be jeg så dritlei av hele greia å kotaktet en advokat... noen dager etter hadde han sendt brev til gjeldene person om at hvis ikke papirene var ankomet meg innen en uke ville det bli sak av dette på denne personens regning...Det tok ikke mange dagene før papirene lå i postkassen min

Så ta kontakt med advokat...

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  14:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener at det til syvende og sist bør være eiers ansvar, all den tid vedkommende _bør_ begynne å fundere på hvorfor hun ikke får pengene sine for hesten hun mener å ha solgt på avbetaling?
Men hvorfor i all verden har venninna di godtatt at noen andre enn hesteeier anullerer kjøpet hennes? Se det skjønner ikke jeg.

Opprinnelig postet av Guro

Eierens vennine kjenner vistnok hesten bedre enn eieren.. Og skulle dermed hjelpe eieren å selge hesten. Vennina mi fikk aldri noe kontonr. til å betale hesten, hadde hun hatt det så hadde hun betalt hele kjøpe summen med en gang.
Grunnen til at hun godtok at en annen enn hestens eier anullerte kjøpet, var rett og slett fordi hun aldri har pratet med eieren (hun trodde også det var denne venninen som eide hesten), kun vennina hennes.
Dette fordi den vennnina "hjalp" til med salget...

Min vennine blei kjempe glad i hesten, og ville virkelig kjøpe hesten! Hun fikk bare aldri muligheten til å betale! Men etter å ha blitt hengt ut som heste-misshandler (!) fordi hun sendte hesten til meg slik at han skulle få beite, gav hun opp og orket ikke å krangle med ei 16 års gammel jente.

ett spørsmål, koster det mye å kontakte en advokat??
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  16:21:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jus-buss er gratis og ellers så finnes det fri rettshjelp.
Må du bruke vanlig advokat så tar de ca. 1500.- pr. time...

Line.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  00:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tør man spørre hva denne hesten var verdt - eh - skulle selges for? (DET kan jo være to meget forskjellige ting...)
Hvor mye penger er det snakk om i beiteleie ++++?

Dette ble det rene "Hotel Cæsar"... med intriger og bak-ryggen-aktiviteter osv.
Hva slags "venninne" er denne "ålen" som egentlig ville ha hesten selv? Er det noen VOKSNE med i dette bildet?

Hadde jeg vært i "Attac's" sko ville jeg blitt mektig irritert, og absolutt søkt juridisk råd.
Gå til toppen av siden

Stenberg-jenta

» VIP

Skrevet - 30/09/2006 :  13:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud så irritabelt!blir dårlig bare av tankenhehe
menne det du skulle gjort var å beholde hesten og gått til sak;)
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  07:07:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
...hadde jeg ikke stått midt opp i dette selv så tror jeg at jeg hadde ledd KRAFTIG!
Ja, jeg skulle ha beholdt hesten, men er på flyttefot.. og tok ikke sjansen på å måtte ta med meg to hester i stede for en. Dyrt nok med transport av min.
Hadde det ikke vært for mine flytteplaner hadde jeg helt uten tvil holdt hesten igjen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.