hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Steile/neie,bukke pent
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Steile/neie,bukke pent
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

<3Tyra<3

Skrevet - 28/11/2003 :  14:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
noen som har non tips på hvordan man lærer en hest å steile å bukke på komando? har en heste som er veldig lærevillig,så hadde vært artig å prøve å lære henne det:)
takk for svar:)

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  14:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Å lære en hest dette, kan være risikablet, da du kan ende med at hesten bruker det mot deg. KJøp boken "Gi hesten nye utfordringer" om sirkustricks, den er bra:)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  18:02:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde på for i før kunne bukke Har et bilde av han her.

Han hadde vært det av en av hans tidligere eiere. Så jeg har ikke lært han det. Men det er "bare" å lokke med godbit. Kan lære å neie (ta hodet mellom forbeina og strekke seg bakover først. Det er enklere. For å bukke må du hjelpe til å løftet beinet og så legge hesten ned. Ta litt av gangen, og husk belønning.

Vet boka Stormy nevnte tar for seg litt forskjellige "sirkuskunster". Aner ikke hvordan boka er. Aldri sett mer enn bilde av den. Men den kan sikkert gi deg noen gode tips. Kanskje

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/11/2003 :  19:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Er så enig med deg! (Det skjer av og til ;) )

Har sett ett veldig godt eksempel på hest som har lært å steile. Det var veldig festlig i begynnelsen, men etter hvert lærte hesten seg å gjøre dette for å slippe unna, og da var helvete løs. Steiling er en av de farligste uvanene en hest kan ha, og det er veldig vanskelig å avlære det når det først er innlært. Så gjør deg selv og andre en tjeneste, finn på noe annet..

Egentlig synes jeg de fleste "triks" som læres inn med godteri er ganske idiotisk. I mange tilfeller ender man opp med en tiggende hest, og det er noe av det mest irriterende jeg vet om.. Ikke skjønner jeg poenget med det heller. Da vil jeg heller lære hesten nyttige ting, som feks. å gå inn i hengeren av seg selv uten at jeg leier den inn.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  19:23:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
å lære en hest å steile på kommando er veldig dumt, for ikke å snakke om hvor farlig det er! jeg kjenner ei som først lærte ponnien sin det, og så hesten hun eier nå, og jeg må si det er skikkelig dumt, om ikke for den som lærer det bort, men for evt. senere eier... jeg fraråder deg sterkt å lære en hest det, lær den heller litt "søtere" triks, slik som bukking og sånn. mye mindre farlig, og mye morsommere å se på

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  21:04:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Boka som Stormy nevner er faktisk veldig bra (iallfall virket den bra da, jeg har bare lest den, ikke prøvd den ut i praksis)
Denne nevner blant annet at steiling ikke er saken før man vet hva man holder på med.
Men den inneholder jo "tusen" andre bra kunster , som nettopp å bukke, eller å stå på "pallen" (eller hva jeg skal kalle det, tenker på øvelsen som er avbildet på framsiden)
Eller så kan du jo for gøy lære hesten din å sitte eller ligge på kommando...tror det vekker mer "positiv" oppmerksomhet blant "noen og enhver" da det ser morsomt ut, mens en steilende hest er mest imponerende for hestefolk, og mest skremmende for "vanlige folk" (om de da ikke ser det i sirkusmanesjen)

Boka Stormy nevner er iallfall lettfattelig, samtidig som den er godt illustrert.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  21:59:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Både miriam og storm kan neie:) Miriam kunne steile på kommando også, men jeg gjør det ikke lengre. Hun kan også gi suss. Skal lære henne å gi labb også. Om du ender opp med at hesten blir bortskjemt når du gir godbiter, har du to alternativer sett fra mitt synspunkt: 1, hesten ser ikke på deg som sjefen, og kan ergo be om å få mat til den får den, 2, du har gitt den det på feile tidspunkt. Begge mine hester vet at maten er min til de har fått den, og at tigging ikke er lov, så de gjør ikke det. Tigger den er det bare å ignorere til den ikke gidder mer.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.