hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye av adferden til hoppa arver føllet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvor mye av adferden til hoppa arver føllet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  18:21:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Ok, dette ble en litt rar overskrift!

Hoppa mi er svært dominerene.
Jeg kan slippe henne inn i en flokk med 20 andre hester, og det tar mindre en 3 sekunder før de andre hestene vet hvem som er sjefen!
Jeg har aldri sett en annen hest våge å ta opp kampen med henne, og jeg er sikker på at om det hadde skjedd, så hadde hu myrda den

Lurer på hvor mye dette påvirker føllet (hingsteføll) ?
Om det er slik at føll av sånne "sjefs-bitcher" blir akkuratt like selv, eller er det omvennt?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  00:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - ville nok vært MEGET bevisst på hvordan dette hingsteføllet utvikler sin personlighet.
"Rangen" går nemlig ofte i "arv" fra mor til føll, og med en hingst kan det fort bli et problem - ikke for hingsten, men for de menneskene som etter hvert skal håndtere det og lære det opp.

Hvordan er "sjefsmærra" overfor mennesker? DET er et viktig spørsmål. Hvis hun er grei å håndtere, og bare er sjef overfor andre hester, blir saken litt enklere. Men da MÅ føllet lære - fortest mulig - at ALLE mennesker er over det i rang.

En hingst som er oppvokst med en sjefs-mærr kan fort bli dominerende i sin oppførsel, og gjøre "leder-hingst-ting" med alt og alle rundt seg. Som feks. å bite og sparke og ville slåss for å bevare sin arvete "konge-trone".

Så altså: Hold nøye oppsikt med hvordan "kronprinsen" oppfører seg! Han kan fort bli MER enn en "håndfull" å temme og håndtere. Siden dette ikke er villhester, hvor en slik sjefsmærr hjelper sitt føll til en god posisjon i flokken, så må nok dette føllet tas skikkelig "i skole" som ganske så ung. I et slikt tilfelle bare MÅ du vise den hvem som er den virkelige SJEFEN - først som sist!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  09:55:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Tusen takk for svar!

Hoppa er veldig grei å håndtere, og har aldrig prøvd å ta i fra meg plassen som sjef når jeg håndterer henne.

Hingsteføllet ER i ferd med å bli en villbasse.
Har vert borti mange hingsteføll, men ingen som han.

Når han leies steiler han og slår med frammbeina, hopper over deg og biter etter armer og bein.
Vil alltid leke og herje.
Jeg er så usikker på hvordan jeg skal korrigere denne adferden, og har spurt mange men får aldri noe svar.

Det vi har gjort til nå, er at hver gang han begynder å danse, så dytter vi han rundt-og-rundt-og-rundt-og-rundt seg selv.
Det hjelper oftest en liten stund, men så er det `på`n igjen` med ny dans og 40.000 nye runder..

Det som er det verste er at jeg går gravid i 7 mnd, og kan ikke håndtere denne villstyringen selv. Så derfor må jeg instruere samboeren min.

Han fåreslo å skille han fra hoppa allerede nå, men jeg synes dette er tidlig, han er jo bare 4 mnd.

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  16:38:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Da Ozzy ble sånn, som 7 mnd gammel hingst (vallak nå, men det er en annen sak), var det beste å bruke en stokk til å skyve ham unna. Da fikk han ingen respons på sin atferd, for noen ganger oppfattes all respons som positivt (sånn oppfattet jeg det på ham ihvertfall). Men han ble derimot totalt utstøtt.

Jeg kunne ikke skyve ham vekk med hånda, for da bet han og han kunne true med å steile (steilet et par ganger mot mennesker).

I perioden da han var slik, ble all trening også utsatt. Det har ingen hensikt å gi hesten ubehagelige opplevelser, utsette seg selv og andre for risiko og for å unngå at atferden blir en vane.

Per i dag er han en snill og grei vallak på 16 måneder, som tester grenser kun ved å komme for nært mennesker. Han roet seg før han ble kastrert, så hans atferd skyldtes ikke hingstenykker men "tenåringsnykker" og grensetesting.

Ellen Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  13:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lignende tilfelle hjemme hos meg. Hoppa er lederhoppe for en flokk på 17 stk. Hun er tøff men real sosialt sett med andre hester. Oleo(føllet) begynte tidlig å rydde matfatet og hingster og vallaker på 2-4 år viket for den vesle fisen. Han er nå 1 år og 3 månder...og står på hingstebeitet med 3 andre meget tøffe typer. Oleo har sakte men sikkert klatret seg oppover og er nå under lederen....selv om den ene aandre er eldre enn Oleo. Så ja...dette må være arvelig og absolutt noe de tar etter. Han har fått bøttevis med selvtillit ved å ha en mor som alle flytter seg for...og han lærte fort å ape etter henne.

Når det er sagt så sier noen her at du bør passe deg i forhold til mennesker. Min oppfattning er ikke slik, hverken med min egen eller andre hingster jeg har vært borti. Det er du som avgjør hva som er hesteskikk blandt mennesker. Oleo er en tøff type men på grunn av logisk, konsekvent og kjærlig håndtering har han så gode relasjoner med mennesker, han vet hva som er lov og hva som lønner seg. Han er soft som en kattunge, tålmodig og konsentrert på meg. Han står løs utenfor porten mens jeg trimmer høvene hans selv om de andre hestene går avgårde og ute av syne. Han kommer gående langveisfra, helt alene uten flokken når jeg kaller på han og det holder at jeg snur meg mot han for at han skal stoppe når det er hopper i nærheten. (han ble veldig tidlig kjønnsdriftet). Får de det de trenger, kompiser de kan rase ut med, masse utegang og godt med tidsfordriv kanskje i form av høy og grovfor.....så er din jobb som eier egentlig ikke noe vaskeligere med en slik hest enn med en som er puslette og veik, kanskje snarere tvert imot da de må du jobbe med selvtillit og motivasjon i tillegg. En ting man imidlertid alltid må huske på er å ha litt øyer i nakken...men det gjelder vel egentlig alle hester men kanskje spesielt unghester...

Min hingst skal tilbake til moren sin til våren, d er han nesten 2 år og sikkert bæl tøff i trynet... Jeg er helt sikker på at han vil omrokkere rangen i flokken slik den er i dag. Han vil nok få litt juling med en dag er han på toppen, garantert. Han gir seg ikke så lett.. Han kan få være akkuratt slik han er skapt sammen med andre hester...men han har ALDRI prøvd seg på meg og jeg tror faktisk ikke han kommer til å føle han har behov for det heller. Håper jeg...

Det er stor forskjell på hingster-føll-unghester og slik jeg håndterer min hest er ikke sikkert ville fungert på en annen type...da må en tilpasse treningen/håndteringen etter hestens type.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 14/09/2006 13:23:36 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  21:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg ville ha vurdert sterkt å skille mor og føll- FØR føllet blir alt for mye preget av mor!! Jo lenger de går ilag jo mer preg vil mor sette på føllet. Kanskje jeg er hard som vil skille et 4 mnds gammelt føll men hvis det spiser selv så ser jeg ikke problemet
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  19:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror jeg ville ha vurdert sterkt å skille mor og føll- FØR føllet blir alt for mye preget av mor!! Jo lenger de går ilag jo mer preg vil mor sette på føllet. Kanskje jeg er hard som vil skille et 4 mnds gammelt føll men hvis det spiser selv så ser jeg ikke problemet

Opprinnelig postet av Molly

Mener du helt seriøst at det er lurt å ta føllet fra moren i en alder av 4 månder?? Jeg vil si nesten sikkert at man gjør saken edan verre jeg da men...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  19:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange selger føll ved fravenning i 4-6 mdr alderen.. er det for tidlig?? Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  21:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote][Kopi av melding:Tror jeg ville ha vurdert sterkt å skille mor og føll- FØR føllet blir alt for mye preget av mor!! Jo lenger de går ilag jo mer preg vil mor sette på føllet. Kanskje jeg er hard som vil skille et 4 mnds gammelt føll men hvis det spiser selv så ser jeg ikke problemet

Mener du helt seriøst at det er lurt å ta føllet fra moren i en alder av 4 månder?? Jeg vil si nesten sikkert at man gjør saken edan verre jeg da men.../quote]

Ja jeg er seriøs! Hvis mors oppførsel tilsier det så ja jeg står for den Så lenge føllet spiser selv(høy/kraftfor) så hvorfor ikke? Grunn?

Vil du ha en dominerende hingst også itillegg til hoppa?

Bare si det du sku´

Redigert av - Molly den 15/09/2006 21:34:02 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  00:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[Kopi av melding:Tror jeg ville ha vurdert sterkt å skille mor og føll- FØR føllet blir alt for mye preget av mor!! Jo lenger de går ilag jo mer preg vil mor sette på føllet. Kanskje jeg er hard som vil skille et 4 mnds gammelt føll men hvis det spiser selv så ser jeg ikke problemet

Mener du helt seriøst at det er lurt å ta føllet fra moren i en alder av 4 månder?? Jeg vil si nesten sikkert at man gjør saken edan verre jeg da men.../quote]

Ja jeg er seriøs! Hvis mors oppførsel tilsier det så ja jeg står for den Så lenge føllet spiser selv(høy/kraftfor) så hvorfor ikke? Grunn?

[quote][quote][Kopi av melding:Tror jeg ville ha vurdert sterkt å skille mor og føll- FØR føllet blir alt for mye preget av mor!! Jo lenger de går ilag jo mer preg vil mor sette på føllet. Kanskje jeg er hard som vil skille et 4 mnds gammelt føll men hvis det spiser selv så ser jeg ikke problemet

Å ha en dominerende hingst er vel egentlig ikke noe problem i seg selv, det er folka rundt hesten som er problemet. Begge mine hester er meget dominante men jeg er det jeg også, uten hverken å være fysisk eller sint så har jeg aldri opplevd å føle meg svakere enn hestene mine. Dette går på gjensidig respekt og forståelse.

Vi kan ALDRI erstatte jobben hoppa gjør med føllet sitt, ALDRI. Dersom føllet blir tatt for tidlig fra moren kan man risikere å få et føll som rett og slett ser på mennesker som en dørmatte. Jeg har vært borti tilfeller av koppeføll og føll som har vært tatt fra mor i altfor tidlig alder, som jeg mener 4 mnd absolutt er... De får et skjevt forhold til folk. De blir glad i folk ja..men de mangler noe vesentlig i oppdragelse sin som de hele tiden vil søke hos folk, søke om å lære, søke om å få vite og søke om å få bekreftelse. Dersom føllet bærer på arv fra en dominant hoppe så mener jeg man skyter seg selv i foten ved å ta den fra moren for ung. Hvis man er redd for å få en upreget dominant hest så er det beste man kan gjøre etter mitt syn å la føllet gå i en stor gruppe med mange forskjellige karakterer. De vil hver og en ta for seg en bit av oppdragelsen og føllet vil få en så komplett barndom som mulig. Jeg mener det er riv ruskende galskap å ta føll før de er 7 månder... Det er ofte føllene som mangler dette vesentlige i sin viktigste tid i livet som blir såkalte problemhester i voksen alder.

Dette er det faktisk gjort undersøkelser på ved en høgskole for hest i Nederland... Forsøket gikk over 10 år og de yngste ble tatt rett fra mor ved fødsel mens de eldste var 1 år ved avvenning. Alle føllene fikk lik håndtering basert på positiv forsterkning og alle hestene hadde lik oppvekst. Man så et tydelig større adferdsmønster allerede etter 1 år, uavhengig av kjønn og sinn på de som ble tatt rett fra mor. Alt gikk i takt med tiden, de som hadde vært hos mor til fylte 1 år hadde de beste sosiale egenskaper sammen med andre hester som også vise seg i samvær med mennesker, også uavhengig av kjønn og sinn.

Noen kan jo sikkert si at en type trening ikke kan brukes på alle hester men fokusen her var at alle skulle ha et godt liv uten avstraffing og isolering.
Et lite tankekors...

Jeg skal forsøke å spore opp dette forsøket men det var mamma som fortale meg om det gjennom et blad de får gjennom hennes jobb.

Lopke: Jeg vet at mange føll blir solgt så unge...det er liksom blitt vanlig norm det, akkuratt som at kattunger og valper blir solgt når de er 8 uker som også er ALTFOR tidlig. Det er handelstanden som bestemmer....ikke individet, desverre. Jeg kan alikevel ikke forsvare det på noen som helst måte..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  14:15:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet også at miljø spiller inn og menneskene rundt hesten! Selvfølgelig er jo det mest optimale at føll får gå sammen med mor lengst mulig men det er mye som spiller inn her! JEG syns at føll skal ha andre føll og leke med men dessverre er ikke dette bestandig mulig

Jeg har ei vennine som fikk føll i år etter hoppa hun har holdtpå med og trent i maaange år! Denne hoppa er veldig dominerende og føllene hennes arver dette! 3 årshoppa etter denne merra kan ikke gå sammen med andre hester enn mora(de er skilt) for hun flyger på dem og skal "ta" dem! Mye av "skylda" ligger i at hun kunn gikk med mora da hun var ung og mora er dominant! Er det synd på hesten som står alene i gjerdet el skal hun få skade andre hester???

Jeg var på stallen der med min gamle vallak og jaggu skulle 3-årshoppa ta min hest også Min vennine ville ikke ha 3 årshoppa på beite ilag med sitt føll og mor fordi hun var redd for føllet sitt, da hun vet meget godt hvordan disse damene er!!

Ble veldig OT men...

Sassy69: du må jo selv bestemme hva du skal gjøre da du kjenner din hoppe best og du egentlig er klar over risikoene. Det er vel ikke bare du som håndterer hestene? Så lenge det går greit for andre også så....

Bare si det du sku´

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/09/2006 :  14:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet også at miljø spiller inn og menneskene rundt hesten! Selvfølgelig er jo det mest optimale at føll får gå sammen med mor lengst mulig men det er mye som spiller inn her! JEG syns at føll skal ha andre føll og leke med men dessverre er ikke dette bestandig mulig

Jeg har ei vennine som fikk føll i år etter hoppa hun har holdtpå med og trent i maaange år! Denne hoppa er veldig dominerende og føllene hennes arver dette! 3 årshoppa etter denne merra kan ikke gå sammen med andre hester enn mora(de er skilt) for hun flyger på dem og skal "ta" dem! Mye av "skylda" ligger i at hun kunn gikk med mora da hun var ung og mora er dominant! Er det synd på hesten som står alene i gjerdet el skal hun få skade andre hester???

Jeg var på stallen der med min gamle vallak og jaggu skulle 3-årshoppa ta min hest også Min vennine ville ikke ha 3 årshoppa på beite ilag med sitt føll og mor fordi hun var redd for føllet sitt, da hun vet meget godt hvordan disse damene er!!

Ble veldig OT men...

Sassy69: du må jo selv bestemme hva du skal gjøre da du kjenner din hoppe best og du egentlig er klar over risikoene. Det er vel ikke bare du som håndterer hestene? Så lenge det går greit for andre også så....

Helt enig med deg... De trenger en flokk rundt seg til å lære hestseskikk og oppdragelse, moren alene utgjør den viktigste delen men de andre medlemmene har forskejellige tolleransenivåer og vil alle sette spor etter seg i form av skikk og bruk.. Kompiser i samme alder og også ofte samme kjønn er også meget viktig, men som du sier...alle har ikke mulighet til å lage en flokk med alle disse viktige rolllefigurene. Resultatet da blir som du sier, en hoppe som kun har gått med moren sin i laaang tid og har liten sosial innsikt sammen med andre hester. Og ja, da må vel hoppa kanskje ende opp alene i en luftegård da... Det er jo trist men dersom man hadde satt hoppa sammen med noen sterke vallaker og noen enda sterkere hopper så måtte hoppa ha dempet seg etterhvert. I mellomtiden blir det skader, bitt og sår og det er ikke alle like takknemlige for det så da blir det vel bare slik det blir.. Trist.

Ps En annen ting er jo at dersom man ikke kan legge forhold til rette for at et føll skal få en sunn og sosial oppvekst, basert på kompiser og flokkmedlemmer så bør man kanskje avvente med føll. Det skjer jo så klart uhell over gjerdet her og der men dette var vertfall en av mine kriterier da jeg skulle bedekke hoppa mi. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å tilby dette livet så hadde jeg latt være å parre henne. Oleo går i da på et hingstebeite et stykke unna stallen vi egentlig står. Der blir han til våren og vil etter dette bli flyttet ned til moren igjen og inn i hennes flokk som han ble født i... Han gikk med moren til han var 9 månder og ble avvent da pga brunst og hans tidlige pubertet men jeg ville ikke kasterere han så tidlig så d amåtte jeg til å søke etter hingstebeitet hvor det også går noen realt tøffe eldre vallaker. Håper dette gjør susen for min lille(store)gutt...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 17/09/2006 14:18:51 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.