hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sinna liten Pinto-jente
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Sinna liten Pinto-jente
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2006 :  09:54:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Jeg har en liten pinto som ble født i våres. Hun har blitt så stor at hun får for i egen bøtte.
Hestene mine er på utegang ennå.
Hun har vært veldig vanskelig å få kontakt med, fordi moren har passet så godt på henne. Vi har iallfall fått såpass kontakt med henne nå, at vi får lov å børste, klø og løfte litt på bena.
Men når hun spiser maten sin og jeg prøver å ta på henne, legger hun på ørene og gjør tegn til å ville bite å sparke meg.
Noen som har opplev noe lignene? Hva gjør man med det? Noen erfaringer der?

Har et hingsteføll som er like gammel, men han er ikke sånn. Bare snill og god:)

Heidi

metteR

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  12:48:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet antageligvis ikke hva jeg selv ville gjort i samme situasjon, men har i hvert fall lært litt om agressivitet ved matfatet hva gjelder hunder.
Nå vet jeg ikke om dette fungerer om man allerede opplever negativ oppførsel fra hund/hest, men et føre-var-prinsipp er i alle fall å gå forsiktig bort til hunden (fra den er valp) når den spiser, og f.eks gi den litt leverpostei fra fingeren, som du holder under hundens snute i matskålen, kombinert med litt klapp&kos. Slik vil valpen forstå at grunnen til at du er der ikke er å ta fra den maten, men faktisk å rose den for at du fikk komme bort.

Men det er såklart mulig problemet ditt er større enn som så, hvis hun allerede viser tegn til å sparke etter deg? Men altså, prøv å sett deg selv som en positiv del av fôringen.

Mulig det ble litt rotete innlegg men :P

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  16:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville gjort det HELT motsatte og trent lederskap! En hest har overhodet ikke lov å legge på ørene når du kommer bort i matfatet.. Jeg trente hunden min på samme måte, jeg kan gå å plukke maten ut av munnen på han når som helst. Han er 76kg og jeg skal love deg han har stått under meg i rang fra den dagen jeg kjøpte han (8uker)
Han spiser når ikke jeg vil ha.. ferdig med det.
Det er galskaå å rose hunden hunden for at du får LOV å komme bort!!!!! Tenk den dagen noen andre kommer i nærheten av den når den spiser, nei uff og uff... Jeg har gått på uttallige hundekurs og dette er typiske ting man ikke skal gjøre /-:

Om du ikke utviser lederskap nå blir det mye verre når hesten blir eldre. Den ser på deg som du er under i rang og det kan bli farlig senere.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  17:05:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Ja det er jo akkurat det jeg mener: Det kan bli farlig, men hva kan jeg gjøre? Når hun bet etter meg, klappet jeg til henne i ren refleks på siden av mulen.(ikke hardt alså) Men er det feil tro?
Jeg også sammenlignet denne oppførselen med hund. Man skal jo kunne klappe hesten når den spiser. Jeg har tross alt små barn som har lyst til å kose med hestene innimellom. Da kan det jo være greit å ikke være engstelig for at dem skal bli bitt når hun kanskje spiser akkurat da:O

Heidi

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  18:55:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei hun tar overhodet ikke skade av et klaps (-: At det skjer i ren refleks er jo det beste for da korrigerer du ummidelbart og det er DET som er viktig. Studer hestene når de er i flokk, det er nok lederen legger på 1 øre så rygger de andre.
Nå har ikke jeg allverdens erfaring med føll men har hatt hest i så mange år og lest så mye her inne om det at det virker som de fleste angrer på at de koser/duller for mye med føllene. De er jo utrolig søte og nusselige men de bør oppdras av andre voksne hester fremfor mennesker da vi ikke er flinke nok på signaler. Vi gjør feil med å prege de for mye og de mister fort respekten for oss når de oppdager at vi er fysisk underlegne.
Et tips til deg er å legge dette spørsmålet under NH eller problemadferd?

Jeg kan masse øvelser for å trene lederskap med unghest men føllet ditt er jo enda så ungt.... Kanskje moren skal få ta seg av oppdragelsen, eller noen andre erfarne hopper/vallaker?
Du skal i alle fall ALDRI akseptere at det biter deg, du er ikke noen leke eller kløpinne! En annen ting er jo at man ikke skal mase på hestene når de spiser, men man må jo kunne være borti de uten at de truer...
Du får instruere barna like godt som føllet slik at de respekterer føllets sone og ikke forstyrrer det i provoserende situasjoner. Det er jo ingen kosebamse eller lekekamerat, selv om det ser innbydende ut (-:
Kanskje greit å vente med kosen til det er mett og fornøyd og du ser at nå er det ok med kos, men DU skal kunne ta på det mens det spiser.
Du får uansett ha lykke til!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  00:48:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Tusen takk. Skal tenke på det du skriver:)
Heidi

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.