hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - løshopping
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 løshopping
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

armunpi

» VIP

Skrevet - 11/09/2006 :  13:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor tidlig kan man begynne å løshoppe en unghest og hvor høyt i forhold til hesten?

vi har en 2 åring som vi har løshoppa 2 ganger i fra midtsommers til nå, han er ca 150 høy og blir ikke løshoppa mer enn 50cm og ikke mer en et par ganger over hoppet før vi gir oss. detta syntes han er utrolig gøy, så jeg lurer derfor på hvor mye jeg kan løshoppa han uten at det vil gå utover helsa hans..

*Showjumping*

Skrevet - 11/09/2006 :  14:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
La åringer få være åringer og føll få være føll.
Det viktigste i denne alderen er bakketrening og håndtering.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  15:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan godt løshoppe åringer. Det som er viktig er at man gjør det riktig; bygger riktig og sikkert, ikke setter opp hinder men bare bommer til å begynne med, ikke bygger for høyt, ikke gjør det for ofte osv. Rundt 1 gang i måneden er ingen belastning.
Hege Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  19:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Nå var jo dette en 2 åring det er snak om! Etter mitt syn så er det en forskjell på 1-2åring.

Har selv en 1 1/5 åring, har kun hoppet, tja, 30 cm-4 ganger på en gang (åring da). Er nå 1 1/5 år og skal begynne med bommearbeid, så han lærer seg avstander ved bommer i skritt og trav, etterhvert øke til større hinder.
Men ang. høyde, er jeg ikke sikker på, skal gå nærmere på dette når tiden for min kommer, men vil tro innen hesten er 3 år kan den hoppes med endel høyere enn rundt 1m? Kan jo også begynne longering og kjøring ved rundt 2 års alderen

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  20:10:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Låner tråden litt jeg. Ser det er mange som løshopper får og se hvor høyt hesten kan hoppe (spesielt ponnien:P) Er dette riktig?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2006 :  22:20:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Nja, ser ikke noe galt i det. Så lenge høyden er tilpasset og økes gradvis, syns det er rimelig feil å jagge hestene rundt og presse dem til di grader. Men så lenge hesten har kapasiteten og styrken til å hoppes høyt så er det vel greit. Men kommer selv aldri til å teste ut hvor høyt hesten kan hoppe, dvs. høyere å høyere helt til hesten nekter etter mase press. Men setter en ¨plan¨ for å se med trening om hesten kan hoppe en høy høyde - økes veldig forsiktigt og roligt.

Gjerne ikke så godt forklart, men det jeg prøver å si at det er ekstemt viktig at hesten selvitillit økes og ikke presses, kan få alvorlige konskvenser om hesten blir redd, kjenner til et par eksemplarer der hesten senere nekter å hoppe det minste hinder og må trenes fra bunnen grt. selvtilliten er på 0 etter å ha blitt jaget/skremt over hinderene for DEN høyden SKAL hesten hoppe over

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  18:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
han blir både tømmekjørt og longert + gått lange turer med.. vi jobber også med bommer på bakken, men da vet jeg hvertfall at det ikke er farlig å løshoppe han inni mellom. og han blir ikke tvunget, han elsker å hoppe=) Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  18:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
han blir både tømmekjørt og longert + gått lange turer med.. vi jobber også med bommer på bakken, men da vet jeg hvertfall at det ikke er farlig å løshoppe han inni mellom. og han blir ikke tvunget, han elsker å hoppe=) Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  18:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.