hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mange dekken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvor mange dekken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  00:10:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Samme her, mange dekkener OG gulrøtter. Epler og faktisk, oioi hehe...
Aldri regnt ut hva alle dekkene jeg har (Diamonds og Cheris til sammen, blir vel i alle fall 40 stk, hmmm) koster sammenlagt. Kjøper heller flerne rimelige og har mange skift enn få dyre, men det blir jo en del tusen kan jeg tenke meg.
Men heller en hest med flere gode dekken til, enn hest uten dekken + en attpåklatt-hest til noen relativt få tusen... Om jeg så har brukt 10 000 på dekken (vill gjetting) vil jeg heller det enn å kjøpe en hest til denne prisen;) Samler ikke på hester, de er dessverre så dyre å "holde igang":p

Tror nok poenget til T.Boysen var å illustrere hvor mange penger folk bruker på dekken!
På en annen side vil jeg si det at jeg kunne aldri hatt en hest uten dekken, iom at det hesteholdet jeg har krever dekken (kort pels pga hard trening, stevner osv) En dekkenløs hest kunne ikke fungert til mitt bruk;)

Har faktisk to like av et dekken jeg kjøpte nylig, tror Cheri syns det er litt kjedelig med samme farge to dager på rad da, men men

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  13:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
*beige flice dekken...bruker det inne når det er mildt

*vinterdekken blått m hals termomaster.

*regndekken bucas camel smartteks

*stalldekken grønnt termomaster.

*stalldekken blått BR

*fluedekken bucas

*ulldekken beigerutete skioes

*ulldekken blått vinnerdekken fra trav...veit ikke hva det skal brukes til egentlig?:P

*ulldekken grønt bucas

*vinterdekken horseware rutete masse for, halvhals..

*vaffeldekken blått...sommerdekken

*lendedekken lilla regntett

*lendedekken rutete med teddyfor

*ett golden stripe teppe

*flice\ull tepper(som er kjøpt i vanlige butikker)

Hadde ca 25 dekken til ponniene mine, men så måtte jeg jo bytte over til hest
Har funnet ut att jegg trwenger en del dekken til, så blir nok flere etter ohs
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/10/2006 :  04:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke å tråkke på "ømme høver" - bare å gi en liten refleksjon om at noen hester har en "garderobe" som kanskje er bare litt i overkant av nødvendighet.

Hvis man ikke har dekken som koster mer enn 3500,- tilsammen, så er det vel ikke såå mange man har.

Hvis spørsmålet på denne tråden hadde vært: "Hvor mye penger har du brukt på dekkener" - så hadde kanskje beløp over 7 - 10.000,- ++ begynt å nærme seg prisen på en hest...

Siden jeg er uføretrygdet og ikke har allverden av inntekt, og i tillegg er "gammal gnien kjerring" , så har jeg vel utviklet en viss "sparsommelighet" når det gjelder utgifter til hest. Det passer meg derfor godt at jeg har en hest som ikke trenger dekken, sålenge hun er frisk og trives storartet.

Jeg HAR jo flere gamle ullpledd og en rundgjort liggende klar hvis hun skulle bli syk - og dessuten er stallen full av dekkener til de andre hestene, så jeg ville sikkert fått lånt et, hvis det skulle bli nødvendig...

Gjentar bare en uttalelse fra en veterinær som en dag kom til stallen for å se til en - EN - syk hest - og der stod hest på hest med dekkener på :- "Jøss, så mange sjuke hester det er her da!"

Presiserer at jeg aldri har vært involvert i "konkurranse-miljø", slik at jeg ikke har noen forutsetninger for å uttale meg om dekken-bruk som sådan.

Det er bare det inntrykk jeg har fått de senere år at "dekken er mote", så "brumler" jeg litt - altså i egenskap av "eldre, sparsommelig kjærring"....

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  09:23:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har ikke så mye dekken jeg xP Bruker bare dekken om vinteren uansett så

*Lyseblått alpha horse fleecedekken
*Samme som over bare i brunt
*Brunt fleecedekken
*2 blå vinterdekken
*2 brune regndekken
*Et hullete svettedekken jeg fikk gratis
*Sånn gult ulteppe med striper

Og det er det jeg har delt på de 4 hestene Nå er det bare Roxanne og Charlie som bruker teppe da.

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/10/2006 :  09:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har mange dekken,og har alltid hatt det.
Det betyr ikke at jeg bruker flere samtidig (oppå hverandre).

Men jeg har skift og til forskjellige formål da bla.været varierer kolossalt i det landet her og tørkemulighetene mine begrenset.
Hestene mine går også mye ute (ca. 12 timer hver dag),er i bruk og jeg vil så langt det er mulig slippe å barbere.
Dessuten har jeg erfart at det er lurt å bytte på litt for å hindre gnag,særlig innedekken om vinteren.

I stallen min er det kun en 4-8 grader inne midtvinters.Da bruker jeg 1 dekken inne,ikke så tykt.
Ute går som oftest hesten med kun 1 dekken,men er det 20 minus hender det jeg legger 1 utedekken oppå innedekkenet.

Folks behov varierer...
Noen hester er "gamle og stive" og har godt av litt varme over ryggen og krysset (nyrene).
Andre har kanskje ikke noe ly til hestene ute og vil slippe å sale opp klissvåt hest.
Noen vil ha litt kortere pels da hesten trenes og det er upraktisk med svette som man ikke får vasket bort om vinteren.
Man har også hester som lett får fukteksem (hudirritasjoner),ved at de ofte er våte og med lang pels som er vanskelig å få tørr/ren.

Når det blir "overkill"..
Noen har det med å måtte overdrive alt og lesse på hesten 3-4 dekken.
Da må man ha et veldig dårlig dekken,spør du meg...
Dessuten bør man kanskje være klar over at jo fler dekken man legger på av gangen jo tettere blir det og hesten blir ikke varmere.
Det er luftrommet imellom som holder på varmen og når hesten får flere dekken oppå hverandre blir det tyngre og tyngre og "varmelomma" blir borte.
Derfor er det bedre å heller legge på 1 tykt ute om vinteren en 3 middels..

Ellers så synes jeg de som har mulighet og synes det er litt skoi å ha mange ulike typer i fine farver,mønstre, osv.må få lov å unne seg det.
Dette blir som å shoppe klær eller andre ting.
Hvis det er en glede ved det og man ønsker å pynte opp hesten litt (og samtidig at det har "sin oppgave"),er det vel helt greit.
Vi prioriterer forskjellig.
Noen bruker penger på dyre nye mobiler og annet teknisk utyr,smykker,sko,pyntegjenstander osv.osv.-andre til kjæledyret/hobbyen sin.

Så lenge det ikke blir helt "overkill" og oppstår "kloremerker i lommeboka" synes jeg det er akseptabelt.
Alt med måte.

Redigert av - xxxx den 12/10/2006 09:47:58 Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 12/10/2006 :  10:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke allverden med dekken jeg..

- 1 fleecedekken fra Heimer jeg bruker om natten når det er litt kaldt
- 1 Ulldekken fra finn t jeg bruker når det er kaldere
- 1 bobledekken når jeg er veldig kalt
- 1 fluedekken til sommeren
- 2 sommerdekken fra Heimer jeg aldri har brukt
- 1 regndekken fra Heimer
- 1 vinterdekken fra Rambo
- 1 ridedekken i fleece
- 1 nikken magnetdekken

Skal forøvrig kjøpe et regndekken til, siden det ikke rekker å tørke ordentlig mellom dagene. Drømmer om et fra Bucas, men må nok tenke litt mer økonomisk.

Jeg har ikke lagt i mye i dekken siden jeg fikk en god del med hesten min. Hittil har jeg bare kjøpt 2. Kommer sikkert til å kjøpe et pent stevnedekken før vi skal starte neste sesong og vil ha et fleecedekken til, men jeg ser ikke behovet for flere

Selv om jeg skjønner at det er gøy å shoppe uanvhengig av om det er til oss selv eller hestene våre
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  04:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - "gamle gjerrige kjærringa" melder følgende:

Den dagen jeg KJØPER et dekken - uansett pris - så skal dere virkelig få greie på det - LOVER DET!!

Så lenge min hest klarer seg utmerket uten dekken, og gir tydelig uttrykk for at hun HATER å ha noe sånt på seg, så respekterer jeg HESTEN for det.

Stiller derfor et enkelt spørsmål: HAR dere prøvd å la hesten gå uten dekken??

Ehh - med fare for å tråkke i et vepsebol: Hva mener barfot-folk om dekken-bruk??

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  07:51:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ehh - med fare for å tråkke i et vepsebol: Hva mener barfot-folk om dekken-bruk??
Opprinnelig postet av T. Boysen

...og vepsen kommer straks kryende ut
Jeg bruker tykt vinterdekken på varmblodsen min når det er skikkelig kaldt om natta, dvs.ca./10--15grader, avhengig av hvor mye vind det er. Grunnen er at han blir kald uten, enkelt og greit Regndekkenet bruker vi nesten aldri siden han har mulighet til å gå inn, og når pelsen er tørr er den varmere når ikke et tynt dekken hindrer hårene i å reise seg og virke isolerende. Når han er skikkelig varm og svett etter trening, og det er kaldt, får han ofte et fleece- eller ulldekken på seg mens han tørker. Kaldblodshoppa jeg hadde i fjor vinter brukte så og si aldri dekken, lille moskussnuskeluspen I dag får jeg ei ny kaldblodshoppe som er vant til å gå med dekken, hun blir gående uten klær så lenge hun ser ut til å ha det bra og ikke bli kald eller stiv&øm.
Til slutt: Om hesten min hadde hatt sko på beina, tror jeg at jeg hadde brukt dekken akkurat på samme måte som nå
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2006 :  08:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer innlegget ditt Asbjørg.

T.Boysen:
Ser ikke noe vits i å prøve å la hesten gå uten dekken.
Det er ikke det som er poenget,og se at hesten kan tåle det..

Seff hadde den sikkert gjort det,men den ville satt tykk pels og det er ugunstig mht. til dens bruksområde.

Man må ha en viss åpenhet for å forstå hestehold annet enn sitt eget.
Føler at du kanskje er litt "låst" i hva du selv gjør og har erfart og ikke vil se at faktisk andre hester har det like bra,men med ett dekken over ryggen..

Trekker meg stille og rolig tilbake jeg.
Synes tema har sklidd ut nå og jeg gidder ikke sitte å "forsvare" hvorfor jeg bruker dekken på mine hester.
Blir for dumt.

Redigert av - xxxx den 13/10/2006 09:05:33 Gå til toppen av siden

Ina-Hestane

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  09:31:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIna-Hestane  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna-Hestane  Svar med kopi av melding
Eg har seriøst berre eit dekken til Islendingen min :P Eit penny-fleecedekken :P Har ikkje bestilt det sjølv, men eg fekk det for eit eller anna ;)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/10/2006 :  10:06:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke tenkt å bruke dekken på min hest (han står på utegang med mulighet til å gå inn i stort "hus" som han vil), kun ved mye nedbør og veldig kaldt.

Men så oppdaget jeg jo nå at gampen ble stiv og øm, mye mer enn det han faktisk var fra før (og en enda stivere hest var ikke så ønskelig) så han står med regndekken med fleece. Han har jo ikke vett til å gå inn i huset når regnet høljer ned, så da får jeg vel hjelpe'n litt.

Men bruker kun dekken hvis det har en hensikt, ikke fordi jeg vil ha en hest som ser moderne ut

Asbjørg, jeg tror "vi" ble spurt om dekken/barfot fordi noen kanskje tror at eiere av barfothester vil at ALT skal være naturlig. ikke sko, bittløst hodelag, bomløs sal, ikke dekken?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  14:50:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
hva har jeg da.. *tenke* Hatt mange dekken men noen katstet pga hull og at jeg har klippt i stykker for å bruke deler som jeg har tullet bort... Men jeg had da:
* Grønt ridedekken regntett med borrelas forran salen og refeksstripe, kjek på tur.
*Blått flees ridedekken merket jacson.
*Grønt stall/utedekken, noe vanntett som skal selges, ettersom hesten min er AAAAlt for smal i bogen for det.
*golden stripe teppe som er flittig brukt om vinteren når jeg skal på tur, stort så jeg kan tulle rundt beina mine.
*lyseblått flees dekken som jeg fikk i går med brodert navn, var nuuudelig.
*lysebrunt flees dekken som jeg kjøpte på jysk faktisk, til 100 kr.... ride/stalldekken dette da...
*Shrires bobedekken som gamla bruker ute nå ettersom det er kaldt ute dakkar, men er staldekken da.
*Slik orange dekken fra hooks med hals som skal brukes til vinteren, lå ikke så bra på hesten, litt for tund forran men ble bedre med halsen, dette til kalde dager, hesten står oppi ``fjellet```eller ja er ganske mye vind der å når gradestokken klatrer oppover er det kjekt å ha.
*Bucas all in one vinterdekken, gamelt, kjøpte det før jeg hentet garsy for 6 år siden, men er forlite brukt en del men skal selges nå...
*Horssaver regndekken som jeg ikke bruker mer, synes det er stygt!! så det havner på loftet hvir ingen vil kjøpe det for en billig penge..
*horssaver vinterdekken som jeg savner.. med slik strikk forran, å den har røki så må mekke noe der... noen som veit hvor det gjøres? har ike symaskin som klarer det=(

Finner ut at jeg har brukt for alt men har egentlig ikke det.. jaja....

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  15:14:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
åhh, følte meg mye bedre når jeg leste in nacyville sitt innlegg, noen buker ikke dekken, andre gjør det, men det med 3-4 dekken på hesten er litt drøyt ja.... jaja jeg bruker dekken for å slippe all pelsen+ at hesten min er gammel og innså noe ved innlegget til nacyville at kansje det ikke er så dumt å legge på noe, hun er av og til veldig stiv om hun står uten dekken ute feks, å er ganske kaldt på østlandet nå.... jaja jeg har ike dårlig samvittighet ovenfor dekkenbruk, å sett hesten min skjelve å se ut som hun får et anfall når jeg tok henne inn tidlig i høst på kvelden etter det hadde regnet, så da fant jeg ut at hun måtte begynne med dekken... ikke no koselig syn det at hest fryser... men hester er som mennesker, noen blir fort kalde, mens andre holder på varmen bedre.....
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 13/10/2006 :  15:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med nacyville!

Jeg har også endel dekken til hesten min, og det fordi jeg har det i alle tykkelser sånn at jeg nettopp skal slippe å legge på lag på dag. Så klart kunne hesten min klart seg uten dekken, men da hadde hun sett ut som en moskus, noe jeg ikke er interessert i når jeg trener henne såpass mye som jeg gjør. Gjennomsvett hest etter 10 min er ikke akkurat praktisk...

Dekken jeg har:
3 regndekken
2 vinterdekken
2 stalldekken
5 ulldekken (ene bare til oppstalling under stevner og ett til skrittedekken på stevne)
2 fleece (sjelden i bruk...)
2 bomull
4 svettedekken/cooler
3 ridedekken
1 kjøredekken
1 kjøreteppe
1 skritteteppe
1 refleksdekken

Som sagt er det meste i bruk.
Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  15:47:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
hehe, føler meg litt utenfor her nå jeg hehe. Jeg som bare har to dekken foreløbig hehe. Har ikke fått kjøpt fler ennå, men klarer meg med disse:
-Fleece dekken som brukes når han har dusjet eller er kjempe svett og det er kaldt i stallen
-Vinterdekken/degndekken som han står med ute når det er kaldt eller skikkelig drittvær

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.