hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Usa forbyr nå slakt av hest til kjøttindustri
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Usa forbyr nå slakt av hest til kjøttindustri
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

xxxx

Skrevet - 08/09/2006 :  22:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dallas Morning News rapporterer i dag at USA,s representanthus i natt stemte med vinnertallene 263 mot 143 stemmer for å forby unødvendig slakt av amerikanske hester mot kommersiellt bruk (kjøttindustri).

Dyreforkjemperne jubler sammen med kjendiser som Willie Nelson,Clint Eastwood m.fl.som alle har kjempet for dette i flere år!

Les mer her: http://www.nancyville.no/?p=94

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  22:32:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
så bra
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  22:39:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Så utrolig bra
Noe andre land også kanskje burde vurdere?

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 09/09/2006 :  00:20:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Tror dere ikke det finnes en mulighet for at disse "uønskede" hestene som ikke lenger slaktes, må gjennomgå andre og verre former for mishandling nå?
Det er vel ikke slik at med én gang man forbyr slakting av friske hester, vil alle hester i hele USA bli ønsket. Man vil bare finne andre måter å kvitte seg med dem på, og jeg vil tro dette er langt verre enn å slaktes.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  01:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he.. tror ikke dere skal juble så lenge.. grunnen til at det er mange motstandere til å forby hestelakt i USA er nemli at hvor tror dere da hesten skal slaktes?? JO Mexico... DET er ikke bedre.. Det er MYE værre for hesten!

viser til artikkel: http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2079/

Flere protester mod hesteslagtning i USA

I morgen skal repræsentanternes hus stemme om, hvorvidt USAs to sidste hesteslagterier skal lukkes, eller om de skal vedblive med at fungere. I Amerika spiser man ikke heste, og derfor har man heller ikke brug for hesteslagterier, hedder det fra modstandere af slagterierne. I går demonstrerede de på Capitol Hill, for at påvirke kongresmedlemmerne til at stemme for lukningen.

"Amerikansk ikon, ikke udenlandsk delikatesse", stod der på protestskiltene. Eller der stod: "Hold op med at fodre franskmænd med vores heste". De opmødte kunne ikke holde ud, at amerikanske heste skal spises i lande som Belgien og Japan. Men landbruget har et andet syn på sagen. Hvert år slagtes 90.000 uønskede heste i USA. Hvis slagterierne lukker, skal disse heste bare transporteres endnu længere til Mexico, hvor der stort set ikke findes lovgivning om dyrevelfærd i forbindelse med slagtning.
Det tegner til at blive næsten dødt løb mellem tilhængere og modstandere af slagterierne. Lige nu fører modstanderne, så slagterierne står til at lukke. Men landbrugets talsmænd holder fast i, at de også tror på, at de kan vinde
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2006 :  09:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestenettes artikkel er fra 6 sep. og avstemmingen ble foretatt natt til i går hvor tilhengerne av slakforbudet vant med god margin og det ble ikke noe "dødt løp" som media på forhånd antok (de vant med 263 stemmer mot 143.)

Det er ett skritt i riktig retning og det er blitt satt en voldsom fokus på det.
Hester er blitt avlet frem for kun slakt,mange er transportert til Canada,noen er stjålet, andre er syke men kjørt til auksjoner og solgt hvor de kjøpes av folk som kun ønsker å tjene penger på de som mat- fordi det ikke har vært satt noen grenser..
Denne "masseslakten" har vært en gigantisk pengemaskin i mange år innen det kommersielle markedet.

Det vil nok bli fulgt opp enda mer intenst fremover nå,og det er ikke "bare" å kjøre 90.000 hester årlig over grensa til mexico.
Så enkelt er det ikke og sterke organisasjoner står bak og følger med..

Her er litt mer fakta og svar på "myter":
http://www.hsus.org/pets/issues_affecting_our_pets/equine_protection/horse_slaughter_common_myths.html

https://community.hsus.org/campaign/FED_2006_horses_senate/explanation

(edit pga link)

Redigert av - xxxx den 09/09/2006 10:14:47 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  09:34:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Ja, det hjelper jo masse bare det at det er så mye fokus på det i disse dager!!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2006 :  09:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det tror jeg også,og det handler mye om å sette grenser.
Det har ikke vært gjort tidligere i denne sammenheng så nå blir det vanskeligere for de verste synderne.
Man blir aldri kvitt hele dette problemet (det blir for naivt og tro),men man kan redusere det.

Redigert av - xxxx den 09/09/2006 10:23:09 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 09/09/2006 :  11:21:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er mange andre dyr som avles frem kun for slakt, feks griser. Hvorfor er det så mye verre om man gjør det samme med hester? Under forutsetning av at de har de bra helt fra unnfangelsen til slutten. Det virker som dere generelt er i mot slakt av hest kun for mat.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2006 :  11:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne gangen dreide det nå engang seg om hest (og dette er hestemarked.no), og jeg forholder meg derfor til det tema og den pressemeldingen.

Produksjon og slakt av andre dyr til kommersiellt bruk får evt.bli i et nytt emne her for min del.
Er selfølgelig ikke alt jeg er enig med der heller.
Hvem er vel det..

Redigert av - xxxx den 09/09/2006 12:04:40 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  19:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Produksjon og slakt av andre dyr til kommersiellt bruk får evt.bli i et nytt emne her for min del.
Er selfølgelig ikke alt jeg er enig med der heller.
Hvem er vel det..

Hmmm... Alle de som spiser kjøtt???

Beklager hvis jeg hiver bensin på bålet her, men veldig enig med Lino.
Er det så spesielt grusomt med slakt kun når det gjelder hest?

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/09/2006 :  21:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øhh,nei...Har noen sagt (hentydet) det?
Men akkurat denne artikkelen (nyheten),dreide seg om hester og forholdene rundt avl/slakt/transport av disse i Usa.

Får man ikke lov å diskutere dette tema uten å måtte trekke inn slakt av alle andre dyr til kommers bruk også?
Blir for dumt å argumentere med andre dyr synes nå jeg så lenge overskriften dreier seg om hest og et nytt lovverk i forbindelse med det.
Er det rart debatter ofte sklir ut her og blir usaklige..

Trekker meg stille ut,var ikke diskusjon om andre dyr og slaktforhold jeg ønsket når jeg postet denne pressemeldingen.

Redigert av - xxxx den 13/09/2006 21:25:46 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  00:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, det er jo supert dersom det nå ikke blir alt opp hester kun for at de skal slaktes, selvfølgelig! Misforstå meg rett her. Men jeg synes bare jeg ofte ser veldig mye fokus på hvor trist det er at hester DØR, mens jeg personlig engasjerer meg mer i hvordan de har det mens de LEVER. Skjønner forskjellen?

Så akkurat dette med slakt er for meg en ting, og jeg synes jo såklart ikke det er noe særlig, men det er ikke synd i en død hest, sånn er det bare. Dersom dette forbudet derimot kan gjøre noe med hvordan hesters situasjon er mens de enda er i LIVE, så er det 10 000 ganger bedre for meg, men jeg vet jo alt for lite om tingenes virkelige tilstand over there til å være sikker på det.

Uansett så beklager jeg hvis jeg har tråkket noen på tærne og fått debatten til å "skli ut og bli usaklig", men den første delen av mitt forrige innlegg hadde faktisk en KRAFTIG humoristisk undertone, og den andre, korte setningen, var min ærlige mening! Regner med at siden dette er en åpen debatt, så er det plass til mine meninger også?

Beklager så mye, In Nancyville!

xxxx

Skrevet - 14/09/2006 :  09:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger da ikke beklage deg.Og mine tær har du ikke tråkket på,det skal litt mer til.

Temaet begynte å skli ut før ditt innlegg hvis du leser tidligere svar.
Og det var derfor jeg også postet et innlegg tidligere hvor jeg ga uttrykk for at hvis vi skulle diskutere våre synspunkter rundt slakt generelt (deriblant griser, som det ble argumentert med her),synes jeg det burde ligge i ett nytt emne.
(Feks. slakteforhold rundt dyr til matindustrien.)

Men det var det visst ingen som hadde behov for alikevel virker det som.
Ja ja..

Redigert av - xxxx den 14/09/2006 09:43:10 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  22:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre.

Når alt kommer til alt, så er vel de fleste uansett enige om at slakting ikke nødvendigvis er den mest fantastiske "happeningen", akkurat...

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.