hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bygg-pellets?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 bygg-pellets?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  17:28:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
heisann!
Hva vil dere annbefale av knust bygg, eller bygg-pellets fra felleskjøpet? =) Hva pleier hestene å like best? og hva er mest fetende? Trenger å få hesten min til å legge litt på seg...

frkelin

Skrevet - 07/09/2006 :  17:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler heller olje. Bygg er vanskelig for hesten å fordøye og kan skape problemer for fordøyelsen av grovfor og dermed virke mot sin hensikt.
3dl olje tilsvarer 1KG havre så det har masse kalorier og gir også fin pels og er lett å fordøye. Mer enn 3dl pr dag kan gi diare og anbefales ikke.
Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  18:45:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
hesten får allerede olje.. kan jo nevnes at jeg forer med champion komplett, betfor, høy (men skal bytte til silo) og olje... fikk annbefalt av vet. å muligens fore med bygg for å få han til å legge på seg... har fort med bygg (da knust bygg) tidligere, og hesten har ingen problemer med dette.. Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at hester utnytter bygg-pellets bedre enn knust bygg.
Hesten fordøyer bygg-pelletsen bedre og næringen blir tatt opp raskere av kroppen.
Tror det er noe med at stivelsen blir gjort mer lett fordøyelig når bygget blir varmebehandlet...
Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  20:53:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
ok! ;) tusen takk for svar!!! Prøver byggepelletsene da jeg=) Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  21:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig med frkelin. I lengden er det kanskje ikke bra å gi bygg. Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  21:56:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så ikke meldingen der du skriver at hesten allerde får olje når jeg svarte Gå til toppen av siden

vivian_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  14:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Må bare kommentere denne saken litt...
Du skriver ikke hvilken hesterase du har, og hva du bruker den.. Og heller ikke hvordan den er å fore?!

Jeg har jobbet med fullblodshester (avl og oppdrett) og da brukte vi bygg for lettere å holde dem i fint hold. Vi kunne så klart ha brukt betfor, graspellets og andre lignende fortyper, men så lenge du forer riktig på bygg er det ikke negativt for hesten.

Eller ville jef ha anbefalt knustbygg (og evnt. heller legge det i bløt litt før foring) fordi FK har endret byggpelletsen, slik at den nå nesten er pulverisert når den kommer. Våre hester vil ikke ha bygg pulveret som da er halve innholdet i sekken.

mvh. Vivian

vivian J. S. Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 09/09/2006 :  19:14:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
Skrev ikke hesterase ol. nei, fordi jeg gjerne ville få meningene til folk sånn generellt=)... Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  19:22:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Men det er vel lettere å si hva hesten din burde få hvis du skriver rase, alder, hva den blir brukt til osv. ?
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 10/09/2006 :  11:08:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
Joda, kan gjerne skrive om hesten min jeg
Han er en russisk halvblods / araber på 16... Veier ca. 500kg og blir brukt til tur og litt dressur.. Blir ridd ca. halvannen time for dagen, i alle gangarter...
Gå til toppen av siden

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  12:47:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding

Hesten min får 1 liter bygg-pellets hver dag, er det ikke bra for han??
Bygget er helt, å ikke noe pulveraktig..
Gå til toppen av siden

MJ123

Skrevet - 22/09/2006 :  17:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble anbefalt å gi kaldblodshoppa mi bygg pellets fordi hun er så gira... Vet ikke hva annet jeg skulle gitt. ( får tilskudd, olje og salt og) Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  20:08:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten trenger / har problemer med å legge på seg vil jeg heller anbefale Spillers Condition Cubes på det varmeste! Hoppa mi så helt j****g ut en stund etter jeg hadde kjøpt henne og satt henne i trening. Prøvde "alt", men ikke noe hjalp. Ble da anbefalt Spillers CC av ei vennine av meg som hadde hatt samme problem med fullblodsen sin, og da brukt dette foret. Det er endel dyrere, men det er det verdt for meg hvertfall.
Har ikke noe bilde av henne på sitt verste, men kan nevnes at jeg syntes det var flaut å ta av henne dekkenet. Bildet her er fra i sommer, dog etter 1,5 år med CC, men resultater kommer forholdsvis fort.

Spillers CC er forresten også "non-heating" hvis det er aktuellt.

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

RamsViking

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  21:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer min ene med bygg, han er luftsluker, og derfor er ikke pellets bra for han, så fôrer med knust bygg:) Det skal visst være bedre for fordøyelsen. Men har hørt at varmbehandlet bygg og er bra, men har ikke noe kjenskap til det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.