hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva kan dette skyldes?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 hva kan dette skyldes?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  22:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
la merke til i dag at hesten min (fikk henne på fredag, så jeg vet ikke om dette har vart lenge eller ikke) legger på ørene og ser farlig ut når jeg tar et spesielt sted på magen hennes. det er vel omtrent der sjenkelen ligger.
hun blir likedan når jeg strammer salgjorden - kanskje ikke så uvanlig, men det slo meg at det kunne ha en sammenheng.

kan hun ha vondt i magen? eller kanskje hun er øm etter ridning... eller bare litt sær? ka dokka trur?

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/09/2006 :  02:08:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan være hun er øm etter stram gjort, eller feil bruk av sporer. Men mange hopper er også ekstra ømfintlige i akkuratt det området har jeg merket meg. Vet ikke hvorfor, de er ikke plaget med noe. Når de kommer i brunst kan de være enda verre. Kan du høre med tidligere eier, kanskje de kan fotelle deg noe mer?

Kan være andre ting også, eller dårlige erfaringer fra før osv. Dersom du ikke legger merke til andre ting, og hun fungerer bra, er frisk og rask, ville jeg vel gått ut fra at hun er ekstra ømfintlig i dette området.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  00:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er hesten? Hva er hun blitt brukt til? Har hun vært skolehest, eller?
Du kan "overraske" henne med å legge på salen på denne måten: Spenn ut gjorten på høyre side et par hakk, og når du legger på salen, bare såvidt fest spennene på venstre side. Så venter du litt, og spenner inn ett hakk på høyre side, vent igjen, og ta et hakk på venstre. Lei så hesten ut, og spenn opp et hakk på hver side igjen. Lei hesten litt, så den ikke lenger kan blåse opp magen, og trekk opp de siste hakkene, til salen ligger så stramt som den skal.
Dra aldri hardt eller fort når gjorten skal strammes, og ros henne masse hvis hun ikke legger på ørene. Gi gjerne en liten gulrotbit hver gang hun er "schnill".

Har hun blitt ridd med sporer? Da kan hun jo være øm der sjenklene "treffer". Prøv å ri med minst mulig sjenkelbruk - hvis det går. Bruk da evt. to dressurpisker til hjelp - hvis nødvendig.

Min snille gamle hest hadde for noen år siden en del fòrryttere, og plutselig merket jeg at hun la på øra når gjorten ble festet. Fant ut årsaken: En av rytterne hadde gått på "rideskole" og "lært" at gjorten skulle festes med ett eneste hardt og fort røsk, samtidig som det av og til ble brukt et kne inn i magen for å få den til å slippe ut lufta - når/hvis hesten blåste opp magen. Å HJÆLP!!!

Kan LOVE at denne jenta lærte seg en "ny" måte å stramme gjorten på!!!

Håper du finer ut av det - og at du "overrasker" hesten din med å være veldig forsiktig og snill når gjorten skal på. - Lykke til!
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  08:01:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Kanskje gjordspreng? Eller som nevnt tidligere, feil sjenkelbruk.
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/09/2006 :  08:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er litt sånn som du beskriver. Hun er blid som en sol dögnet rundt, syv dager i uken. Men når jeg skal legge på salen legger hun på örene og "truer" med å bite etter meg.

Jeg er supernöye med å legge salen riktig på slik at det ikke skal väre ubehagelig for henne, men uansett hvor forsiktig jeg er så blir hun gretten. Det er nok at jeg tester henne ut litt og bare legger hånden under salen og underlaget ved manken så kommer den sure minen.

Ikke vet jeg hva det kommer av, jeg er som sagt nöye med å sale opp og er bevisst på sjenkler så hun ikke skal bli helt sjenkeldöv. Jeg har vel bare innfunnet meg med at dette er noe hun ikke er särlig begeistret for.
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  10:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn som det der er en av hestene på rideskolen jeg jobber på og. Han er blid og fornøyd dagen lang og kjempekosete, men når du kommer med salen blir han en liten djevel. Han begynner å virre rundt, legger på øra, napper truende og prøver å trampe på deg. Men han gir seg som regel hvis noen setter han på plass og gir klar beskjed om at slik oppførsel ikke er akseptabel, da står han pent igjen. Han har vært sjekka for å se om han har vondt noe sted som har tilknytning til salen, og det har han ikke. Så mest sannsynlig er det bare hans måte å sjekke ut hvem som bestemmer... Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  18:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan også hende at hesten er kilen.
Før når jeg skulle gå på hesten min kunne han nesten sparke meg siden han var så kilen.

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.