hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har gitt feil for, 1 LITER med multivitaminer!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Har gitt feil for, 1 LITER med multivitaminer!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  23:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har fått 2 nye i stallen, og de har virkelig fått det til nå. De har funnet frem fôr og tatt inn hestene, selv om det ikke var de som skulle gjøre det. Jeg fant akkurat ut at de har gitt den ene hesten nedi her 1 LITER med multivitaminer, istedetfor 1 liter med champion komplett. Hvor farlig er dette? Kommer til å stå opp flere ganger i natt for å sjekke, men vil bare høre med dere om hvor alvorlig det kan være.
Wenche & Amber

Torpedo

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  23:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det tror jeg IKKE er bra!! Ring vetrinær og snakk med de!!!!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  01:55:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Spiste hesten opp alt? Multivitaminer inneholder jo selen, og kan føre til forgiftning i for store doser. Og 1 liter er jo laangt over maksimalt anbefalte dose..
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  08:27:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fortell oss hvordan det går da Wenche.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/09/2006 :  09:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok det går bra.
Det skal en del til før hesten forgiftes og kan bli syk av dette tilskuddet,selv om det er selen i det.
De fleste tåler jo selen i normale mengder,hadde vært verre om det var en som var allergisk og ikke skulle fores på det overhodet.
Og det har (forhåpentligvis),skjedd kun en gang.
Er hesten ellers frisk og ikke har dårlig lever,skal den ikke bli alvorlig syk av dette.
Det vil gå en 4-5 dager før det er fordøyd gjennom hele systemet.

Redigert av - xxxx den 05/09/2006 09:07:44 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  11:52:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg mener å huske noe vetrinæren sa da en hest jeg passet kom til en kraftfòr sekk og spiste omtrent 30 liter. Det blir sikkert noe av det samme. Hesten må holdes i mosjon, så mye som mulig for å unngå forfangehet. Tror han nevnte noe om andre fòrtyper også om jeg ikke tar helt feil. Men jeg ville ringt til dyrelegen og hørt hva de anbefalte.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  14:52:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg var i stallen til klokka var 03.00 i natt. Leste nøye over bøtta med multivitaminer, og kom fram til at hun hadde fått i seg ca 10 mg selen, som er det "farligste" som er i tilskuddet. Hesten virket ganske rolig, og til slutt sto hun og småsov i boksen sin, i all fred og fordragelighet, så det gikk bra denne gangen

MEN, jeg fortalte jentene at det er veldig vitkig å sjekke hva hestene skal ha, og hva de fyller i, før de gir det til hestene. De hadde mest sannsynligvis ikke lest utenpå bøtta, og det er grunnen til at hesten fikk feil.

Det er egentlig to veldig ålreite jenter, men de trenger å jekkes ned et par hakk, for de er verdensmestere i alt de holder på med. Men går seg nok til, nå skal jeg sette meg ned for å skrive ei ny liste med stallregler og rutiner, som er litt mer detaljert enn lista som er i stallen fra før av.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2006 :  19:59:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Bra at det ente godt
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  22:22:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Ja, det var bra. Husker en gang da det var to småjenter som var innom gården, og de hadde gitt en hel skål med multi-tilskudd til kaniner som vi hadde i pensjonat. Da fikk jeg hetta da. Sånne greier er ikke til å spøke med, og bør derfor ikke ligge lett tilgjengelig.

De jentene kunne ikke forstå hva som var så farlig med det, helt til jeg sa at det der til og med kunne være overdose for en HEST!!!

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  02:01:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Er det ikke normalt at en ikke overlater slikt til nye mennesker? At det alltid er noen kyndige/erfarne som sjekker at ting er som det skal, før fôret gies?
Det trodde jeg... Om ikke er det nemlig ikke kun jentenes feil, for de visste det tydeligvis ikke, og om de gjorde det så burde de ikke drive med hest. Det er alvorlige greier. Kjipt om de tilfeldigvis hadde gitt det til en hest til et par hundre tusen med en fanatisk eier, eller i verste fall tatt livet av øket i tillegg!

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  12:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Margit, hvis du leser det første innlegget til Wenche, så står det at det ikke var disse jentene som skulle ta inn og fôre..Altså er det noe de har gjort på eget initiativ, og det er jo uansvarlig av dem, siden de tydeligvis ikke hadde oversikt over hva hestene skulle ha..
Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  22:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Alltid irriterende når nye fôrer uten å få beskjed om det, også da selvfølgelig gjør en feil.. MEn det som heldigvis er bra med en del vitaminer/mineraler, er at det kroppen ikke trenger, går bare rett gjennom systemet.. Nå sie jeg ikke at det ikke kan være farlig, for det kan det jo, som så mye annet. Men mesteparten av de fleste vitaminer som kroppen har i overskudd kaster den bare.

Selen derimot er jo som nevnt ikke bra i store mengder, men hvis hesten er sund og frisk i kroppen, så overlever den nok den ene gangen!

Håper det ikke skjer flere ganger da.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  15:33:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Skjer nok ikke flere ganger, for disse jentene fikk et kort opphold i stallen. De fant ut at det ble for dyrt og tok for mye tid, så de skulle ikke ha hesten på fôr likevel. Puh..

Margit: Jeg pleier alltid å være med nye personer i stallen når de skal lære seg rutiner rundt foring osv, men i dette tilfellet hadde de gjort ting på egenhånd, som de ikke hadde fått beskjed om å gjøre. Dette var i tillegg to jenter som jeg ikke har ansvaret for, og derfor var det ikke min oppgave å lære dem opp. Men, dette var en glipp, og to "verdensmestere", derfor gikk det som det gikk. Heldigvis :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.