hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min har plutselig begynt å steile...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hesten min har plutselig begynt å steile...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

maRen-

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  14:35:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemaRen-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemaRen-  Svar med kopi av melding
Hei..

Hesten min har nå plutselig begynt å steile masse når ho ikke får vilja si... Hva er galt? Ahh.. det er liksom ikke så moro... hva skal jeg gjøre for at hun skal slutte med det? Hørt at hver gang en hest steiler skal man slå hesten i hue, når den er i lufta.. Er det sant? Jeg _ANER_ rett og slett ikke... Trenger råd!

HELP ME!

Maren :)

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  14:57:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvis den helt plutselig har begynt å steile, er det nok mest sannsynlig at noe er galt, at hesten har vondt et sted, noe feil med utstyret etc. Kontroller dette først. Hester gjør ikke ting uten grunn, og hun gjør det nok ikke fordi hun ikke får viljen sin, hester tenker ikke sånn, og for all del; ikke slå henne i hodet!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  10:48:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Hei.
Hvis alt utstyret er skjekket og hesten er skjekket og ingen feil er funnet er det en protest på noe hun ikke forstår eller har vankelig for å utføre pga anatomi, styrke eller motorikk.
Vesla mi har drevet med dette når hun ikke "får til" ting jeg ber om. Det jeg gjorde var å ikke presse riktig så hardt, men "lirke" i riktig rettning og slutte å presse når jeg så hun holdt på å steile. Hvis hun steilet ble hun "straffet" (gjorde det mildt ubehagelig å være hest et øyeblikk), men jeg prøvde å avslutte før det kom så langt. Nå søker hun mye lenger (har mer tolmodighet) for å finne løsningen på "problemet" og virker mye mere sikker på seg selv og på meg.
Det jeg snakker om er bakkearbeid, for jeg tror at mange problemer kan løses med litt arbeid på bakkeplan...

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  12:02:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Som det står i de andre svarene; sjekk alt utstyr og hestens helse før du gjør noe annet. Jeg red en unghest en stund, og når han ikke skjønte hva jeg ba han om på dressurbanen, steilte han av og til. Hver gang jeg kjente han var på "vei opp", lettet jeg tøylepresset, og red fremover. Det hjalp oss, og når han skjønte hva jeg ba ham om, sluttet han med steilingen. Viss du ikke finner noe feil med utstyr eller hestens helse, bør du snakke med en instruktør som kanskje kan finne ut hva problemet er. Lykke til:) Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  14:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Fryktelig bastante svar her da?!? Kommer nå litt an på hvilke situasjon hesten steiler i også. Hvis den plutselig har begynt kan de skyldes mye, som f.eks. hva som allerede er nevnt med utstyr, at hesten har vondt etc... Men jeg vil nå holde regelrett frekkhet som et alternativ også.

Uansett er ikke steiling en akseptabel form for protest.

Har du fast instruktør eller mulighet for en? Hvordan er hesten ellers å håndtere/ ri?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

maRen-

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  17:35:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemaRen-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemaRen-  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg har aldri hatt dette problemet før. Har hatt henne i ett år, og utstyret passer perfekt (salen er tilpasset av salmaker). Hun har sine perioder hvor hun kan være litt "frekk", men har heldigvis sluttet med steilingen sin nå! Takk for gode råd!
Maren :) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2004 :  11:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

En hest som steiler for å protestere,må ris frem for enhver pris! Slipp ut på tøylen og ri frem og forlang oppmerksomhet. Hesten vil da koble steiligen med arbeid,og da gidder den ikke det mer skal du se..gitt at hesten er frisk,fungerer dette meget bra

Redigert av - xxxx den 02/02/2004 02:45:39 Gå til toppen av siden

Bings_berta

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  12:56:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBings_berta  Svar med kopi av melding
Heeiia! =) Har du bytta bitt på henne eller lenge siden du ahr raspa tenna? Det KAN værra en årak.. Hvis hun har biti seg i munnen eller har noen form for sår i munnen KAN det være veldig vondt.. og nor du rører litt på hånda di så kan bittet treffe det såret eller det som irriterer henne... Det kan oxo være at hun begynner og sette seg opp for deg,, dette vet du vel bedre selv ;)
Hvis du ikke har sjekka munnen hennes så gjør det..
Mange klemmer fra Lill Tove og Frisco

"Lev Livet NÅ! Det kommer Ikke I Reprise!"

Redigert av - Bings_berta den 30/01/2004 12:57:00 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  14:41:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ser at hun har sluttet med steilingen sin. Fine greier. Har du noen anelse om hva som gjorde at hun sluttet? Det er ofte en årsak til både at de starter med det og at de stopper med det. Tror du det kan ha vært et problem i munnen hennes? Eller var hun i en "trasseperiode" hun nå er over?

Mvh Line.

PS; Lill Tove; Fornøyd med signaturen din? Klem fra Tante Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.