hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvitløk-kanskje ikke så sunt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvitløk-kanskje ikke så sunt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

kjerstikur

Skrevet - 22/08/2006 :  21:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har akkurat lest igjennom siste Lipizzaneren (medlemsbladet til lipizzanerforeningen), og der sto det en liten artikkel, med stoff hentet fra et svensk hestemagasin (husker ikke hvilket akkurat nå) om at hvitløk faktisk kan være skadelig for hesten?? Det var noe med at hesten (og andre dyr) ikke greier å bryte det ned skikkelig og det kan lage skade på nyre og milt.....?

Noen andre som har hørt om dette??

Skal lese gjennom en gang til og komme med bedre referat litt senere....

Hæ?

Bentemor

Skrevet - 22/08/2006 :  22:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at det er viktig at de ikke får mye av det pga nyrene. Ikke stol helt på meg nå, men mener det var pga nyrene som du sier... At det ble for mye svovel eller no Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 22/08/2006 :  22:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at det er viktig at de ikke får mye av det pga nyrene. Ikke stol helt på meg nå, men mener at det var svovel i hvitløken som ikke var bra å få for mye av. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  22:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har og hørt det, men det var ganske så mye hvitløk hesten måtte ha for at det var farlig...
Svovel er hesten ofte i underskudd av, finnes blandt annet i MSM produkter.
Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  08:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har hørt det. Jeg har også prøvd å fortelle det til folk på forskjellige forum at det ikke er bra. Virker ikke som de som bruker det er interessert i å høre at de gjør feil? Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  08:59:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Vi hadde en diskusjon om nettopp dette for en stund siden, og da kom en eller annen med en laang artikkel om det. Søkefunksjonen her funker ikke, noen andre som kan finne en link?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 23/08/2006 :  10:23:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant det selv jeg...

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=12123&SearchTerms=hvitløk

Dette har skapt stor nok skepsis i mine øyne til at jeg ikke hadde foret hesten min med hvitløk.....ihvertfall når det heller ikke er forsket på hvor god effekt det skal ha for immunforsvaret til hesten. Hvordan kan det være bra for immunforsvaret i små doser når det er svært skadelig i store doser???

Anyway, takk for "henvisning" til tidligere diskusjon....

Hæ?
Redigert av - kjerstikur den 23/08/2006 10:23:37 Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 23/08/2006 :  10:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge min veterinær kan hvitløk gjøre hesten anemisk... ikke bra. Han sa at hester ikke bør fores med hvitløk i det hele tatt pga dette. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  10:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan kan det være bra for immunforsvaret i små doser når det er svært skadelig i store doser???

Opprinnelig postet av kjerstikur

Det er mye som er sånn..
Visse vitaminer er livsviktige. Kroppen fungerer ikke uten, men i for store dose kan du bli forgiftet.

I den linken om jeg husker rett stod det hvor mye hesten måtte ha for at
det ble skadelig, og det var STORE doser..
Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 23/08/2006 :  20:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er mye som er sånn..
Visse vitaminer er livsviktige. Kroppen fungerer ikke uten, men i for store dose kan du bli forgiftet

Du har jo selvfølgelig helt rett Lopke....

Sto vel noe sånn i artikkelen at det ikke var forsket godt på hvor lav dose som kunne være skadelig for hesten. Og at små doser kunne ha ødleggende effekt som følge av ødleggelse av røde blodlegemer. Ikke stor nok til å være synlig, eller skape akutt anemi (det har vi som har foret med hvitløk skjønt), men foråsake en veldig mild anemi som igjen kan gjøre at hestens prestasjonsevne over tid kan synke.

Så når jeg neste gang får meg hest blir den ikke foret med hvitløk, sånn for sikkerhets skyld. Sliter den med immunforsvaret får den heller få hoppemelkpulver el.l.

Edit for å si lykke til på utstilling til helgen Lopke!

Hæ?
Redigert av - kjerstikur den 23/08/2006 20:46:54 Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  20:30:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Har lært at ren hvitløk er FARLIG, men ikke i pulverform ( som man får kjøpt på hestebutikker). Men jeg vet ikke helt. Ingenting er ihvertfall bra i for store mengder..
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  21:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
alt er skadelig i for store mengder.. jeg forhørte meg med min veterinær, og han sa det var sunt for hesten å få en sånn barneskje i foret hver dag, men man måtte følge dose anbefalingene..
jeg gir min hvitløks pulver i foret, og tenker ikke så veldig mye over at enl iten skje er farlig... samme som med bikkjer, de kan få sjokolade de også i små former, men blir det over 60 gram kan det bli farlig, og evt dødelig... :)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  22:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som er litt rart.

Når havren var dårlig ifjor pga for høyt innhold av mykotoksiner sa de også at det bare var farlig i store mengder. Dvs at 1 liter feks ikke var farlig. Alikevel slutta "alle" med havre da. Men når det gjelder hvitløk, som jo er farlig alltid, spiller det visst ingen rolle.

Hvordan kan du gi noe som er *litt* giftig til hesten din når du vet om det?
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  22:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
sant nok... men hvis man begynner å undersøke, så er alt farlig å spise... både for folk å dyr..
Jeg er sikkert fæl som gir hesten min "farlig" hvitløk, men gjør det alikevel.. fordi jeg har lest at det er sundt i visse mengder.. man kan jo gi ren hvitløks båt til hester også visstnok.. for å bli litt OT så er det forsket mye på at kaffe, melk og brus er meget skadelig og farlig for oss mennesker i lengden, men hvor mange bryr seg om det? minimalt, siden det skal store mengder til.. om en blir syk, er det ikke sikkert en annen blir..
Slik tror jeg det er med slikt for også.. mange blir skremt av det de leser og kutter dermed ut å gi dette til dyrene sine, mens andre fnyser av det og gir det alikevel siden det er mengder som skal til..
Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, jeg gjør det jeg har lært, og blitt bedt om av veterinær i henhold til forplan til min hest og følger den.. og ja, atter en gang gir jeg hvitløk, 1 skje i foret hver dag.. hester er fortsatt frisk og rask og liker hvitløken, samtidig som den holder insekter på avstand..
:)

nutte

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  23:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
det ble gjordt en test om hvitløk funket for å få bort innsekter fra hesten. Så de gidde halvparten av hestene hvitløk hele vinteren, og resten av halve fikk ikke. Når de slapp de ut på sommerbeitet kom det like mange innsekter på de som var foret med hvitløk som de uten, selvom det dunstet hvitløk!;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  23:16:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaja... det kan vel kanskje stemme... men det fungerte da på min... ikke noe insekts middel fungerte på han, fikk beskjed om å prøve hvitløk å det fungerte... så varierer vel der også...
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.