hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gode bøker om hester, hestehold og ridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Bøker og videoer
 Gode bøker om hester, hestehold og ridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mix1

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  22:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Har du noen bøker du vil anbefale andre lesehester som ønsker å lære mer om hest?
  • Bøker om hestehold, sykdommer, foring, hovpleie, etc?
  • Bøker om Natural Horsemanship?
  • Bøker om dressur, sprang, feltritt, western, akademisk ridekunst, trening generelt (longering, tømmerkjøring, bakkearbeid osv..), kjøring, travtrening?
  • Faktabøker om hest generelt

Del dine bokanbefalinger med andre lesehester!

Fortell gjerne om hvem bøkene passer for (alder, interesse, nivå innen ridning og hestehold). Hvilke språk finnes bøkene på (om du vet det..). Tittel og forfatter er også fint å få med..

--
Mix1, administrator

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  10:33:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Et Sunt Og Naturlig Hesteliv. (A lifetime of Soundness)
Undertittel: Nøkkelen til optimal helse, rehabilitering av halthet og den høytytende barfothesten.

Denne boka er skrevet av en tysk veterinær som har spesialisert seg på hest og helse. Hun heter Hiltrud Strasser.
Boka handler om hva som er naturlig og riktig for en hests helse, bl.a. hva slags temperaturer hesten trives best i, hva slags mat som er best for fordøyelsen, hvordan hestens høver skal skjæres/verkes for at hesten skal ha det bra osv.

Det er mye biologi og anatomi i boka, så den er nok ganske tunglest for de yngste (?).

Den er etter min mening en god lærebok om hest for deg som vil finne ut hva som er best for hesten og hva slags liv hesten ville ønsket seg om den fikk velge.

Boka er gitt ut på norsk og oversatt fra engelsk av Hanne Engstrøm.
Boknr. er ISBN 82-996236-1-8, og den kan sikkert bestilles hos din lokale bokhandel.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  11:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
"Hestehold i praksis", av Mats Mellberg.

Nylig kjøpt boka så har ikke lest den fra perm til perm ennå. Men virker veldig ok.. Kjøpte boka fordi det er den boka som brukes på Hestekunnskapseksamen som Norsk hestesenter holder. Tenkte derfor at boka var bra (selv om jeg ikke skal ta eksamen i hestekunnskap).. Og det ser faktisk ut som om den er veldig bra også!

Boka tar opp planlegging av det daglige arbeidet, vedlikehold av anlegg og utstyr, foring, stell av friske og syke hester, hovbeslag og transport. Boka beskriver også hvordan hesten skal vises for hånd, longeres og løshoppes. Eksempler på stallrutiner på flere store staller innen ulike grener diskuteres også. Virker som en veldig bra bok! Gleder meg til og en gang få lest denne..

Selv bestilte jeg boka fra gnist.no (det billigste stedet jeg fant. Porto og ekspedisjonsgebyr er medregnet i prisen, så totalpris er kr368,-. Du får levert boka med giro som du betaler etter at du har mottatt pakken. Leveringstid: Ca 7 dager). Boka er oversatt fra svensk, så den finnes iallfall på svensk også. Du finner boka her.

Tror boka kan passe for både nybegynnere og mer erfarne hestefolk. Og har du noen gang tenkt til å ta hestekunnskapseksamen for å få dokumentert at du faktisk kan litt om hest, ja da trenger du jo boka uannsett..

--
spoff
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  11:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestehold i praksis (som spoff og nevnte)

Saltøy og Hesteutstyr, en morsom guide med det meste utstyret man får fatt i.

Hestens Stell og Helse, Leksikon for Hesteeiere, tar for seg så og si alt innen atferd, sykdommer, trening o.l.

Lær ridning med Kjersti og Alex. Forklarer grunnlegende dressur meget bra i en del, og en egen del med Kjersti Wigen' egne historier og erfaringer.

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  16:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Natural horsemanship
"på bakken og i salen"

av Peer Werner Vogel

Denne boka har jeg fått i julegave.. men den er ikke komt ennå
( bestillt )

Har hørt ufatteligt mye bra om boka.. og den er av noen kåret til å være den beste boka så langt om horsemanship.

Så for dere som vil lære mer om nh er dette en perfekt bok ( har jeg blitt fortalt.)

anmeldelse:

http://hest.no/media/index.html?func=debate&sub_func=reply_form&id=9

Gå til toppen av siden

CC

Skrevet - 15/01/2003 :  17:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dressur med Lussan-Louise Nathorst

Det er kommet en norsk utgave som heter Dressurridning. Denne boka er vleig bra synes jeg, for den gir gode forklaringer på de ulike øvelsene. En fin guide.

Horsemanship på bakken og i salen-Peer W. Vogel

Veldig bra bok om NH!! Her får man det også enkelt forklart. En fin veileder.

Gå til toppen av siden

meg

Skrevet - 15/01/2003 :  19:40:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
ta tøylene er en god bok Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  22:43:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
"Ta tøylen" er bra! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  00:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et par til bøker.. Nøyaktig det samme jeg skrev i en tidligere debatt her ("Brev og bøker fra eksperter!"), som var mer vinklet mot bøker for å "lære å ri" enn for hestehold generelt. Noen av bøkene jeg nevner er også alt nevnt av andre her, men siden jeg selv synes de er veldig bra så fortjener de ennå en plass
  • "Lær ridning med Kjersti og Alex" av Kjersti Wigen (norsk). Tror ikke den er i salg lengre, men jeg lånte den på biblioteket da jeg var liten. En del morsomme historier, og tips til hvordan man skal/kan trene.

• "Ridelære" av Petra Hörzel et. al. (dansk). En bok som behandler temaer som longering, lett dressur, mer avanser dressur og sprang. Boka er illustrert med bilder og tegninger og tekst som forklarer de ulike treningsmetodene/øvelsene. Under hvert tema er det også tatt opp en del vanlige problemer, hvor tips til problemet blir gitt. Kan sikkert komme godt med når en rir alene og ikke helt vet hvordan problemet skal løses.

• "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund og Jytte Lemkow (svensk/dansk/engelsk). Her beskrives alt fra grunnleggende dressur til mer avansert dressur. En bok hvor ting forklares godt, og begrunnelse for hvorfor ting gjøres akuratt slik blir gitt. Dessuten en morsom bok å lese selv om en ikke akuratt kan ri piaff og piruetter på hesten sin akuratt

• "Dressyr med Lussan"(svensk tittel) eller "Dressurridning"(norsk tittel) av Louise Nathhorst. Mye av det samme som omtales i Kyras bok, men her på Lussans måte. Tips og vanlige feil er også nevnt. Samt "Hvordan lage et kürprogram". Kanskje uaktuelt for oss fleste, men morsomt å lese likevel

Ellers har jeg også hørt at "Ta tøylene" er bra, men har ikke lest den selv, selv om jeg har den i bokhylla..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  11:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg har lest så mange hestebøker, at ikke husker navnet på alle...:p

*Ta tøylene er en veldig bra bok, som du lærer endal om grunleggenede dresusur + noen litt mer avanserte dressur øvelser!
* Forstå din hest, av Ulla Ståhlberg. Denne boka er oxo veldig bra, syntes jeg. Det står beskrevet vedlig nøye om hestens avferd og oppførsel! Lærte mye av denne boka;)
*Rytterens ABC var veldig nytting når jeg skulle ta grøntkort. Der står det om alle rideknappene++
*En bok som heter hesteboka eller noe, er oxo bra. Der står det mye om foring, stall hold, sykdommer, ridening ol.
* Jeg ønsker meg hest... tror jeg. Dette er en bok som er veldig nytting for deg som skal kjøpe hest. noe er litt overderevet spør du meg, men elles er det en god bok

Kunne skrivd mye mer her, men dette var noen av de bøkene jeg har lest;)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2003 :  17:12:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Heste-Nettet.dk har en side med en rekke bokanmeldelser.. Riktignok er dette danske bøker, men mange av dem finnes nok på norsk også. Ellers er jo dansk helt greit å lese det også.. Synes iallfall jeg

PS: Man kan også kjøpe bøker fra den siden. Vet ikke hvordan dette er når man bor i Norge. Om de sender utenlands. Men vil man ha bøkene så fikser man det vel på et vis.

--
spoff
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  17:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
en bra bok som jeg har er "Sprangridning - Strömsholm-metoden". der står det om det som trengs om sprangridning. "boken beskriver hva som kreves av ryttren,treneren og hesten for å framgang i sprangridningen. Spranghestens utdanning, handtering, trening, pleie og utstyr behandles." står det på baksiden av boka.

jeg er veldig fornøyd med boka.

synes også "hest i norge" er bra. men den er det ikke så mye fakta på en måte. den r veldig fin, med mange fine og gode bilder.

ellers er det jo en del bra bøker ute og går!
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  21:24:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
heya:)

jeg vil gjerne anbefale ei bok jeg har får fått gjennom penny klubben(fikk den da jeg var medlem for mange år siden) den heter "klart hester kan snakke!" av Tamara Baltazar. holder på å lese den nå, det er mye inntressant der, jeg satt ute i sola i dag og leste, satt kjempelenge p.g.a at den var så intressant.
jeg vil anbefale den til alle som har hest og de som liker hester.
hvis du leser fort leser du den ut på en dag.....:)

koziz@
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  23:34:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Abonnerer på Landbruksforlagets hestehåndbøker. Disse bøkene synes jeg har vært bra. De er lettleste, tar for seg ulike temaer i detalj, og har illustrernde bilder.

Av de utkommende håndbøkene til nå liker jeg spesielt godt:
  • "Longering" av Paul Fielder
  • "Saltilpasning" av Kay Humphires (oversatt av Hanne Borgersen)
  • "Bitt og hodelag" av Caroline Henderson
  • "Hestens tenner" av Alison Schwabe

Flere bøker venter.. Bl.a. "Kjøp av hest", "Foring av hest", "Høver og hovstell" og "Klipping og barbering". Serien finnes allerede på engelsk og svensk, og de har kommet lengre i utgivelsen enn serien som er oversatt til norsk er. Men serien kan anbefales da heftene er veldig oversiktlige, godt forklart i lettlest tekst og fine og illustrerende bilder.

--
spoff

Redigert av spoff den 18/11/2003 10:44:49
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  09:24:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Enig med Spoff, landbruksforlaget sine er gode. Liker også Hestens Stell og Helse, Dressur med Kjersti og Alex, og så mange eldgamle bøker fra 70- 80tallet som jeg har arvet, men ikke husker hva heter...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2003 :  16:39:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding

"Sentrert ridning" av Sally Swift, omtales som kanskje den beste bok om ridning noensinne.

"Natural Horse-Man-Ship" av Pat Parelli, utrolig god bok, lettlest og med mange bilder og illustrasjoner.

Ellers liker jeg også "Ta tøylene" og "Dressur med Kyra".
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.