hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hard hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hard hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal_Valley

» VIP

Skrevet - 21/08/2006 :  15:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hesten min er utrolig har i munnen og er vanskelig og bremse, viste ikke helt hvor jeg skulle legge ut dette men
Har noen råd? sterkere bitt? noen metoder? Alle svar mottas med takk!

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 21/08/2006 :  16:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm... min var også veldig hard i munnen i begynnelsen jeg hadde han... begynte sakte men sikkert å bruke lange tøyler på han, slik at han ikke ble dratt i munnen hele tiden.. Etterhvert øvde vi mye på start-stopp, og dro sakte og lett i tøylene samtidig som vi øvde på at han skulle lyde ordet roooolig...og ståååå.. Dersom dere rir i full fart og vil bremse ned, prøv å sett deg tung i salen og trekk forsiktig i tøylene samtidig som du sier høyt roolig.. dette må selvsagt øves inn før det prøves ut.
Selv har jeg gjort dette og min er i dag mye mykere i munnen, men henger selvsagt igjen litt.. jeg bruker vanlig tredelt bitt og det fungerer supert... må bare la han få lange tøyler til en hver tid:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  16:12:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
først av alt bør du skaffe deg en flink og forståelsesfull instruktør. du lærer ikke å ri over nettet! men her er noen tips på veien:

jeg er generelt en motstander av sterkere bitt. det er to "gyldige" grunner til å bruke sterkt bitt (synes jeg):
1. hvis du ikke kan kontrollere hesten på tur, eller må "dra" veldig mye i den, med et mildt bitt, i en overgangsfase mens du trener dressur/lydighet med den samtidig.
2. om hesten faktisk er farlig uten et sterkt bitt.

selvfølgelig er det andre grunner, men dette er de vanligste som jeg synes er greit.

det viktigste er å trene masse lydighet. ri overganger til det tyter ut av øra på deg, prøv å få til minst 100 hver gang du rir.
dessuten kan du lære deg entomsstopp (tror det er det det heter), men det kan ikke jeg! men har hørt det er veldig bra.. noen som kan det? sånn at man tar i en tøyle, og så stopper hesten.. something.

men ikke kjemp alene! lykke til!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  17:37:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er farlig å ri uten skarpt bitt bør man ærlig talt la være å ri på den. Da har man andre steder å begynne, på bakken feks.

Et sterkere bitt gjør ikke hesten din mykere i munnen, for å få den mykere i munnen må du begynne på scratch, slike ofte omtalt "kjedelige øvelser" overganger, vike for press, lære hesten å bli en mer følsom hest rett og slett. Det er ikke gjort på en dag, ei heller en uke. Lær hesten å adlyde små signaler, jobb med den på bakken, overfør til ryggen, ettergift er viktig.

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  17:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hesten er farlig å ri uten skarpt bitt bør man ærlig talt la være å ri på den. Da har man andre steder å begynne, på bakken feks.

Opprinnelig postet av Bea

enig. men det tar lang tid å gjøre den trygg, og om den f.eks. går greit på tur med et skarpt bitt, men kan være stressa/tester grenser med et mildt, ville jeg ridd den med skarpt bitt i den perioden det tar å gjøre den fin, framfor å la den bare gå på banen. men selvfølgelig, en farlig hest hører ikke hjemme på tur uansett. (ja, jeg vet jeg motsier meg selv, men er ikke helt enig med meg selv heller)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Royal_Valley

» VIP

Skrevet - 21/08/2006 :  18:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, da skal jeg prøve ut rådene deres, så legger jeg vell inn noe her om 1-2-3 månedres tid, om hvordan det går ;) Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  19:14:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Du vil merke resultater fort hvis du er konsekvent.

Jeg mener fortsatt at kontrollen adri skal sitte i et bitt, eller reimer, kontrollen skal sitte i hodet. Skal vi måle fysikk med hester kommer vi til kort, og det er ingen gunstig "løsning" for noen av partene.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  19:14:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding

Jeg mener fortsatt at kontrollen adri skal sitte i et bitt, eller reimer, kontrollen skal sitte i hodet. Skal vi måle fysikk med hester kommer vi til kort, og det er ingen gunstig "løsning" for noen av partene.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  19:14:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Guro!!
» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  11:01:47  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingGuro!!  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGuro!!  Svar med kopi av melding
masse masse overganger, halvparader, og mye jobbing fra bakken.
Guro<3 Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 29/08/2006 :  20:47:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Kansje hesten trenger mer styrke, muskler til å klare å bere seg? Ponnis var ganske "tung" å ri før, men nå når hun har fått mer muskler trenger hun ikke så mye støtte og er lettere på tøylen ;) Bare en liten teori fra meg...

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Lovan

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  16:16:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Hesten jeg rei før, han var litt hard i munn og vanskelig å stoppe,spes på tur. På banen Var det akkurat som om han tok igjen når jeg skulle bremse opp,selv om jeg var var med munn hans. Han brukte da vanlig delt trinsebitt. Jeg prøvde meg frem med noen bitt og endte opp med rett trinsebitt. Han ble mye bedre,og jeg så på han at han trivdes bedre m det. Han dro ikke imot og han var mer avslappa. Det er mange som mener det er fy og bruke det og det bittet.. Mange meninger,Selv om man kanskje finner ut at et skarpt bitt fungerer så synes jeg ikke at man skal bli sett ned på. Man må selvfølgelig bruke bittet med måte og ikke glemme at man bruker sitsen i tillegg til tøyletak for å bremse opp. Man skal ikke hale og dra i munn til hesten.. Hester har forskjellige munn og alt passer ikke til samme hest. Man må bare prøve seg frem og finne det som passer for din hest!
Lovan Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  21:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
En rett trinse er den mildeste trinsen du kan bruke.
Er det derimot sjenkler på det er det et stangbitt. Stor forskjell.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 10/09/2006 :  06:09:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det siste innlegget var litt unyansert...

Om det er "sjenkler" på bittet, må tøylen være festet i enden av sjenkelen for at bittet skal bli skarpt/ ha stangeffekt. Om du ellers finner et bitt med sjenkler på, f.eks vanlig travbitt eller fullsjekkbitt, hvor tøylen er festet i (hoved) bittringen, er bittet IKKE skarpt, men heller litt mildere enn vanlig trinse, i og med at slike bitt hindrer bittet i å flytte seg sidelengs igjennom hestemunnen ved feilaktig bruk.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/09/2006 :  22:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti hester som løper ut/er harde å stoppe som rett og slett har hatt tannproblemer. Greit å sjekke ut sånt først, at det ikke ligger ulvetenner og lurer osv.

Har selv fått god erfaring med å ri med sidepull, og skal teste ut bittless briddle. Noen hester fungerer mye bedre med det enn bitt, men det er sikkert individuellt.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

htj

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  23:15:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehtj  Svar med kopi av melding
Kjøp strikk fra hooks. (ikke sånn innspenningsstrikk, men sånne som går i fra tøylen til bittet) Da blir ikke hesten dratt så mye i munnen,¨å den vil gå å lytte etter små beskjeder..:p håper det va til hjelp
Touch your horse with your hart and put your hart in your hand=p Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.