hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er egentlig natural horsemanship bra for en hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 er egentlig natural horsemanship bra for en hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

hanne21

Skrevet - 21/08/2006 :  11:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser at det er mange som kan mye om dette, Å at det er ulike meninger.

Jeg personlig kan ikke mye om dette men jeg har en bekjent av meg som har vært på et slik kurs, å hun nevne at hennes hest ble helt nedsyka etter kurset.

Hesten som hun hadde med seg dit var en kvikk å livlig glad gutt, Men når kurset var over ville han ikke spise å sto å hang med hodet som en gammel gamp, adferden hans fortsatte i en god stund.

Han falt fort ned i vekt osv det tok lang tid før hun fikk han til sitt gamle jeg ijenn.

Ei anna ei som hadde sin hest med på kurset klarte ikke mere på slutten at hun la seg bare rett ned å var helt utslitt.

Å da begynner jeg iallefall å lure.
Er dette normal hestevett???

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  14:08:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Oisann! Hadde tenkt meg og se om jeg kunne komme meg på et sånnt kurs. Men begynner og tvile nå. Noen som har noen erfaringer med dette??
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/08/2006 :  14:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - Det skal vel en del til for at en hest kolapser? Har dere tenkt på det at det kan være andre grunner for at ting skjer? Hva med å snakke om innstruktøren/treneren?
Jeg hadde ikke betalt en dritt om det hele har ent med syk og lamslått hest.

Har selv vært på flere horsemanshipkurs, og det eneste jeg har sett er fornøyde hester og eiere!

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  15:25:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kommer helt an på hvordan man definerer NH - Noen tror dette betyr å jage hesten i en rundpaddock til den underkaster seg e.l., dette er IKKE NH i mine øyne. NH er å kommunisere med hesten på hestens egne premisser og på dens eget språk, man skal gjøre seg fortjent til å være dens leder, dvs man må bygge opp et tillitsforhold basert på gjensidig respekt, være konsekvent i sin omgang med hesten, og ikke minst rettferdig mot hesten, aldri bruke tvang (eller straff). Jeg har også vært på mange NH kurs, og har vært svært fornøyd (nå skal det sies at jeg styrer laaaaangt unna enkelte (kjente) NH trenere, fordi jeg ikke er enig i deres håndtering av hester - det er viktig å tenke sjæl, man skal ikke ta alt de sier for god fisk.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 21/08/2006 :  15:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at dere har mye intresangt å komme med=)
å som sakt så kan jeg ikke så mye om dette,

men angående det eksemplet jeg ga, så jikk ikke det kurset på å sende hesten runt i en rund bedåk eller å bruke vold mot hesten. så da tenker jeg helt logisk at grunnen til at hestene ble som di ble, er kansje at di ble sykisk slitene,

(eks mulig di ikke forsto hva di ville ha di til å jøre, samt i tillegg så ble di sjørt slik under en hel helg.) Å d kan da ikke være bra, eller?

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  18:01:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Tror nok også dette kommer av treneren/kursholder. Har også vært på noen NHS kurs og er strålende fornøyd. Og det er hestene også.
Er nok mange useriøse trenere innenfor dette også, så som nevn ovenfor, man må tenke litt selv, og skille ut de trenerne man ikke føler man er enige med.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 21/08/2006 :  18:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja sier meg enig i det=)

Men da synes jeg det er viktig at det er voksene fålk med masse erfaring som søker seg på et slikt kurs. Å som virkelig kjenner sin hest fult å helt.

Får den hesten som bare sto å hang med hodet å som ikke ville spise,
grunnen får at han ble sent på et slikt kurs var at han var veldig ivrig og stressa, å hun ville ha hjelp til å få han rolig slik han han ikke skulle være først hele tiden både med leiing/ridning osv.

Så når kursen var åver fikk hun det sån som hun ville, han ble jo rolig. men siden hun kjente han så gått så ble han ikke rolig slik som hun ønska men det var lissom som livsgnisten ble dradd ut av han.

men som dere sier kommer det ann på treneren, dermed tror jeg det er lurt å kansje dra å se på trenerens opplegg før man melder seg på.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  19:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
sunt hestevett trenger man vel ikke går kurs for?

var på et så kalt NH kurs.

kurs deltakere ble lugget og fikk fingere hardt i ribbeina for og vise hvordan vi behandlet hesten våre.

det ble vist video der de gikk med løse hingster fordi de var ledere over den kunne de gjøre sånt!

og dette ble kalt NH.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 21/08/2006 :  19:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm kansje det var slik opplegget jikk ut på, Mulig derfor hestene fikk så merkelig adferd etter på. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  10:22:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener NH med hesten min hver dag jeg! Praktiserer NH slik som Natalie. Har aldri vært på noe kurs, men vi har hatt flere i stallen og alle har vært kjempe fornøyde! Den ene treneren min har vært på mange kurs, og jeg pleier å ta timer til henne innimellom. Det er ikke snakk om noe hokuspokkus, bare sunt hestevett:)
Jeg har iallefall fått et mye bedre forhold til alle mine hester etter at jeg ble fokusert på dette, og lærte noen øvelser og måter å kommunisere med hester på.

Hege Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  23:07:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det er jo som med alt annet,at forskjellige trenere er forskjellige erfaringer..det finner du nok på alt,så lurt å ta ting med en klype salt,å lage dine egne meninger til slutt..
siste jeg hørte om akademisk ridekunst var at man brukte piggtråd som neserim:0

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  23:09:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Må legge til no :-)

NH som folk skal tjene penger på , er ikke bra for hesten.

Sunt hestevett derimot, det er fint det!

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  00:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja, kjenner flere gode trener som tjener penger på dette. Vær så snill å slutt å tro at med en gang det kommer penger inn i bildet, så er det ikke lenger bra for hestene.

Det er ikke pengene som gjør folk til dårlige hestetrenere...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  01:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må legge til no :-)

NH som folk skal tjene penger på , er ikke bra for hesten.

Sunt hestevett derimot, det er fint det!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Øh, sunt hestevett og NHS er vel på mange måter det samme? Og selv om man synst man kan mye fra før, så skader det aldri å være åpen for litt input her og der Jeg sier ikke at alle som kaller seg NHS-trenere er så flinke, men de som driver seriøst har som oftest mye nyttig å fare med
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  13:15:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Det er vel sant at det finnes noen gode trenere.

Men de trenerene, som selger ting, grimer , tau , bøker , videoer osv osv!
Gidder ikke jeg bruke tid og penger på.

Om man ikke kan finne NH utstyr som kan brukes i en hestebutikk, men bare fra den treneren da gidder ikke jeg.

Og de trenereen som holder kurs som ikke hører og sier feks: at dere dressur tanter osv og setter folk som faktisk kommer på kurs i bås på den måten, ikke er noe og satse på.

men det er hva jeg føler.

jeg bruker sunt hestevett og hesten er fornøyd og jeg er fornøyd, selv om vi ikke følger læreboka, bokstav for bokstav.
Og det tror jeg er det Viktigste.

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  14:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Parelli, Lyons, Roberts ER gode trenere! Selv om de er veldig kommers, så sitter de alle inne med kunnskaper vi andre bare kan drømme om. Selvfølgelig kan du lære noe fra disse trenerne! Dette er dyktige mennesker som har enormt mye å komme med. Å ikke vurdere dem som trener, bare fordi de ønsker å tjene penger på eget utstyr er noe rart synes jeg. De har masse å komme med uansett.

Synes i grunn at man setter seg selv litt vel høyt om man ikke tror at disse trenerne kan lære deg noe, eller ikke er 'gode nok' for deg bare fordi de tjener penger på det de gjør. Jeg liker det ikke når Roberts rett ut sier at 'dette hadde du ikke fått til uten min Dually Halter', men mannen er fortsatt en bra trener som jeg kan lære mye av. Derfor forkaster jeg han ikke helt.

Jeg har andre trenere jeg settere høyere, men det pga deres treningsmetoder. Ikke hvorvidt de selger utstyr eller ikke.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.