hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva skal jeg gjøre!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 hva skal jeg gjøre!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lille_jenten

» VIP

Skrevet - 22/11/2003 :  13:38:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva syns du dere at jeg skal gjøre med dette`???

eieren til hesten jeg har/rir og trener
hun skor bare hver 2 og 1 måned! e det for mye selv om hjesten ikke sliter på skoen like mye som andre hester!??
jeg syns det er for lite, men det er jo hun som skjenner hesten sin best så eg vet liksom ikke helt hva jeg skal si!?

visst jeg syns det er for lite ender det bare med at jeg må betale når jeg syns hun bør sko........
Det blir for dumt syns eg!
men men
håper noen kan hjelpe meg!!!!
hesten har oxo kanskje buete høver hva kan man gjøre med det??

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  13:44:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vanlig å sko (ride-)hesten hver 6-8 uke. Om du venter 6 eller 8 uker kommer ann på hvor mye hestens høver vokser og om det er behov for å skifte sko pga slitasje/omskoing (f.eks. til vintersko)/misting av sko. Jeg har hørt om hester som bør skos oftere, men 6-8 uker er vanlig standard. Noen hester kan også ventes med helt til nærmere 9 uker. F.eks. hester som går mye på underlag som sliter lite (f.eks. i ridehus). Det er visst vanlig å sko travhester noe oftere (ned mot hver 4 uke). Uannsett vil nok ridehester kontra travhester være mer individuelt fra hest til hest, enn fra sport til sport. Mulig ikke travhestene skjæres så mye ned når de skos og har sko som slites lettere (vet igrunn lite om travhester, så vet igrunn ikke..).

Da 2 måneder er 8 uker, og en måned er 4 uker vil nok 6-8 uker gå inn under intervallet hvor denne hesten skos. Jeg synes det høres rimelig ut.

Fint om du begrunner hvorfor du mener det er for sjelden. Godt mulig denne hesten er av unntaket, men gitt at dette er en "standardhest" mener jeg at den skoes når den skal. Hverken før eller etter..

Ta en titt på noen av rådene hovslager Torkil Heidenberg gir om dette temaet:

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 22/11/2003 14:03:20 Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  15:44:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Grunnregelen er at hesten skal skoes hver 6. - 8. uke, men det er ofte ganske individuelt fra hest til hest. Vi har en hest hos oss som har en rask hovvekst, og blir ofte lang i tåen. Hun må skoes oftere enn de andre. En må se an hovkvaliteten til hesten, bruk og underlaget den blir trent på. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  16:56:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg fant forresten ut hvorfor travhester skos så ofte . Leste faktisk et sted (nærmere bestemt i boka "Hestehold i praksis" av Mats Mellberg, som forøvrig anbefales sterkt) at hester vanligvis skos hver 6-8 uke. Mens travhester ofte ble skodd 8-9 ganger i denne perioden fordi skoingen brukes som en del for å få perfekt balanse i forhold til hestens bevegelsesmekanisme og baneunderlaget. Vil jo også tro at aluminiumsskoene som enklete av travhestene bruker også slites ganske mye fortere enn de vanlige metallskoene.

"Min første hestesko" var forøvrig en aluminiumssko jeg fikk da vi var på travbanen med skolen i 5. klasse. Denne hesteskoen hadde hedersplass på rommet ganske lenge, og etter hva jeg husker var den slitt på en helt annen måte enn de vanlige jernskoene var (som jeg også etterhvert fikk i denne samlingen). Altså ganske "lett slitelig". Men siden travhester også varierer type sko etter baneforhold og situasjon er det neppe bare slitasje som alltid spiller inn når de bytter sko.

Ridehester skos jo gjerne fordi høvene trenger å bli skjært. Ofte kan skoene på en ridehest bruker 2 og 3 ganger igjen før de byttes ut p.g.a. skoen er for slitte.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.