hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trene med kopper
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 trene med kopper
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katriiine
» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  23:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har forkalkning, så bruker han bare til lett arbeid. noen ganger er han litt snublete...gidder ikke løfte bena. er dte lurt å bruke kopper på han? har prøvd det noen ganger, og da går han kjempefint. løfter bena som han skal og trør fint ned på begge bena.

Hanniball

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  16:37:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke noe galt i å bruke kopper?
Mange meneer at det er dumt å bruke for mye fill dall.Det er jeg også enig.Men om hesten har lett for å tråkke seg,OG funker bedre med kopper,så hvorfor ikke?
Har han mye forklakninger forresten??
Er jo mange hester med små forkalkninger som går på et forholdsvist høyt nivå..

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  16:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopper eller busher som de kalles i travmiljøet er jo for å beskytte hesten mot tramping i kodene eller i løp-vekt! Klart han setter beina bedre under seg når det ble litt tyngre å løfte dem men spørsmålet jeg har da er: hvor lenge vil dette funke? Når hesten blir vandt til koppene så er det kanskje tilbake til snublingen?

Tror kanskje heller at du som rytter får "vekke" han litt så han løfter beina skikkelig istenfor å tynge han ned, er sikkert ikke godt å drasse på mer enn nødvendig med forkalkninger...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  17:32:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Molly: Busser, ikke busher ;)

*Pirke, pirke*

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  22:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
mhm...der sier du noe molly. det har jeg ikke tenkt på før. han har ganske mye forkalkning ja, men han har ikke vondt lenger. kan brukes veldig lett. er under opptrening igjen. hvordan kan jeg velkke han da? bruker mest skritt for tiden, er kanskje litt begrenset hvor oppvekkende det er? er åpen for forslag!!:)

takk for svar foresten
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  23:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt kopper. Ville ikke tro det var vekten av de som gjør at han går bedre? Jeg ville heller tro at det er lettere for han og trå skikkelig innunder seg når han har kopper for da slipper han og slå seg. Man får jo ganske lette kopper, kjønner ikke at det kan gjøre så mye? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  00:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men slår gan seg da? Når hester får vekt på kan det forandre steget ganske mye. Selv liten vekt kan gjøre utslag.

Koppene ser uansett ut til å ha funksjon, men spørsmålet er jo om det vil vare. Jeg ville også prøvd å få han til å jobbe mer aktivt. Jeg vet ikke hvordan du trener, men ikke la han gå å subbe. Driv han frem og hold han igang, du kan trene de fleste øvelser i skritt, aktiviser han. Det skader uansett ikke å bruke koppene, bare vær obs på at du kanskje havner tilbake til null igjen etter en stund.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  00:22:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hva med og trene ham over bommer på bakken? Ville to at det ville hjelpe ham til og løfte bena mer (er det jeg har tenkt ut jeg skal prøve med min hest, han løfter heller ikke bena godt nok.. Snubblefanten min )
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  17:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er det han unngår med koppene . han snubler ikke, og dermed slår han seg ikke. for det som kan skje når han snubler er at han tråkker over eller noe, og det vil ta lang tid før det leges i og med at han har forkalkning i tillegg. det med bommene hørtes lurt ut. det skal jeg prøve:) Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  19:42:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Molly: Busser, ikke busher ;)
Jadda ikke helt på nett susa i hodet......

Om han tråkker over så vil vel ikke BUSSENE (til Lene) hjelpe?

hvordan vekke han i skritt? Be han gå aktivt framover og ikke subbe avgårde i skillpaddefart Start -stopp- varier skritt tempoet og enkle øvelser som slalom mellom et-el-annet. Bruk fantasien

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  21:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
poenget mitt er at bussene hindrer han i å tråkke over, fordi han løfter bena skikkelig og dermed ikke snubler Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  23:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt kopper uansett dersom hesten tråkker seg. Øvelsene som de beskriver her er jo greie uansett. Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  20:27:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Kopper har ingen vekt.. det er snakk om noen gram.
Du skal heller ikke bruke kopper for at han skal løfte beina.
Men du skal bruke kopper for å unngå at han tråkker seg SIDEN han ikke løfter beina så godt;)
BRUK KOPPER sier jeg bare.
Hesten kan bli mer slurvete, men lite sannsynlig. Da får du heller ri en dag eller lignende uten kopper, ved lett arbeid o.l
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/08/2006 :  21:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanlige kopper av gummi vil ha en vekt på rundt 100g. Kopper i neonpren e.l. materiale vil veie endel mer.

På travhester kan kopper på 240g ha utfall for om hesten ruller over i galopp eller ikke. Det skal faktisk ikke mer til. Noen få hundre gram kan derfor være utslagsgivende på steget til hesten.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.