hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Champion diett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Champion diett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  22:14:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja da har jeg bestemt meg for kraftfor type.
men jeg har ingen anelse om hvor mye jeg bør gi han hver dag, siden han ikke er vant med kraftfor.
Vet jo selvsagt at det skal skje gradvis over tid, men lurer på hvor mye jeg bør begynne med... trenger jeg noe vitamin tilskudd ved siden av? min er veldig enkel i foringen, og ikke spesielt kresen heller.. Prøver jo nå diett for at han skal gå ned i vekt... han er en overvektig fjording, men er på rett vei:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tittet også litt på diett fra FK, men etter å ha sett på innholdfortegnelsen synes jeg den er uaktuell.
58 % er havre og bygg.
Dette er vel strengt tatt ikke så egnet for tykke hester, og heller ikke særlig sunt med tanke på stivelse...

Forresten så har ikke FK her solgt en eneste sekk.
Og de mente at ikke foret produseres mer heller pga dårlige salgs tall.

Anette Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  22:48:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
oi tuller du?? så mye og det skal være slanke for... nei da ble jeg skeptisk... jeg må ha ett som er litt vekt stabiliserende samtidig som det gir energi

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  10:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei jeg tuller desverre ikke.
Sjekket dette foret i og med at jeg har en ponni som ble forfangen i vinter.
Nå er den så godt som frisk, og i gang med lett trening.
Siden vi har et begrenset utvalg her nord, så jeg på diett som en mulig løsning.
Men nei, for en tidligere forfangen hest, som lett blir tykk synes jeg ikke det høres særlig gunstig ut.
Heldigvis trenger ponnis strengt tatt ikke kraftfor.

Men om du bor sentralt og har et godt utvalg av andre typer for, burde det være mulig for deg å finne gode løsninger.
Ellers ville jeg heller sett på de andre fortypene til FK like greit som diett...

Anette Gå til toppen av siden

Lettir & Soley

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  18:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde de 58% var havreskall...?? Og at det ikke var like feitende som havre.. Brukte selv diett til en feit hest, men den blei alt for heit av det. Så fant ut at energi i små menger var det beste og det minst feitende.. Gir multivitamin i tilegg og da er det ikke mye kraftfor de trenger viss de i utgangspunktet er godt i hold.. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/08/2006 :  18:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd diett foret fra FK og er fornøyd.
Den inneholder 20% stivelse og det er nok en god del mindre enn komplett og energi. Når det inneholder mye havre og bygg så er det nok de fiber-rike, grove delene av kornet som er tilsatt diett og ikke all stivelsen. Hesten min syntes det var kjempegodt og på vinteren når hun trengte litt ekstra kalorier tilsatte jeg et par dl olje i de kalde månedene.
Det er synd at FK ikke alltid oppgir stivelses innholdet i alle kraftfor typene. Det er jo stivelse og sukker(fruktan, fruktose, melasse osv) som man ikke skal gi til tykke eller forfangne hester.
Hester klarer jo å fordøye fiber ( i motsetning til oss mennesker) i tykktarmen og det beste er om mest mulig at maten til hesten er den typen som trygt kan fordøyes i tykktarmen.

For å dekke vitamin/mineral-behovet til hesten må man gi veldig mye av Champion Diett og det er litt dumt. Jeg vil ikke gi hesten min store mengder kraftfor, utansett type, så da velger jeg heller et rent vitamin/mineraltilskudd. Det kan blandes ut med Speedy Bet som inneholder mye mindre sukker og stivelse enn noe kraftfor så det tror jeg at jeg skal bruke til vinteren.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.