hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fullsjekk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 fullsjekk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  09:57:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Lurer bare på om disse bittene, de er like milde som vanlige muffebitt og samtidig har støtte på yttersiden?

Noen som kan si noe positivt og negativt med disse bittene..?!

Klemmer fra Monica
Redigert av - Kil_Rappa den 12/08/2006 10:00:17

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  10:18:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
Nei, det bittet er nok sterkere enn et vanlig muffebitt, siden det har vektstenger på sidene. Stengene legger press på nakken i tillegg til at det presser alle de stedene et vanlig bitt gjør... Sånn har jeg forstått det... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  10:31:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette bittet er ikke et sterkt bitt, men det gir finere signaler i forhold til svinging o.l, samt at du i uheldige situasjoner slipper å dra bittet gjennom munnen til hesten.

Sustainable dressage sier at "This kind of bit together with a drop noseband is generally the gentlest way to start a green horse." (Det kan være smart med sånne loops for å holde stengene på plass).
Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 12/08/2006 :  11:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
noe av grunnen til at det var så fint for ferske hester, var vel at den lettere skjønner signalene om at den skal svinge, når pressflaten blir større. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  12:07:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
stengene er veldig praktiske hvis hesten gaper som et rene h*l*e*e, da sklir ikke bittet igjenom munnen!

har vanlig sjekkbitt jeg...

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  12:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten gaper "som et rene h*l*e*e" så finner man ut grunnen først og fremst.....

Jeg rir med fullsjekk (Tredelt), og hesten min fungerer veldig fint på det.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  12:49:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
stengene er veldig praktiske hvis hesten gaper som et rene h*l*e*e, da sklir ikke bittet igjenom munnen!

har vanlig sjekkbitt jeg...

Opprinnelig postet av karentuppah

Om hesten gjør det,et det vel på tide å skjekke tenner...

Men ja..Jeg rir med dette bittet i sprang når vi er inne!Jeg får ikke FOR mye kontroll med det,og jeg klarer å svinge med det.
Men hesten min kan bli SINNSYKT sterk med det også,og bare legge seg på å løpe.Men det skjer somregel ikke inne.Men ute derimot...Jeg har ikke KJANGS i havet!
Men det hjelper veldig til å få med HELE hesten rundt svingene og sånt=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  13:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, det bittet er nok sterkere enn et vanlig muffebitt, siden det har vektstenger på sidene. Stengene legger press på nakken i tillegg til at det presser alle de stedene et vanlig bitt gjør... Sånn har jeg forstått det...

Opprinnelig postet av linndi&ida

Dette bittet har ikke vektstangseffekt. Da måtte i såfall tøylene festes på stengene og det kan de ikke. Formålet med dette bittet er at det ikke kan dras gjennom munnen. ellers funker det som et alm trinsebitt. Et muffebitt er "mildere" enn dette ifh klypeeffekten, men tror dette er et greit bitt til en unghest, likeså et muffebitt. Eller et tredelt..
Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  14:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
OKm da har jeg misforstått... Trodde ikke det var et spesielt sterkt bitt da, ikke på linje med pessoa eller pelham liksom. Trodde det bare var litt sterkere, men jeg tok feil =) Lært noe nytt i dag også =) Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 12/08/2006 :  14:40:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat kjøpt et sånt, har ikke rukket å begynne å bruke det enda. Får en treårshingst til div "temming" i neste uke, regner med å bli å bruke dette bittet når han skal ris.
Ellers stemmer jeg i med Lopke, for å få vektstang effekt, må jo tøylen festes på stanga... Sånn jeg har tenkt, er dette bittet bedre å bruke enn f. eks et vanlig trinsebitt med sånne gummiskiver på, fordi jeg har sett mange gnagsår innafor slike gummiskiver. Her kommer det mer luft til, så det ikke blir sånn fuktig/gnissende, samt at stengene hjelper til å snu hodet på hesten, nesten i samme ånd som en sidepull...

Fin måte å snakke med TREBOKSTAVER til UNGHEST på, tenkte nå jeg i alle fall.

Btw, noen som har en ide om hvor få tak i slike loops? Eller går det an å fikse noe selv vha f.eks manstrikk eller noe sånt??

Redigert av - LisaFi den 12/08/2006 22:43:52 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  17:16:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
De loops kan kjøpes på nett, husker bare ikke butikk i farta :)

*google* :)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  18:56:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
om dette bittet det er bilde av, har ruller.
Er det fortsatt Fullsjekk bitt?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ozzy&Kristina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  19:19:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOzzy&Kristina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOzzy&Kristina  Svar med kopi av melding
Jeg synes fullsjekk virker smart jeg. Rir med muffebitt til daglig nå, og d-ringsbitt med kobberruller i sprangen. Men her en dag så jeg et fullsjekk med kobberruller, og fikk egentlig lyst til å prøve det i sprang. For det må jo vel på en måte være mildere, om stengene "viser hesten vei", for det vil vel kanskje føre til at man kan være enda litt lettere i hånda, og gjøre f.eks.ridningen i omhoppinger enklere? eller er jeg helt på jordet nå?

Noen som vet om nettbutikker som selger fullsjekk med kobberruller forresten?

"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow." Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 12/08/2006 :  19:20:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Har hørt dette bittet er bra for hester som er vansklige å svinge. Det er vel ikke sterkere enn pessoa?

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  20:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Har ikke samme funkjosnen som pessoa i det hele tatt.Og jeg bruker dette inne,og pessoa ute på STEVNER...
www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  23:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke hvor folk får det for seg at det er så sterkt? Det er det helt samme som vanlig trinse, men med stenger på siden som holder bittet stabilt. Og, ja, det er fremdeles fullsjekk selv om det har kobberruller...
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.