hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pad
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Pad
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wichtoria

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser mange har pad under salen sin.
Funker det?
Og hvilke pad'er er best å bruke?
Mange som skryter av saueskinnspad, og de ser jo i tillegg fine ut så..

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/08/2006 :  20:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på hesten og salen din hva slags pad du skal bruke - om du har bruk for en i det hele tatt. Det beste er jo å ha en sal som passer så godt til hesten din at du slipper, ikke sant?

Selv hadde jeg problemer med at salen skled bakover fordi hesten min er så smal, og jeg vurderte derfor en gelpad. Koster mellom 5-700 kr,-. Jeg gikk heller til innkjøp av et pat tykke og gode sjabrakker og et forstykke.

Men som sagt, gelpad var bra i mitt tilfelle, i andre tilfeller behøver man andre typer. Tykk eller tynn, tykk bak men ikke foran etc...
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:42:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salen passer godt til hesten min, men blir det ikke bedre å ha på salen om det er pad under?
Eller er det ikke sånn?
Hestene på stallen har saueskinnspad, teddyforpad, en slags shabrak-pad, gelpad og andre typer..
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  20:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om salen passer er det best for hesten å ikke ha pad under. For da vil den bli for trang.-. Er salen litt for stor er det ofte greit med pad, men bare som en midlertidig løsning..
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/08/2006 :  21:20:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er riktig som Challe og Mille sier. Passer salen til hesten din er det ikke behov for pad. Jeg har en følelse av at det er mange som putter på hesten både det ene og det andre kun for at det skal se "avansert" ut. Dette blir for meg litt feil, hva er hvitsen med å bruke noe man ikke har behov for?

En annen ting å tenke på som de færreste av oss gjør er: salunderlag som voilock og sjabrak er i utgangspunktet ikke til for å beskytte hesten - men salen. Når man går til innkjøp av en ny sal bør man ri de første turene uten noe under salen. Det er for at salen skal forme seg etter hesten. Deretter legger man under et voilock/sjabrak for å beskytte salen.

Jeg tror de fleste av oss ikke tenker over dette, inkludert meg selv, vi bruker underlag for å "beskytte" hesten. Men jeg tør påstå at sitter salen perfekt, noe som ikke alltid er like lett å få til, så er det i utgangspunktet unødvendig å ha noe under.
Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  22:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har saler som passer supert men jeg rir med pad under,ikke vet jeg hvorfor men det har bare blitt sånn. Under dressursalen rir jeg med gelpad og under sprangsalen rir jeg med saueskinnpad. Det funker supert for meg og jeg skal ikke slutte med det.. Men den ene grunnen er vell at hesten har litt problemer med ryggen og de padene fordeler trykket. Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  22:36:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker dere som har saler som ligger fint på hestene deres uten pad, pad under? da blir jo salen altfor trang! hvis man absolutt vil ha en pad under salen, må salen tilpasses med padden. altså slik at salen blir for vid hvis man fjerner padden. tillpasser man salen med pad, må man alltid bruke padden under.

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/08/2006 :  22:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En pad er jo nettopp til for å få salen til å ligge mest mulig riktig på hesten, når salen i utgangspunktet trenger en liten justering. Hva er da poenget med å bruke pad når salen sitter perfekt?

Det blir jo som å sy inn buksa si, som satt som et skudd før den ble sydd inn...
Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  23:28:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salene mine ligger godt med padene også,jeg tørr rett og slett ikke å ri uten pader på de nå. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  00:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dressursalen min ligger veldig godt på hesten, så den har jeg ingenting under annet enn schabrack. Sprangsalen derimot er en syntetsal. Syntet er jo ikke et levende material, og kan være litt stivt i bevegelsene. Dessuten er den litt stor, så den har jeg gele-pad under. Men må jo si at jeg rir veldig sjelden med den salen da hesten er mer en dressurhest, og jeg liker dressursalen bedre.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  01:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid gelpad under salene (unntatt westernsalen, da), for å fordele trykket litt. Begynte "for alvor" å bruke det konsekvent etter at dyrlegen anbefalte det. Men det er klart at dersom salen blir for trang da, så går jo ikke det.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  02:14:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er riktig som Challe og Mille sier. Passer salen til hesten din er det ikke behov for pad. Jeg har en følelse av at det er mange som putter på hesten både det ene og det andre kun for at det skal se "avansert" ut. Dette blir for meg litt feil, hva er hvitsen med å bruke noe man ikke har behov for?

En annen ting å tenke på som de færreste av oss gjør er: salunderlag som voilock og sjabrak er i utgangspunktet ikke til for å beskytte hesten - men salen. Når man går til innkjøp av en ny sal bør man ri de første turene uten noe under salen. Det er for at salen skal forme seg etter hesten. Deretter legger man under et voilock/sjabrak for å beskytte salen.

Jeg tror de fleste av oss ikke tenker over dette, inkludert meg selv, vi bruker underlag for å "beskytte" hesten. Men jeg tør påstå at sitter salen perfekt, noe som ikke alltid er like lett å få til, så er det i utgangspunktet unødvendig å ha noe under.

Opprinnelig postet av BirreogVickie

er det 70 timer eller noe sånnt?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 11/08/2006 :  11:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er blitt anbefalt å ri de 8-10 første turene med ny sal uten underlag. Man får nok ulike anbefalinger alt ettersom hvem man prater med, men si de to første ukene f eks. Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  12:40:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
Jeg rir med saueskinnspad under salen min, men dette er fordi at hesten min har litt lite muskler i ryggen for tiden, og jeg vil da ikke tilpasse salen til det... Vil heller bruke pad sånn at han har plass til å bygge muskler under, også fjerner jeg padden etterhvert når hesten har fått mer muskler i ryggen Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  14:05:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Min ponni har en sånn "saumar" (intern sak) altså en saueskinnspad under salen. Dette ble gjort etter at han hadde litt småproblemer med ryggen, etter at vi puttet på paden og to behandlinger har han blitt kjempe bra. Derfor velger jeg å fortsette med paden siden det virker som den hjelper han.
På hesten bruker jeg nå gelpad siden salene ikke passer lengre, vil IKKE bruke det i lengden men akkurat nå er det en løsning innen jeg får stoppet om salen eller får meg ny.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  14:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svarten blir ridd med saueskinnspad.. Han er skjev i ryggen, og har begynt å rette seg etter at jeg begyndte med pad under. Men det er jo så klart tilpasset til å passe med paden.. Når han hadde sal som passet "akkurat" fikk ikke musklene plass til å jobbe. Er merkbart forskjell på han nå:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.