hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Grønt kort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Grønt kort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

prinsesseronja

Skrevet - 09/08/2006 :  15:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha vært ute av ridning og konkurranser en stund lurer jeg på hva prosedyren for å få grønt kort egentlig er?

Skal jeg melde meg inn i en rideklubb?

Så oslo og akershus rytterkrets skulle ha grønt kort kurs.. Hva innbærer egentlig det?

Føler meg litt lost og litt sum her..

Josiva&Camilla

Skrevet - 09/08/2006 :  15:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å få grønt kors må du ha et sikkerhestkurs, KR1-kurs (reglement) og rideknappen grad 5 (vise at du mestrer gangartene, ridebanens veier og kan hoppe et lite hinder, samt at du må møstre en hest og svare på litt spørsmål i forhold til sikkerhetskurset)...

Jeg tror man må være medlem av en klubb, for skal du registrere kortet sånn at du får lisens, må du jo være medlem av en klubb.
Gå til toppen av siden

malinas

Skrevet - 09/08/2006 :  17:08:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til det som er nevnt ovenfor her må man også ri et godkjent LC-dressurprogram.

Tror ikke man må være medlem av en klubb for å ta selve kortet, men man må være medlem av en klubb hvis man vil løse lisens.

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  17:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Men etter ein har tatt alt av kurs ol, korleis fungerer det vidare? Får ein ingen bevis? Ingen kontonr. så ein får løyst lisens? Eg forstår det fortsatt ikkje eg.
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  20:35:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men etter ein har tatt alt av kurs ol, korleis fungerer det vidare? Får ein ingen bevis? Ingen kontonr. så ein får løyst lisens? Eg forstår det fortsatt ikkje eg.

Opprinnelig postet av Oxhovds Victoria

Slik det er her så har rideklubben ei liste over dei som har tatt grønt kort, så tek ein kontakt med klubben for å få bestilt lisens. Rideklubben bestiller og då regnar eg med du får ein giro du må betale inn til NRYF før lisensen blir sendt til deg i posten.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  21:11:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Så me må ta kontakt me (ken?) klubben? Forstod det sånn at me berre skulle få giroen, og at det var snakk om du (trur det var du) skulle ordne noko til oss. Det er det folk har sagt til meg.......
Ann Lajla

Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  21:33:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
nei, då har du misforstått Ann Lajla. Du kan sikkert ta kontak me Anita, d gjor eg. Så går ho inn på noko ein eller annan plass og bestillar lisens, så får du ein giro med lisenskortet (IKKJE hiv giroen med andre ord!!!), du betalar d og såå trur eg alt er i orden... Var d ivertfall med meg =) Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  22:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Ok, ja har heilt sikkert forstått. Det er så mange forskjellige personar som har sagt forskjellige ting. Men så skal eg berre ta kontakt med Anita Takk Ida..
Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  22:32:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I tillegg til det som er nevnt ovenfor her må man også ri et godkjent LC-dressurprogram.

Tror ikke man må være medlem av en klubb for å ta selve kortet, men man må være medlem av en klubb hvis man vil løse lisens.

Opprinnelig postet av malinas

Man må ri LC, men det er ingen krav om att den skal være godkjent. Man må berre ri den igjennom.

Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 10/08/2006 :  09:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av malinas

Man må ri LC, men det er ingen krav om att den skal være godkjent. Man må berre ri den igjennom.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Jeg har forstått det som om at det ikke er noe krav og at man MÅ ri LC. Det holder at den godkjent ridelærer ser deg ri i de forskjellige gangartene og rir ridebanens veier, men ofte bruker man LC da det er enkel måte å gjøre det på. For den sakens skyld trenger man faktisk ikke å dømme de som rir heller, for ridelæreren skal bare se om man mestrer de forskjellige gangartene og ridebanens veier..

Når man er på de forskjellige kursene og tar rideknappen får man kursansvarlig/ridelærer til å fylle ut det grønne kortet. Dette skal senere klubben se og så bestiller de lisens til deg. Det er sånn jeg har forstått det i hvert fall! Så alt i alt er det bare og ta de kursene du trenger, passe på å få det skrivd inn på det grønne kortet (får utdelt det på kurset eller så finner du det på rytter.no) og så kontakte klubben din når du vil løse lisens.
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  17:00:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Må man ha grønt kort for å konkurrere på klubbstevner i lave klasser også? Jeg tenker LD, LC nivå...
Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  00:06:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nei, på klubbstevne trenger man ikke grønt kort.
Grønt kort er inngangsbilletten til å få lov til å løse linsens. Lisens kreves bare på D-stevner og høyere.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  18:46:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
rideknapp 5:

1. Stell av hesten som før en konkurranse; grundig puss, pleie av man og hale.
2. Forklar hvorfor og hvordan man visiterer en hest.
3. Navngi de enkelte ytre kroppsdeler hos hesten *1
4. Mønstring av hest, oppstilling, skritt og trav *2
5. Ridning i skritt og trav opp og utfor bakke for å vise evne til å ri med riktig sits i
terrenget. Dette kan utføres som turridning der dommer er turleder.
gjøre rede for trefikkregler for hest *3
6. Hopping: Et hinder (maks høyde 50 cm), hoppes minimum to ganger.
7. Dressur: Program LC:1 (den til enhver tid gjeldene utgave)
dressurbaner.

Teorispørsmålene bygger på stoff hentet fra følgene bøker:

"Rytterens ABC" - Lillian Grepne,
Landbruksforlaget, 2000

"Hestehold i praksis" - Mats Mellberg,
Landbruksforlaget, 1997

"Mønstring av hest"
Norsk Hestesenter, Starum

"Hest i trafikken", ATL/NHS

"Hesteboka" - Vangen/Danielsen m.fl,
Landbruksforlaget

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  15:47:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har man grei dommer så er det ingen sak :)
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  18:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å få grønt kort må du ha: Kr1(regelemang) og sikkerhetskurs. + at du må se videoen "trygg med hest".
Skal du løse lisens må du også ta rideknappen grad 5 =)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  18:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å få grønt kort må du ha: Kr1(regelemang) og sikkerhetskurs. + at du må se videoen "trygg med hest".
Skal du løse lisens må du også ta rideknappen grad 5 =) + at du må være medlem av en klubb. (hesteklubb altså) ;);)

Opprinnelig postet av -Korak-

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.