hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I "kraftforjungelen",hva er egentlig best å bruke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 I "kraftforjungelen",hva er egentlig best å bruke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  09:22:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det finnes jo et hav av kraftforutvalg og akkurat det med foring syntes jeg faktisk er noe av det vanskeligste med hest. Jo flere man snakker med, desto flere anbefalinger får man og snart vet man hverken ut eller inn om hva man skal fore med. For å være 100 % sikker på at hesten får alt den trenger av vitaminer, mineraler/salter, energi, proteiner ol. hva bør man da bruke?

Vi har to hester her hjemme, en sprek og gira hafling på 6 år og en rolig og avslappet fjording på 10 år. De brukes bare i lett trening som hobby hester, maks 1 time ridning hver dag eller mindre. Som grovfor får de høy eller beite om sommeren.
Kan noen der ute gi meg tips og råd om en fullverdig forplan til disse to gampelurene. Gjerne sette opp et fullstendig forplan forslag som dekker hele deres behov av det de trenger.
Kjempe glad for svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

-Korak-

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  09:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan vel gi dem Champion komplett ;) Det vil være nok så du trenger ikke noe ved siden av..
Komplett er jo som sagt et komplett fôr!

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  09:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan vel bruke Champion komplett....Fôret er jo komplett så da trenger du ikke noe i tillegg ;)
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  12:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spør din lokale fôrleverandør...
Champion komplett er ihvertfall eit heilt enkelt og greit fôr for den allminnelige hobby-hest:-)
Norgesfôr sitt standard fôr er og veldi greit.
Ellers er det å "pøse på" med grovfôr til du merker at hestane har fôr størstedelen av døgnet som naturleg er for dei og ein saltslikkestein slik at dei får dekka sitt eige behov der.
Multitilskudd som kompleterer fôret du velger er og å annbefale men å overdrive vitaminforbruket der det ikkje er naudsynt(nødvendig) er ikkje å anbefale.
Kombinert med masse utegang burde dei fleste hobby hestar no ha det supert...

Fôrplanen til "vanlege" hestar treng ikkje vere lange kompliserte avhandlingar og ein treng ikkje spesialbestille dyrt fôr for å dekke behova til hestar som ikkje har særskilte behov-sunt bondevett som felleskjøpet reklamerer med rekk langt.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  13:36:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt det vanlige som havre, bygg og pellets. Han som driver stallen her har sendt de forskjellige for typene til analyse og da kom disse "fullverdige" forene veldig dårlig ut faktisk. Så jeg sverger til det vanlige.

Min ponni som blir brukt ca en time hver dag og bare hardt to ganger i uka får det samme til to måltider nemlig 7 dl av havre, bygg og pellets. Da holder han seg passe rund og med energi nok.

Skjønner ikke helt hvorfor man skal gi disse dyre rare for typene når det mest naturlige er godt nok og vi med vanlig bondevett kan styre med forplanen selv for de vanlige hestene.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  12:24:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville brukt det vanlige som havre, bygg og pellets. Han som driver stallen her har sendt de forskjellige for typene til analyse og da kom disse "fullverdige" forene veldig dårlig ut faktisk. Så jeg sverger til det vanlige.

Min ponni som blir brukt ca en time hver dag og bare hardt to ganger i uka får det samme til to måltider nemlig 7 dl av havre, bygg og pellets. Da holder han seg passe rund og med energi nok.

Skjønner ikke helt hvorfor man skal gi disse dyre rare for typene når det mest naturlige er godt nok og vi med vanlig bondevett kan styre med forplanen selv for de vanlige hestene.

Opprinnelig postet av Rebekka

Ja det hørtes ut som en grei blanding. Vitamin tilskudd kommer da i tillegg, ikke sant? Men mener du at du gir 7 dl av hver av de tre forsortene to ganger om dagen? For det blir jo 2,1 liter x 2 (=4,2 liter kraftfor til ponnien hver dag) Høres temmelig mye ut hvis jeg har forstått det riktig? Vi kommer til å gi mye grov for, høy (ca.7 - 8 kg hver pr.dag) pluss fri tilgang på halm som tidsfordriv. Nå er det to hestene våre veldig forskjellig i energi nivå. Haflingeren (6 år) er heit og veldig sprek av seg. Fjordingen (10 år) er stikk motsatt, lat og bedagelig. Kropps størrelsen og høyden på de to er nesten den samme. Begge to har lett for å bli temmelig runde. Om man tar utgangs punkt i havre, bygg og pellets, hvordan bør jeg fordele for mengden av disse fortypene til hver av de to hestene? Og hvor mye vitamin tilskudd skal de da ha hver seg? Fri tillgang på saltstein har de selvfølgelig hele tiden.
Må også nevnes at de skal gå som utegangs hester i vinter.
Veldig glad for svar
Hilsen usikker matmor

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  12:37:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Forer bare med mer og mer tull vi... Er på en måte litt i mot det, men klarer ikke helt og la vær. Roxanne får 3l gull og 1 energi til dagen + matolje(eller en annen type ollje), maizena, salt og noe hestesnop. Noe lignende green power. Resten får bare gull.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  12:49:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
forer med ; havens museli for med urter, og anbefalt dose noni juice , etter homopatens anbefaling.

pluss gulerøtter og høy

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 19/08/2006 :  13:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir bare knust bygg og havre, 3 l bygg og 4 l hel havre. 3 dl olje og vitaminer. Dette fordeles på 3 måltider. Og han får det høyet han vil ha:) Hesten er i full løps form.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/08/2006 :  07:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
For hesten i så lett trening (ca en time pr dag) og med så greie raser som Haflinger og Fjording ville jeg gitt svært lite kraftfor. Det viktige for hester på utegang er fri tilgang av høy. Hvis du gir korn får hesten masse stivelse, og dette kan ødelegge fordøyelsen i tykktarmen som er så viktig for at hesten kan nyttiggjøre seg grovforet.
For at hesten skal få alt den trenger av vitaminer fra Champion Komplett må du gi store mengder av foret hver dag. Dette er selvfølgelig ønskelig for Felleskjøpet fordi de får da solgt mer fôr. De færreste hobbyhester trenger så mye som er anbefalt av Komplett.
Champion Energi har større doser vitaminer slik at man trenger å gi mindre av foret pr dag. Det innholder også litt mindre stivelse enn Komplett og det er positivt.
Champion Gull inneholder melasse som jeg aldri vil gi hesten min. Hvis produsenten må tilsette sukker for å få hesten til å spise opp maten lurer jeg på hva de har tilsatt som ellers smaker så vondt at hesten ikke vil ha det.
Det finnes nå mange mer naturlige vitamin/mineraltislkudd som hestene liker bedre og har lettere for å nyttiggjøre seg. Jeg bruker Naturmine til min hest og har sett flere som har gode erfaringer med dette. 100 gram Naturmine pr dag kan gis alene eller blandes med Speedy-Bet eller litt Champion Diett. Diett-fôret har redusert mengde stivelse og derfor er et bedre fôr for de fleste hobbyhester. Når det er veldig kaldt på vinteren kan hesten få litt ekstra kalorier med 2-3 dl olje pr dag. Dette tilsvarer energien i en hel kilo havre, men det gjør ikke hestene så heite og vil ikke så lett ødelegge fordøyelsen.
Du kan lese mer om Naturmine på http://www.equita.no/produkter/
Dette tilskuddet skal også hjelpe tykktarmen å opprettholde best mulig balanse og bedre fordøyelsen. Det er ingen vits å fore hesten med masse mat som den ikke klarer å ta til seg og som til og med kan skade den.
Vi må huske på at det ofte er billigere for staller å fôre med mye kraftfor og heller redusere mengden høy. Det er også enklere, raskere og lettere å fore hestene med mye konsentrert energi. Høy er tungt å bære, tar stor plass til lagring og det blir lett litt svinn når man forer det til hestene. Men, dette forandrer jo ikke det egentlige behovet til hesten som er å kunne spise grovfor nesten hele døgnet. For mennesker er det naturlig å spise få store måltider og vi har lett for å kreve at hestene skal tilpasse seg vår måte å spise på.

Det er veldig vanlig å fore med store mengder kraftfor av gammel vane og fordi "alle andre gjør det". Det er enkelt og føles trygt. Felleskjøpet kan sikkert mer om dette enn oss (?) så vi stoler på dem.
Dette er kanskje politisk ukorrekt å si, men; Felleskjøpet er eid av bønder. Bønder i Norge trenger å selge mye av kornproduksjonen som dyremat fordi den ikke har bra nok kvalitet til å bli menneskemat. De prøver å selge mest mulig av det de har - som er korn.
Jeg har til og med hørt mange si at de velger fôr til hesten sin for å støtte Norsk landbruk.
Vitaminer og Mineraler som er tilsatt kraftforet er ofte i en slik form at hesten ikke klarer å ta det opp i tarmen. Det er billigere enn å tilsette vitaminer i mer naturlig form som lettere kan taes opp i tarmen. Om hesten er tynn, slapp eller har dårlig pels er det mange som pøser på med enda større mengder kraftfor, enda dette kan være tegn på at førdøyelsen ikke fungerer slik den skal, og fordøyelsen blir enda mer ødelagt av, nettopp, kraftforet.
Det er også mange som sliter med heite, stressa hester, men som allikevel av gammel vane føler at den "må ha" et par liter kraftfor hver dag, eller ofte mer. Fordi anbefalingene fra Champion er jo å gi temmelig store mengder og alle andre gjør det....
Av de jeg kjenner er det en sammenheng mellom hvor mye de kan om hestens fordøyelse og hvor mye kraftfor de gir. Stadig fler dropper alt kraftfor og gir kun Speedy-Bet og gode vitamintilskudd sammen med fri tilgang på høy. Hestene er blanke, runde og fornøyde med masse energi.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  13:00:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For hesten i så lett trening (ca en time pr dag) og med så greie raser som Haflinger og Fjording ville jeg gitt svært lite kraftfor. Det viktige for hester på utegang er fri tilgang av høy. Hvis du gir korn får hesten masse stivelse, og dette kan ødelegge fordøyelsen i tykktarmen som er så viktig for at hesten kan nyttiggjøre seg grovforet.
For at hesten skal få alt den trenger av vitaminer fra Champion Komplett må du gi store mengder av foret hver dag. Dette er selvfølgelig ønskelig for Felleskjøpet fordi de får da solgt mer fôr. De færreste hobbyhester trenger så mye som er anbefalt av Komplett.
Champion Energi har større doser vitaminer slik at man trenger å gi mindre av foret pr dag. Det innholder også litt mindre stivelse enn Komplett og det er positivt.
Champion Gull inneholder melasse som jeg aldri vil gi hesten min. Hvis produsenten må tilsette sukker for å få hesten til å spise opp maten lurer jeg på hva de har tilsatt som ellers smaker så vondt at hesten ikke vil ha det.
Det finnes nå mange mer naturlige vitamin/mineraltislkudd som hestene liker bedre og har lettere for å nyttiggjøre seg. Jeg bruker Naturmine til min hest og har sett flere som har gode erfaringer med dette. 100 gram Naturmine pr dag kan gis alene eller blandes med Speedy-Bet eller litt Champion Diett. Diett-fôret har redusert mengde stivelse og derfor er et bedre fôr for de fleste hobbyhester. Når det er veldig kaldt på vinteren kan hesten få litt ekstra kalorier med 2-3 dl olje pr dag. Dette tilsvarer energien i en hel kilo havre, men det gjør ikke hestene så heite og vil ikke så lett ødelegge fordøyelsen.
Du kan lese mer om Naturmine på http://www.equita.no/produkter/
Dette tilskuddet skal også hjelpe tykktarmen å opprettholde best mulig balanse og bedre fordøyelsen. Det er ingen vits å fore hesten med masse mat som den ikke klarer å ta til seg og som til og med kan skade den.
Vi må huske på at det ofte er billigere for staller å fôre med mye kraftfor og heller redusere mengden høy. Det er også enklere, raskere og lettere å fore hestene med mye konsentrert energi. Høy er tungt å bære, tar stor plass til lagring og det blir lett litt svinn når man forer det til hestene. Men, dette forandrer jo ikke det egentlige behovet til hesten som er å kunne spise grovfor nesten hele døgnet. For mennesker er det naturlig å spise få store måltider og vi har lett for å kreve at hestene skal tilpasse seg vår måte å spise på.

Det er veldig vanlig å fore med store mengder kraftfor av gammel vane og fordi "alle andre gjør det". Det er enkelt og føles trygt. Felleskjøpet kan sikkert mer om dette enn oss (?) så vi stoler på dem.
Dette er kanskje politisk ukorrekt å si, men; Felleskjøpet er eid av bønder. Bønder i Norge trenger å selge mye av kornproduksjonen som dyremat fordi den ikke har bra nok kvalitet til å bli menneskemat. De prøver å selge mest mulig av det de har - som er korn.
Jeg har til og med hørt mange si at de velger fôr til hesten sin for å støtte Norsk landbruk.
Vitaminer og Mineraler som er tilsatt kraftforet er ofte i en slik form at hesten ikke klarer å ta det opp i tarmen. Det er billigere enn å tilsette vitaminer i mer naturlig form som lettere kan taes opp i tarmen. Om hesten er tynn, slapp eller har dårlig pels er det mange som pøser på med enda større mengder kraftfor, enda dette kan være tegn på at førdøyelsen ikke fungerer slik den skal, og fordøyelsen blir enda mer ødelagt av, nettopp, kraftforet.
Det er også mange som sliter med heite, stressa hester, men som allikevel av gammel vane føler at den "må ha" et par liter kraftfor hver dag, eller ofte mer. Fordi anbefalingene fra Champion er jo å gi temmelig store mengder og alle andre gjør det....
Av de jeg kjenner er det en sammenheng mellom hvor mye de kan om hestens fordøyelse og hvor mye kraftfor de gir. Stadig fler dropper alt kraftfor og gir kun Speedy-Bet og gode vitamintilskudd sammen med fri tilgang på høy. Hestene er blanke, runde og fornøyde med masse energi.

Opprinnelig postet av frkelin

Tusen takk for en grundig redgjørelse av forings begrunnelsen. Jeg er skjønt ening med deg at mange forer med mye kraftfor fordi "andre også gjør det". Må innrømme at jeg også var en av dem. Nå ser jeg imidlertid at hestene våre blir fort fete og haflingeren vår er samtidig temmelig heit av seg. Begge hestene våre nyttiggjør seg foret sitt veldig bra. Har både erfart og lært at godt og rikelig grovfor er viktigst og at kraftfor er et suplement til grovforet. Men alikevel er det vansklig å velge hva man skal fore med og hvor mye. Og hvordan vet man i så fall at hesten får det den trenger? Så takk for en super forklaring om foring. Ble en god del klokere av svaret ditt

Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 28/08/2006 :  15:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stjeler denne tråden litt på en måte jeg;håper det går greit!
Hvis man har en hest,i dette tilfellet en "avdanka kaldblodstraver" som blir brukt hver dag som hobbyhest, hvor mye pellets bør den få om dagen?
Eieren har nå sluttet å gi den pellets(gikk på komplett før) fordi den begynner å bli så sprek.Er dette riktig?Forøvrig så får den ikke noe i tillegg,som f.eks multitilskudd el. andre vitamintilskudd.
Ettersom jeg har skjønt så bør den vel få noe i tillegg til høy,eller??

Ride with the wind Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  15:58:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Gå inn på http://www.forkonsulenten.com/
og last ned gratis demonstrasjonskopi av forplan hest;)
Ta deretter og fyll ut denne, så vil du kunne se hva som vil være rikitg å gi din hest

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 29/08/2006 :  06:17:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
LinnMerethe: Disse avdanka kaldblodstraverne blir ofte veldig heite. Mange klarer seg fint på bare høy, men siden høyet ikke inneholder nok vitamin/mineraler så bør den evt få 50 gram av et multitilskudd ved siden av. Mange dropper dette om sommeren hvis hesten går på beite.
Hesten har lettere for å ta opp vitaminer som gis i en mest mulig "naturlig" form. Endel tilskudd går nok rett igjennom og da er det jo bortkastet. Endel av de litt dyrere tilskuddene er basert på urter eller alger har kanskje litt mer effekt. Problemet når man skal kjøpe inn til en hest er at multitilskudd har en best-før dato så hvis man kjøper 20 kilo får man aldri brukt alt før det er for sent. De skal også lagres mørkt og litt kjølig og luft-tett for at vitaminene bevares.
Hvis hesten taper litt vekt om vinteren pga kulden, eller blir brukt hardere en periode kan man gi 2-3 dl olje i litt betfor. Det gir ekstra kalorier uten å gi heit energi.
Et annet alternativ er Champion diett eller ekstrem som også kan gis til heite hester.
Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 29/08/2006 :  13:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forer bare med mer og mer tull vi... Er på en måte litt i mot det, men klarer ikke helt og la vær. Roxanne får 3l gull og 1 energi til dagen + matolje(eller en annen type ollje), maizena, salt og noe hestesnop. Noe lignende green power. Resten får bare gull.

Maizena???
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  16:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gå inn på http://www.forkonsulenten.com/
og last ned gratis demonstrasjonskopi av forplan hest;)
Ta deretter og fyll ut denne, så vil du kunne se hva som vil være rikitg å gi din hest

Opprinnelig postet av Galie

Ojsann, hvordan avinstallerer jeg den?? Har lagra den på jobb-pc'n ved et uhell..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.