hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det friske hester i landet her eller?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Finnes det friske hester i landet her eller?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  08:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fant drømmehesten nå, et drømmeprosjekt på 6 år som var lite brukt, sånn "passe" innridd, ridd noen turer, men ikke i gangsatt. Jeg tenkte da, naiv som jeg er, "denne hesten må vel gå gjennom bøyeprøven siden hun ikke akkurat er ridd ihjel".

Sjokket var stort for oss alle da veterinær kunne konstatere utslag absolutt over alt, 1,5-2 i alle tåledd, 2-3 i knær og haser. Utgangshalt i trav også. Det var ikke småtteri heller liksom! Spurte hvordan i all verden det kunne ha seg, jeg trodde jeg var "sikker" hvis jeg kjøpte en hest som var sparsomt brukt. Men det er visst feil det også å være sparsomt brukt, mest sannsynlig så stod hun for mye i ro som føll og muligens kanskje også feilernært. Kort fortalt ble jeg frarådet til å kjøpe denne hesten så klart.

Dette er ikke den første hesten jeg kikker på som får total "stryk" av veterinær, er det bare jeg som er veeeldig uheldig med hestene jeg ser på, eller er det mye "sånt" ute og går?

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  08:53:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
er veldig mye sånt ute å går veit jeg..men bank i bordet.ingen av mine hester er eller har vært syke.eneste på seks år er tre sting på grunn av spark.i mens andre må der i mot ut med flere tusen i dyrlegeregninger i mnd..håper ikke jeg feilforer åringen min i hvert fall:/
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  09:34:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er nok en del sånne hester ute på markedet, men det er også en stor del friske hester. Både unge og gamle. Jeg tror ikke det har så mye å si om hesten er lite brukt, jeg tror heller det er viktig at den er riktig brukt. Da jeg solgte min 12 år gamle halvblodshoppe, ble hun bøyd opp til 0 i alle ledd, og veterinæren sa at dette var den friskeste 12-åringen han hadde sett til salgs i hele sitt liv! Og denne hesten har blitt brukt i dressur og sprang hele livet, først i Sverige og så i Norge.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  09:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg skjønner at riktig bruk er viktig, i dette tilfellet var det mulig totalt mangel på bruk frem til hu var 3 år som mest sannsynlig var problemet, stod for mye i ro og stod mye inne og har jeg fått vite i ettertid.

I tillegg så kunne vi se en gammel seneskade som var ganske tydelig, si meg, sjekker ikke folk hestene sine selv om de ikke brukes?

Dette er nå hest nr 3 som får "stryk" av veterinæren, og jeg begynner å bli litt lei
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  02:56:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Det er nok mange hester som får utslag på bøyeprøven ja... Da jeg kjøpte hest (spranghest) fikk jeg høre av både veterinær og andre med peiling at de aller fleste spranghester som har gått noen år, har gjerne grad 0,5-1 i beina. Sprang belaster jo beina/leddene, det er det jo ingen tvil om. Så min 10-årig spranghest hadde 1 grad i bakbeina, men syns ikke det var så gale, beina har tross alt blitt belastet i flere år på sprangbanen;) Skulle jeg derimot hatt en unghest hadde jeg ikke kjøpt en med grader i beina, hadde stilt litt andre krav da.
Finns selfølgelig unntak, som den Ingvild forteller om, men tror nok mesteparten av spranghester har "litt i leddene"

Men denne du beskriver er jo lite brukt, ikke til sprang osv. Merkelig!

Om det er vanlig at mange "ubrukte" hester får stryk av vet. vet jeg ikke. Har ikke kjøpt/selgt så mye hest selv.
Kommer veldig ann på hva type hest/hvilken gren den er brukt i, alder og ikke minst hvordan den er brukt.
Er nok en del "sånt" ute og går, hestebein er skjøre ting. Gjelder å bruke hesten rett!
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  07:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg reagerer ikke på at godt brukte hester har litt utslag i det hele tatt, jeg blir bare så vanvittig forbauset når hester som er så unge som ikke er i gangsatt enda har SÅ store utslag.

Man forstår vel enda bedre viktigheten av riktig trening og foring fra unge dager av i slike situasjoner :)

Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  10:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hadde utslag på her og både der når jeg kjøpte henne for 4 år siden,dette pga hun hadde blitt hoppet veldig mye. Men vi valgte å kjøpe henne fordet. Nå 4 år etter har hun bare 1/2 grad i det ene bakbeinet. Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  10:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Min hest har alltid gått null på bakbena.Men når jeg kjøpte han,var han opp til 2 grader halt på den ene hasen hvertfall...også hadde han 1 grad her,og 1/2 grad der...litt sånn forskjellig..Men så fant vetrinæren ut at han hadde en gammel gaffelbånd skade på venstre fremben.Og dette er selvfølgelig en grunn til at hesten har noen grader her og der...Men skaden så veldig bra ut,og vetrinæren godkjente han.Han hadde tross alt ikke blitt så godt og mye ridd i tiden før jeg fikk han.Og han var 10 år og hadde i fortiden blitt brukt til både sprang,dressur og feltritt...
Hadde han til skjekk for noen uker siden nå,fordi han hadde betennelse i begge fremkodene.Men når vi fikk behandlet det,og skjekket han igjen var han 1 grad der han hadde hatt 2,og 1/2 grad der han hadde hatt 1.Så det kan tydligvis ris til!!

Men tror du er veldig heldig om du finner hester med 0 på alle ben!!Men det er jo fantastisk bra!!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  10:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, jeg forventer for all del ikke 0 i alle ben, men når hester som ikke er brukt/igangsatt skimter til med 1,5-3 i absolutt alle ledd, da rygger jeg. Forsikringseselskapet vil nok ikke mase for å få meg som kunde da for å si det sånn :)

Så jeg tåler et utslag eller to,alt er jo relativt. Jeg blir bare så lei når det er hest nr 3 veterinær stryker med stor S på bøyeprøver.

Men jeg har kommet over en nå som faktisk har gått gjennom bøying med glans, så da gjenstår det å se om det er hesten for meg :)
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  10:52:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må jo heller ikke se seg blind på bøyeprøver. Klart det er bra at en hest er 0 på alle bein, men hva har det egentlig å si???

Vet om mange som har kjøpt hester med< utslag som aldri har hatt noe somhelst prob. med leddene det var utslag på, og jeg vet om hester som ikke hadde noe utslag som har hatt masse problemer.. (les: min kjære fine Mille...). Mange veterinærer som går bort fra hele bøyesirkuset for at vil man ha bøyeutslag er det ikke no prob å bøye den halt..

En hest som er 0 på alle ledd kan gå og bli halt skada dagen etter bøyeprøven så det...

TIl tema: JEG HAR EN FRISK HEST!!! Ikke noe å utsette på'n på forsikringskontroll!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 10/08/2006 10:54:26 Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  11:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, jeg er enig med deg mille, men som jeg prøver å si; det er forskjell på LITT utslag og MYE utslag Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  11:34:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan vurderer dyrlegene gra 1-2-3?? og halve?

Hvor stor haltforskjell er det fra 1-2?
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  12:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
vurderingen var slik (sånn ca)

1,5-2 grad i alle tåledd, 2 i hasene bak, 2 i et fremkne, 3 i et fremkne. I tillegg utgangshalt i trav på 1,5 grad. Hvilke kriterier de legger til grunn for gradene vet jo ikke jeg, men det var ganske tydelig for et utrent øye at det var haltheter under bøying også.

Det skal sies at det og ble påvist skadet sene i en fremfot, noe som virket som en gammel slagskade. Forrige hest hadde 3 grader halthet i begge fremben og viste seg å være full av forkalkning. Begge unghester som ikke er i gangsatt.

Selvfølgelig kan skader komme 3 mnd etter kjøp som kan gi problemer, men det å bevist kjøpe en hest man vet har skader som kan få stor betydning for bruken senere syns jeg er dumt. Men det er nå meg :)
Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  13:08:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
ja,jeg skjønner deg godt!
Jeg ville heller ikke kjøpt noen hest som har så mye utslag på bøyeprøve!!
Litt er en ting,3 grader er noe HELT annet!skalaen er vel fra 0-5,og da er 3 ganske mye!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 10/08/2006 :  13:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
Er enig med Challe og Mille, man må ikke se seg blind på bøyeprøver. Selv om en hest har utslag på bøyeprøve trenger det ikke å ha noe å si for bruk av hesten, men når en så ung hest har så mye utslag skjønner jeg at du rygger unna.

Vår kjære Durk viste seg å være 1 grad halt i et kneledd når vi tok helsesjekk i forbindelse med salg. Da var han ridd i 2 år, og det siste året ble han trent ganske hardt, men vi merket aldri noe halthet eller urenheter den tiden vi hadde han. Han hadde forresten også en liten anmerkning på røntgenbilder på samme foten, men ikke i samme leddet. Dette gjorde jo selvfølgelig at kjøper ble skeptisk siden han er såpass ung og har utslag.

Er så glad hestene våre aldri har hatt problemer med beina! Eller, Bajazzo har patella opphakning, men det er jo ikke det samme.
Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  20:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet nå er at jeg får ikke denne hesten ut av systemet mentalt. Er jeg gal hvis jeg beholder henne og gir det en sjans? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.