hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags 'førstegangs hest' ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva slags 'førstegangs hest' ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Katrine_Sandore

Skrevet - 09/08/2006 :  00:08:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg valgte å kjøpe en hest som hadde opplevd noe rart i livet sitt, og som var en skikkelig trass hest. Forsåvidt ikke noe særlig positiv på noen måter, og kunne ikke mye innen ridning.

Dette var første gang jeg kjøpte meg hest. Mens en (x) venninne sa til meg her om dagen at jeg gjorde en stor feil, og burde kjøpt en helt annen type hest første gang.

Så jeg begynte å tenke over det, og gjorde jeg kanskje noe dumt?
Har allerede hatt motbakker, men nå ser det lysere ut igjen.
Men det var jo en utfordring på denne måten jeg ville ha? Det var jo en sånn hest jeg så etter.
Men er det allikevel feil av meg?

Jeg Liker Smileys, Jeg

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  00:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ordet førstegangs-hest kan bety så mangt. Si at du har ridd på kurs i mange år først, og så hatt hester på for i 5-6 år etterpå. Starter bla bla dressur og bla bla sprang. I en alder av mange og 20 vil du kjøpe egen hest, for å begynne å konkurrere stort. Er den nye hesten din da en førstegangs-hest? På papiret ja, men i teorien var det jo alle hestene du hadde på for...

Unghester/problemhester er jo normalt ikke noe man anbefaler som førstegangs-hest, men si jenta ovenfor har jobbet som innriderske i mange år i tillegg, da er det jo ikke noe problem...

Så jeg mener at når man kjøper hest (om det er den første eller den femte) så må man spørre seg selv; -hva kan jeg? - har jeg erfaring til dette? -har jeg nok selvtillit og tolmodighet til å tåle motgang eller nederlag? -hva er målet mitt med denne hesten? -hva ønsker jeg å få ut av den? - hva KAN jeg få ut av den?

Så om det var en slik hest du ønsket deg, og du trives med den selv om ting går opp og ned, og du kanskje ikke kan gjøre alt de andre kan, ja da er det sikkert riktig valg av deg. Men er situasjonene mer negative enn positive, og dere begynner å gå bakover i utdannelsen, da vil jeg si det er feil hest for deg... Så uten å kjenne både deg og hesten, og se dere sammen, så er det ikke mer jeg kan si (men har vist skravlet nok *flirer*)

Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  01:18:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
men hest,som eg har enda og var min første hest(ponny =P) er jo norlands hest. han var 5år når jeg kjøpte han,han var innridd osv.men det var mange utfordringer i vente! men nå er han jo en engel! elsker han<3!! hehe
<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 09/08/2006 :  02:28:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Takk Ingvild, innlegget gjorde meg mer sikker på at det faktisk ER hesten for meg
Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Synnik

Skrevet - 09/08/2006 :  03:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min første eie hest var 2 år og ganske urørt. Hadde riktig nok deltatt i ganske mange andre hester over 20 år, men det er noe helt ANNET med din egen..
Vi har fungert fint, så ser ikke noen grunn til hvorfor ikke det skulle fundere. Lykke til

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  08:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Min førstegangshest er da en gal liten welsh cob Fikk høre først at jeg aldri kom til og starte 60 feilfritt med henne. Så fikk jeg høre at jeg aldri kom til og starte 80 feilfritt med henne. Nå får jeg høre at jeg aldri kommer til og starte 1m feilfritt på henne Jeg tror nå hun har kapasitet til glava. Dette var litt OT da, men men...
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/08/2006 :  09:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk Ingvild, innlegget gjorde meg mer sikker på at det faktisk ER hesten for meg

Opprinnelig postet av Katrine & Sandore

Slettet Ingvild innlegget sitt???

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  16:26:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Om det er en første-gangs-hest eller din 5. hest er et fett, så lenge du er klar over arbeidet det er med hest, hva det krever av deg og at du kan nok om div. sykdommer og "alt det der".

Du sier jo at du var på jakt etter en hest som var slik hesten din er, så da har du gjort det riktige valget

Om du tenker deg tiden rett før du bestemte deg for å kjøpe hesten, hadde du gjort det igjen?

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  19:37:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Gylden middelvei, mener nå jeg...

Det å kjøpe en hest man ikke mestrer er direkte farlig, og gir ingen god opplevelse verken for hest eller eier.
Det å kjøpe en "ferdig hest", som kan alt, er supertrygg osv. trenger heller ikke være det beste, da får begge lite utfordringer, og lærer lite. Pluss at en sånn hest ofte koster mer, noe ikke alle førstegangskjøpere har råd til.

Men hvis man klarer å finne en hest man akkurat mestrer, men som ikke kan så mye at den taper seg på å bli eid av en førstegangskjøper, vil både hest og rytter utvikle seg sammen, og få et veldig sterkt forhold. Men dette var min mening
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 10/08/2006 :  02:38:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Katrine & Sandore

Slettet Ingvild innlegget sitt???

Opprinnelig postet av TORHILD

Oi, jeg mente Torhild Litt i min egen verden når jeg skrev det der kanskje?

Missixty:
Kopi av melding:
Om du tenker deg tiden rett før du bestemte deg for å kjøpe hesten, hadde du gjort det igjen?

Ja, jeg hadde gjort det igjen. Om enn på en annen måte da vi desverre møtte på useriøse selgere, men det er en annen sak. Ja, jeg ville kjøpt han igjen, hvis det var det du mente

Jeg Liker Smileys, Jeg
Redigert av - Katrine_Sandore den 10/08/2006 02:41:59 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.