hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken - er det noen som kan hjelpe meg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekken - er det noen som kan hjelpe meg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hårek

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  23:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Jeg må få råd av alle dere expertene der ute. Jeg har to kalde hester som nå har fått flott lang pels. De er ute fra 9.00 til 19.00
Problemet er når vi rir/kjører disse blir de svette. Stallen er kjølig og ute er det ikke sol før i februar. Har nå erfart at dekken ikke er så dumt, da den ene hesten ble forkjølt og måtte på penicilin. Problemet er at det finnes dekken i alle former og varianter. Hva slags dekken er best for å tørke opp enn svett hest etter tur? Og hvilken størrelse bruker en tungdøl og en kaldblods?

Ser fram til å høre fra fler.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  00:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ulldekken og fleecedekken er bra til å suge opp fuktighet. Finnes også egne dekken i eget materiale som suger opp fuktighet bra. F.eks. Bucas Shamrock eller Hansbo Kombidekken. Velger du fleece eller ull bør du også tenke på om hesten skal stå lenge med det. Fordelen med ull er at det også holder på varmen mens det er vått. Fleece er mye enklere å rengjøre, og tørker veldig fort etterpå.

En kaldblods/tungdøl vil jeg tro bruker cirka 135/145cm. Ta mål selv. Les på Hööks sider om hvordan du måler deg frem til størrelsen på hesten din.

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/11/2003 :  02:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er som spoff skriver;best med ull eller fleece,og str.er som hun skrev.Bare vær klar over at ull tørker sinnsykt tregt,så om det skal brukes hver dag,da må du ha skift...Fleece derimot,tørker fint til dagen etter,men de er gjerne litt for tynne å legge på syns nå jeg, når det er skikkelig kaldt.Men Bucas Shamrock,kan jeg ikke få fullrost nok!!!!Det er verdt sine penger i gull! Anbefaler det dekkenet på det varmeste...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  11:03:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det beste er jo evnt å kjøpe kombidekken. Jeg har selv utedekkener som jeg bruker inne også. Gjerne med et filtdekken eller fleecedekken under, ull blir for varmt. Husk at hvis hesten er svett, blir ikke hesten tørr om du bare slenger ET ullteppe på den, men ta et dekken oppå der igjen:) Kan faktisk også anbefale Bucas, men weatherbeta og rambo har bra dekkener også.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  11:19:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Anbefaler kombidekken/fleecedekken av merket Heimer da disse er laget slik at de passer kaldblodsen (har selv kaldblods, og det er vanskelig å finne dekken som sitter fint over bringa hennes, anbefaler ikke bucas shamrock ultra, den blir altfor stor over bringa) Str avhenger av str på hesten, men de fleste kaldblodser og tungdøler bruker vel 135 og 145. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  11:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ønsker en å bevare funksjonen til et dekken er det best å bruke det ene og alene. Når du legger flere dekken oppå hverandre vil ikke hvert enkelt dekken fungere slik det er ment. De fleste dekken er ment å brukes enkeltvis.

Ull er naturmateriale, og er faktisk veldig bra. Du får både tykke og tynne ulltepper, og de fungerer svært bra som svettedekner. De holder også hesten varm når teppet er vått. Noe som er viktig da en svett hest lett kan begynne å fryse om den blir stående etter en hard treningsøkt. Osm chess påpeker tørker ull ganske sakte, og av den grunn bør du har flere ulltepper for skift dersom du går for denne løsningen. Fleece holder ikke hesten varm når fleecen er våt. Du bør derfor bytte dekkenet når hesten er tørr.

Tror ikke filtdekken er veldig godt egnet som svettedekken. Det er viktig at det er et materiale som transporterer fuktigheten hurtig vekk fra hesten. Slik funksjon har fleece og ull.

Finnes tykkere dekner som også skal transportere fuktigheten ut. Men vil tro at et litt tynnere og skikkelig svettedekken egner seg bedre når hesten er klissvåt. De tykke deknene egner seg kun som vanlige pustedekken når hesten ikke er så våt.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  11:47:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke skrevet det om ikke det stemte spoff... Er hesten svett er det få dekkener som greier å tørke den OG holde den varm appåtil. Om du har bruker bare ett ulldekken for at hesten skal tørke, ender du med at hesten er ja, varm og god, men at den ikke tørker, og det er jo helst ønskelig at man får hesten BÅDE tørr OG varm. Filt er også rimelig bra, men kan selvsagt ikke måle seg mot ull. Dette bruker jeg over ullteppet når hesten tørker, og ellers under utedekkener når det er veldig, veldig kaldt. Og mens jeg husker på det har Finn Tack sinnsykt bra dekkener! De kommer opp mot Bucas i kvalitet, er laget for å passe travere, og er billigere enn bucas!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  12:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Javel. Det var ikke på noen måte meningen å si deg imot Stormy. Men tar du en prat med dekkenprodusentene så får du nok vite av dem at dekner også lages for å fungere enkeltvis, og ikke 2-3 oppå hverandre. Vet mange bruker flere dekner oppå hverandre, og det gjør nok hesten varm. Men du mister endel av funksjonaliteten som er innebygget i dekkenet.

Vil forøvrig linke til en liknende debatt som for ikke så lenge siden ble tatt på svenske Bukefalos: "svettäcke!"

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  12:17:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Joda, men som jeg prøver å få frem, et ulldekken er ikke godt nok svettedekken i seg selv:) Og ETT utedekken blir for lite her hos oss. Dvs. for de som står på utebokser. Jeg syns ikke at man skal la være å legge på et ekstra dekken fordi det andre dekkenet har en spesialfunksjon når man vet at det ender med at hesten vil fryse.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/11/2003 :  09:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg VET at feks.Bucas Shamrock,holder hesten varm samtidig som dekkenet trekker ut fuktigheten.Men selvfølgelig finnes det også andre alternativer som sikkert funker like bra.
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2003 :  14:24:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha brukt svette dekken med et ulldekken over, det fungerer bra på mine hester når de en skjelden gang har dekken.

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 21/11/2003 :  11:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
-Thermatex er uten tvil det beste dekkenet jeg har prøvd for en svett hest på vinteren.Det er helt suverent til å transportere fuktighet ut.Jeg bruker det også som et underdekken under et vinterdekken.Thermatexen er er relativt dyrt svettedekken (1700-1800 kr) men det er også utrolig bra.
Ser at det er flere som anbefaler Buccas,Buccas sine dekken er bra,men de er veldig smale over bogen,så det vil kanskje bli et problem for en tungdøl?
Gå til toppen av siden

Hårek

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  21:05:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHårek  Svar med kopi av melding
Hei, alle dere som svarte meg. Tusen takk for fine svar.
Jeg var så heldig at en venninde hadde et svettedekken i bomull til overs, så jeg kjøpte det. På loftet hadde jeg noen sekker ulltepper, og dermed var saken i boks.
Søndag var vi med kaldblodsen på galloppløp og med disse teppene og en tømmekjøringsgjord var hesten tørr når vi kom hjem. Etter løpet til vi var hjemme gikk det 2,5 timer. Vel hjemme var det bare å ta av dekkenet og slippe han ut, tørr. For ordens skyld nevner jeg at strikkgjorder er bestillt, så kan de gå løse med dekken.
Størrelsen på svettedekkenet var 135 i minste laget, men bedre enn ingenting. Ullteppet er jo 150 minst.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.