hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Heve kjøp?? Hva er deres mening om saken??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Heve kjøp?? Hva er deres mening om saken??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  22:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, kjøpte meg ny hest i starten av mai. Tid. eier nevnte at hesten hadde vært halt 1 g så lenge hun hadde hesten (pga feilskoning, tragnt skodd). Jeg sjekket opp hesten på Bjerke ved kjøp. Hesten var 0 i bøyeprøver, men litt øm i frambeina på volte på hardt underlag.
På dette tidspunktet var hesten også meget dårlig skodd, og var litt visiteringsøm i såla. Jeg og vet ble enige om at dette kom av dårlig skoning og at hesten burde gå med såler.
Så jeg kjøpte da altså hesten.

Hesten var super, og jeg var kjempefornøyd. Helt til starten av juli da den plutselig var halt. Lot den hvile i ca 1 uke, red det forsiktig "opp" igjen. Uhalt til midten av juli, halt igjen.
Sjekket opp på nytt på Bjerke, viste seg at den hadde en skade som vil hemme dens bruksområde (feltritt..).

Sjekket opp litt nærmere på hestens sykdomshistorie, viser seg at den har vært halt MINST 3 gr hos tid. eier. Dette har jeg ikke fått opplyst selv om jeg spurte spesifikt om halthet. Ingen ting er heller oppgitt i kontrakt.

Så nå står jeg her da.. Tid. eier er ikke enig i at jeg har rett på å heve kjøp siden det var påvist "ømhet" ved kjøp.
JEg på andre siden mener at selger har holdt skjult at hesten har vært halt, og dermed er dette en skjult feil og at jeg oppfattet "ømheten" som at det var pga feilskoning og "lett" å fikse opp i. Dette ga min vet. meg inntrykket av...

Trenger hjelp her!

Takk

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!
Redigert av - Liten_Lista den 05/08/2006 22:29:00

Reaper

Skrevet - 06/08/2006 :  00:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått intrykket av at du har rett til å heve kjøpet hvis eier sa hesten kun hadde vært halt en gang, når du spesifikt spurte om hvor mange ganger den hadde vært halt.
Men når dette ikke er nevnt i kontrakten, kan det bli vanskelig/nødvendig å bevise dette?
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  14:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Selger plikter til å gi korrekte opplysninger, men dersom du ikke har det skriftlig, eller du hadde noen andre sammen med deg som også hørte henne si det, blir det vanskelig å vinne frem, desverre..
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, problemet er bare å bevise det som er avtalt/sagt da.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har skriftlig bevis på at hesten har vært halt mer enn 2 gr, og skriftlig bevis på at tid. eier har sgat at den kun har vært halt en gang...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  21:50:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har du ikke det skriftlig at hesten har vært halt tidligere, og ingen "bevis" for det, sitter du sikkert litt i saksa. Men jeg tror du kan ha rett til å heve kjøpet i og med ar du har skriftlig bevis på at hesten har vært halt, samt når du har det skriftlig at forrige eier har sagt det tidligere. Både du og tidligere eier vet jo at hesten har vært halt tidligere, hadde den ikke vært det hadde du ikke hatt retten på din side dersom forrige eier ikke visste om haltheten vil jeg tro.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  02:49:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har skriftlig bevis på at hesten har vært halt mer enn 2 gr, og skriftlig bevis på at tid. eier har sgat at den kun har vært halt en gang...

Opprinnelig postet av Challe_og_Mille

Da vil jeg tro du har retten på din side. Det er jo kontraktbrudd fra selgers side, og bevis på at hun ikke har gitt korrekte opplysninger.
Ring en advokat eller noe bare for å høre..
Du kan jo tilby henne å la deg heve kjøpet engang til, og si at du kommer til å gå til sak mot henne om ikke.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  15:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Bra å høre at dere er enige.. Så jeg ikke er helt urimelig her liksom...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  08:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg måtte og heve kjøp etter jeg kjøpte "katta i sekken" pga skjulte feil som hemmet bruksområdet totalt. Ingen dans på roser

Det første du gjør er å ta kontakt med en advokat, er du organsiert via jobb har ofte den organisasjonen avtale med advokat og "fri" rettshjelp.

Jeg vet ikke hvordan du har gjort ting hittil, men det første jeg gjorde var å opplyse selger umiddelbart etter funnene ble gjort. Da det ikke førte noe som helst sted, sendte jeg skriftlig (saklig) brev og ga selger en viss frist på å imøtekomme kravet om heving av kjøpet. Da det heller ikke førte frem fikk jeg advokaten til å sende brev, også balla det på seg. Ihvertfall viktig at man gjør prosessen riktig

Selv har jeg erfart nok av useriøse selgere, så jeg blir aldri forbauset over hvor langt noen går for selge hesten sin. Stå på ditt og gi ikke opp :)
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 10/08/2006 :  10:44:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom man ikke har med i kontrakten at "selger ikke tar ansvar for skjulte feil", så har man ikke retten på sin om det skulle dukke opp skader på hesten som selger ikke vet om. Men kjøper må selvsagt kunne dokumentere at skaden ikke har oppstått hos h*n.

Jeg kjøpte en unghest, på impuls, i fjord og etter å hatt den et par måneder, så bestemte jeg meg for å selge for det ble for mye jobb.
Jeg skulle egentlig hatt vet.attest ved kjøpt, men etter mye att og frem så ble det ikke til at vi fikk tatt den.
Kjøper var og så på hesten i uka, og kom og hentet den helgen etter. H*n betalte kontant. Etter at kjøper hadde hatt hesten et par dager så ville h*n ha vet.attest og lurte på om jeg kunne dekke dette. Ingen problem tenkte jeg, hesten har vært frisk og fin så lenge den var hos meg.
Vet.attesten gikk ikke så bra, slo ut på bøyeprøver på en fremfot, og jeg krevde røntgen for å få vite hva som var galt. Min første tanke var jo at hesten hadde skadet seg på transporten, siden han ikke haltet hos meg.
Røntgen påviste at hesten hadde en betennelse i kodeleddet på ene fremfoten. Dette kom av slitasje!? og hesten hadde hatt dette minst et år. Altså, egentlig før jeg kjøpte hesten selv
Snakket litt med forbrukerrådet og fikk fortalt at saken min var nok ikke så veldig sterk, i og med at kjøper kunne bevise at dette var en skade som hesten hadde hatt før h*n kjøpte han.
Vi hadde ikke skikkelig kontrakt, så jeg kunne vel vært vanskelig viss jeg ville, men slike ting går på samvittigheten løs.
Kjøper fikk selvsagt tilbud om å levere hesten tilbake på dagen, men h*n ville gi hesten en sjangse og vi kom til forlik ved at jeg dekket behandlingen av hesten inntil en viss sum. Saken ordnet seg veldig greit og jeg tror hesten har det bra i dag.

I og med at du kan påvise at selger har unnlatt å si at hesten har vært halt tidligere så vil jeg tro du kan oppheve kjøpet. Ring forbrukerrådet og hør. Jeg fikk veldig god hjelp der

Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/08/2006 :  10:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man er alltid dekket av kjøpsloven når det gjelder skjulte feil og mangler ved hesten, men man har en viss tidsfrist på seg. Lurer på om det ikke er 3 mnd, ta som sagt kontakt direkte med advokat og legg frem saken din. Jeg gir deg gledelig navn og nr på hun jeg brukte :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.