hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest me ektremt tørre høver, hjeeeelp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hest me ektremt tørre høver, hjeeeelp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  19:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
har en fullblods vallak som e plaga me veldig tørre høver, verst fremme. d sprekk opp rundt der sømman e festa. hovlageren nevnte oxo at de va VELDIG tørre.

Har smurt me soya olje akkurat over der sømman er og nedover. har holdt på nu me det i ca 4-5 daga..syns faktisk det ser verre ut nu..

hesten går på beite nu,e veldig tørt der nu pga varmen og sol.

Noen som har noen gode råd og tips til forebyggende,få mer elastisk hov osv som ikke sprekker opp. den er nyskodd.
er ikke så veeeeldi begeistra for så mye hovolje,hovfett o.l..etter som æ hr hørt at det stenger fuktigheter inni hoven.

evig taknemlig for alt av tips og råd..gjerne spørr mer om noe av det æ har forklart e litt utydelig så ska æ prøve å forklare bedre.

Hilde

Bustetrollet

Skrevet - 05/08/2006 :  19:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har dere ikke et gjørmehull?

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  21:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Prøv å smør med cornucrescine oppe ved kronranden, samt at du bløter opp høvene med en svamp, (Siden Cal sikkert ikke vil ha beina oppi bøtter, hehe..) og smører på hovfett etterpå. Dette fungerer ypperlig på min hest, hun har høver som er kjempefine, hovslageren sa også at de hadde holdt seg veldig fint, til at det er så tørt her i sommer. :)

Jeg har også hørt mye om at hovfett og hovolje bare gjør ting verre, men jeg syns ikke at det virker slik. Dette gjør jeg 2-3 ganger i uka, og det tar meg ca 5 minutter å gjøre det.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  21:43:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
spør harneshaug,hun er kjempeflink.høver skal forresten være tørre:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  22:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Det beste skal visst være et gjørmehull;) Roxanne har også ganske tørre høver, men skoeren sa at det var ingen fare =)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 05/08/2006 :  23:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøv å smør med cornucrescine oppe ved kronranden, samt at du bløter opp høvene med en svamp, (Siden Cal sikkert ikke vil ha beina oppi bøtter, hehe..) og smører på hovfett etterpå. Dette fungerer ypperlig på min hest, hun har høver som er kjempefine, hovslageren sa også at de hadde holdt seg veldig fint, til at det er så tørt her i sommer. :)

Jeg har også hørt mye om at hovfett og hovolje bare gjør ting verre, men jeg syns ikke at det virker slik. Dette gjør jeg 2-3 ganger i uka, og det tar meg ca 5 minutter å gjøre det.

Opprinnelig postet av Wenche=)

takke takk for tips..:) ska prøv det ut. korsn type hovfett e det du smøre med? æ har nokka som e grønt i farge som e kjøpt på felleskjøpet, sånn liten bøtteligende.

leste akkurat en artikkel på nettet her om hovstell, sende den med. der stod det at d verste man kunne gjøre me hover å bløte det i vann og så smøre me fett og oljer..bei litt paff. men syns samtidlig at det stod masse intressant og logisk der. :)
http://www.mamut.com/happyhorseno
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  09:39:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg bruker det hovfettet du også har, Lincoln kjøpt på FK :)

Orker ikke å lese den artikkelen akkurat nå jeg, men sto det noen begrunnelse for hvorfor man ikke skal bløte de i vann for så å smøre med fett/olje? Isåfall, hva er den?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  15:02:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt Original Hoof Cornucrescine på mi varmblods når han har vært tørr i sommer.
Gjør virkelig jobben sin!
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  20:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har brukt Original Hoof Cornucrescine på mi varmblods når han har vært tørr i sommer.

Opprinnelig postet av eva.

hei du :)
takk for tips, kor får man tak i det som du nenvte? kor du smurte eks, hele hoven ?bare nede ved sømmene der han e tørr og har sprukket?
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  20:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruker det hovfettet du også har, Lincoln kjøpt på FK :)

Orker ikke å lese den artikkelen akkurat nå jeg, men sto det noen begrunnelse for hvorfor man ikke skal bløte de i vann for så å smøre med fett/olje? Isåfall, hva er den?

Opprinnelig postet av Wenche=)

mmm, det stod så masse. men stod kjempe godt og utfyllende forklart koffer olje,fett,vann ikke va bra for hover. du e nødt til å lese sjøl når du har tid en dag:D
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  22:00:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av eva.

hei du :)
takk for tips, kor får man tak i det som du nenvte? kor du smurte eks, hele hoven ?bare nede ved sømmene der han e tørr og har sprukket?

Opprinnelig postet av Hilde&Cal

Dette er en slags tjære som skal smøres på oppe ved kronranden. Får kjøpt den på minhestebutikk.no, eller bare på Felleskjøpet, hvis det er i nørheten av deg? Er en rød boks, stor eller liten.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  01:32:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har en fullblods vallak som e plaga me veldig tørre høver, verst fremme. d sprekk opp rundt der sømman e festa. hovlageren nevnte oxo at de va VELDIG tørre.

Har smurt me soya olje akkurat over der sømman er og nedover. har holdt på nu me det i ca 4-5 daga..syns faktisk det ser verre ut nu..

hesten går på beite nu,e veldig tørt der nu pga varmen og sol.

Noen som har noen gode råd og tips til forebyggende,få mer elastisk hov osv som ikke sprekker opp. den er nyskodd.
er ikke så veeeeldi begeistra for så mye hovolje,hovfett o.l..etter som æ hr hørt at det stenger fuktigheter inni hoven.

evig taknemlig for alt av tips og råd..gjerne spørr mer om noe av det æ har forklart e litt utydelig så ska æ prøve å forklare bedre.

Hilde

Opprinnelig postet av Hilde&Cal

Jeg har akkurat samme problemet...masse av hoven har falt av
Så jeg smører annen hvær dag med tran, det ser faktisk ut til å funke

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  02:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovveggen tar ikke til seg fuktighet utenfra, så å smøre med oljer og slikt på utsiden er i grunn ganske dødfødt. Fuktighet kommer innenfra, vil du ha bedre hov må det vokse ut bedre hov. Det er derfor du skal smøre i kronranda, for å stimulere hovveksten.

Cornucrescine fungerer veldig bra. Ellers har jeg smørt med Corona, det er også effektivt.
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 07/08/2006 :  09:44:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lei hesten din gjennom morgenfriskt gress, som ennå er fult av dugg.
Dette slår aldri feil, jeg har fått det tipset mange ganger.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  13:30:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hovveggen tar ikke til seg fuktighet utenfra, så å smøre med oljer og slikt på utsiden er i grunn ganske dødfødt. Fuktighet kommer innenfra, vil du ha bedre hov må det vokse ut bedre hov. Det er derfor du skal smøre i kronranda, for å stimulere hovveksten.

Cornucrescine fungerer veldig bra. Ellers har jeg smørt med Corona, det er også effektivt.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Hvis hoven overhodet ikke tiltrekker seg fuktighet utenfra, hva er da forklaringen på at høvene blir mye mykere og fuktigere, spesielt om våren og høsten, når det er gjørmete og vått i innhegninga?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  15:51:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er riktig at høvene trekker til seg vann utenfra når hesten labber rundt i gjørme, vann og sørpe. Men det er ikke bra for høvene å være gjennomtrukne av vann! Når hornet er vått lenge sveller det littegrann, og så lenge høvene er våte kan de se svært så sunne og sterke ut. Men strukturen i hornet blir ødelagt etterhvert, og når da høvene tørker igjen er de ikke i stand til å holde på fuktigheten og kan sprekke opp når det blir skikkelig tørt. Så det beste er å forbygge sprø og tørre høver ved å ikke la hesten tråkke for mye rundt i gjørme og annet som gjør høvene vasstrukne, og ikke minst å sørge for at de ikke blir for lange eller har feil form. Når høvene blir for lange så gir det et signal om at "hey, høvene slites for lite! Her må det produseres horn som slites fortere!" Og da vokser det ned en hov av dårligere kvalitet. På skodde hester er det vanlig at høvene blir sprø og dårlige i draktene. Fra naturens side er meningen at høvene skal bue oppover littegrann her, slik at hovveggen i draktene er kortere enn resten av hoven og ikke når bakken når hesten står på et flatt gulv. (Grunnen er at hoven skal kunne strekke seg når den lander hard i bakken, og virke støtdempende og kunne pumpe blod opp fra foten.) Når en hov skal skoes skjærer man til hoven slik at den blir helt plan under, og dermed oppfattes det hoven som at draktene er for lange og må gjøres mindre slitesterke. Og vips, så har man en hov med dårlig sømtak.

Ble ikke så veldig mye hjelp i dette kanskje, når hesten allerede har tørre høver. Hvis du setter i gang med forebyggende tiltak, så er det ennå 6-12 måneder til frisk hov har vokst helt ned dit sømmen skal sitte. Jeg ville ha droppa olje. Ville ha droppa skoene også jeg da, men det er jo meg Det virker som det hjelper med vann når høvene er tørre pga tørt vær, og la gjerne hesten vasse litt i vann eller fukt høvene innimellom. Men ikke la de bløtes skikkelig opp. Som allerede nevnt i tidligere innlegg er cornucresine bra for å få fart på hovveksten. Det finnes også produkter å smøre på som gjør hoven hardere, men jeg vet ikke hvor bra de er på tørre høver.
Jau jau, lykke til hvertfall
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.