hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan noen legge ut en bilde av en piaff? :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Kan noen legge ut en bilde av en piaff? :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

HanneBF

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  21:02:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Mye fint der ja! Her er et bilde av Matinè i sitt glansnummer; piaff

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/09/2006 :  20:22:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Synes nå det er VELDIG lite senking av bakpart i den piaffen der og jeg da. Løfte fint foran, men gir liksom ikke etter i de øverste leddene i bakparten i det hele tatt?

Nå har jeg muligens lest for mange bøker og sett for mange barokk-kurs, men i MITT hode, er ikke det der noen ideell piaff. *swishing tail*... ;)

edit- leif..

og for å legge til bilde av piaff for hånd, som likner mer på mitt hodes- ideal...

ikke perfekt denne heller, ser ut som den driver og kommer litt ut av takt, men jeg tenkte mer på det at en piaff oftest beskrives som en øvelse som skal gjøre hestens frampart "lett" ved å føre mer vekt over på bakbeina. På bildet her mener jeg at vi også kan se at hesten bruker bakparten sin mer, ikke bare står på stedet og "tramper" i travtakt og med ettergift i halsen.

Redigert av - LisaFi den 01/09/2006 20:34:04 Gå til toppen av siden

Marna

Skrevet - 01/09/2006 :  22:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med deg, LisaFi. Jeg synes piaffen til Matine var bra, men ikke såå bra som alle vil ha det til. Det manglet noe. Bakparten var liksom ikke helt 'under' hesten. Bare en amatørrytters mening.. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  23:57:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Er også enig med Lisa.
Har tatt opp all dressuren fra VM, og gledet meg masse til å se Matine etter all rosen hun fikk her. For all del, en helt fantastisk hest, og en enorm prestasjon. Ang piaffe/passage, så syns jeg hun var flott foran, men kanskje litt uryddig bak? Det var ihvertfall noe bak som ikke stemte, etter min mening. Bakbeinet som skulle løftes (spesielt det høyre) var flere ganger i bakken med tåen. Noe man også tydelig kan se på flere bilder derfra. Det virket litt som om hun flyttet benet framover, men ikke så mye oppover. Hun satt seg heller ikke særlig. Men til å være 9-år var hun veldig flink.
Min oppfattning av hvordan en piaffe skal være, så skal hesten tydelig sette seg. Den skal bære mer vekt bak enn fram, og ikke bare stå på stedet i travtakt. Frambeina skal løftes mer enn bakbeina, og bak skal de helst løfte til kode-høyde/litt over.
Legger ved bilder av to hester jeg syns har veldig gode piaffer. Bare så fordømt vanskelig å finne bilder som viser det godt nok
Forøvrig far og sønn...

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  00:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er og enig med LisaFi. Liker best når krysset er lavere enn manken i piaff. Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  20:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Okei, kanskje et dårlig bilde der. Til å være 9år er det ingenting å klage på. Jeg har sett Matinè gjøre sinnsyk piaff her hjemme, men det er jo aldri det samme å ri hjemme som på konkurransebanen, det vet vi jo alle.

En ting som forundrer meg da, siden det var litt delte meninger om piaffen til Matinè. Hvordan kan hun få 10-tall på piaff og passage, hvis ikke det er bra nok?? (jeg tar det til meg, og jeg la ut et veldig dårlig eksempel bilde, hvis det er snakk om "perfekt" piaff)

Men bare vent, om et par år er den nok uslåelig!!

Redigert av - HanneBF den 03/09/2006 13:20:14 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  14:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi konkurransedressuren regner det der som en bra piaff.. Virker som høye beinløft (Og elastisitet. Noe Matinè hadde masse av) er det essensielle i konkurransedressur. De fleste her tenker derimot etter klassiske prinsipper, hvor samlingsgrad og 'sitting' bak er det viktigste.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/09/2006 :  16:07:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Veldig mange av Grand Prix hestene ser ut som om de bare: "ok da skal vi løfte bena litt opp og ned, dumdidum" ... når de piaffer. Det ser ikke ut som om det er mer kraft/spenst/satt enn på en turhest som er litt overivrig en dag (satt på spissen).

Og hva med de hestene som virkelig setter seg, får de bedre score enn de som er flinke til å løfte forbeina? Eller?
Så flere hester som virkelig lente seg frem (forbeina langt bak mot tyngdepunktet) mens kommentatoren sa at det var en nyydelig piaffe.

Nå har jeg lest lite om disse meget samlede øvelsene. Siden jeg ikke er kommet så langt enda selv. Men når det gjelder vektbæring og samlign tror jeg at jeg har fått med meg en del. Og når jeg ser på piaffen til mange av disse så lurer jeg på om ikke jeg også skulle begynt med piaffe på mine to, hvis det ikke skal mere til enn å løfte litt på tottisene. Jeg vet jeg kanskje tar litt av nå. Men jeg husker bare før at jeg var søkkimpåonert over GP-ryttere. Nå som jeg har lært mer selv så er de jammen ikke så guddommelige alikevel (laaangt over meg, men likevel).

Litt mer OT. Er det slik at man må ri hardt og uharmonisk for å oppnå toppscore? Syntes mange ritt var helt nydlige, men de fikk lavere summer enn de som viste et ganske likt prog bare med litt mer spenning i hesten (ja spenning, ikke schwung).
Nei, er nok bare jeg som ikke har sjønt det hihi

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  18:05:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Men hvis dere ser på p + p hos Matinè, så er det mer svev i steget, enn hos mange av de andre hestene. Den blir hengende i luften, med samme takt, rytme og schwung hele veien. Hvis ikke det er bra, tror jeg at jeg legger dressurkarrieren på hylla, for så har ikke jeg skjønt det.

Har skjønt at de fleste her inne tenker på den klassiske dressuren, så det var dumt å legge ut et slikt eksempel, men jeg tenkte mer på den dressuren de fleste av oss ser/arbeider med til daglig.

Ang. Swishing tail, alle som har sett Matinè har sett den svisje med halen og åpen munn.. men hello, come on... hesten er 9år og hoppe, den er ung og "urutinert" hvis man kan kalle den det. (Akkurat dette er det fler enn jeg som har sagt) Det er ikke sikkert den blir helt av med akkurat de nykkende der, men den er mye bedre enn den var. Så det blir nok enda bedre med litt mer rutine.

Jaja, nok fra meg.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  18:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei igjen

Skjønner nå at jeg er heeeelt amatør når det gjelder hva som er hva innen dressur. Jeg har trodd at klassisk dressur er konkuransedressur? Hvis ikke det er det, hva er da klassisk dressur? Barokk/akademisk?

Jeg tenker ihvertfall "konkuransedressur" når jeg uttaler meg. Ang Matine, så syns jeg det er en fantastisk hest. Husker en annen hoppe som er absolutt en av mine største favoritter; Fabienne til Isabell Werth. Nyyyydelig hest! Piaffen var ikke hennes sterkeste side, men hun hadde veldig mange gode kvaliteter. Piaffe er jo tross alt bare én av mange øvelser. De fleste har en eller flere øvelser de gjør mindre bra.
Matine er allerede nå en av verdens absolutt beste. Skal bli spennende så se hvordan hun blir når hun har stabilisert seg og fått mer rutine. Håper hun får holde seg skadefri. For ikke å snakke om Andreas! Helt utrolig at han faktisk har arbeidet/bodd i Norge!

Ang piaffer i "konkuransedressur"; husker dere Aktion med Gyulla Dallos? Den syns jeg hadde en veldig fin piaffe.

Og en ting til. Hva kaller man "konkuransedressur" hvis klassisk dressur er feil? Vanlig dressur?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  20:08:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Altså klassisk dressur skal jo liksom være konkurranse dressur, men det er jo litt delte meninger om hva som er god piaff og ikke.. Og ihvertfall i dette innlegget er klassisk dressur og konkurranse dressur blitt delt opp...

Som jeg har sagt i et annet emne her på mix'n så er jo liksom den klassiske dressuren blitt revet litt opp, for mange bruker forskjellige metoder til å få hesten til å gjøre de forskjellige øvelsene, hvilke man kanskje ikke ville brukt innenfor den "klassiske dressuren". Så jeg vil vel si at det på en måte er blitt to forskjellige "hovedmåter" å drive dressurriding på. (håper jeg gjorde meg forståelig nå)

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  20:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker ordet klassisk dressur/barokk/akademisk ridekunst om noen lunde samme ting..
Engelsk dressur eller bare dressur mener jeg er den vi ser i konkurranse.

Henviser til http://www.klassiskdressur.com/ og http://www.klassisk-dressur.dk/ boken klassisk dressur av Bent Branderup hvor utrykket "klassisk" IKKE er den vi ser på banen, da den er levn fra det millitære som oppstod mye senere.

Klassisk Musikk er for meg også fra "den gamle" tiden..
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  20:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Godt så! Da er vi enige Lopke!!

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  15:10:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Dere må huske at det tar mange år å utvikle en god piaff. Når det er sagt, så er det ikke alle hester som har eksteriør til å gjøre en klassisk piaff som beskrevet av FEI, men det betyr ikke at hesten ikke kan gjøre en piaff, eller ha glede av den i treningen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 04/09/2006 :  20:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer... Er det ikke passage når hesten går i den mindre samlede formen for piaff? Ville trodd Matinè gikk i passage på det bildet slik jeg har forstått det, men da har jeg vel misforstått? --men hva er passage da? Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.