hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva ser *DU* i en god sal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva ser *DU* i en god sal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bærta
» VIP

Skrevet - 16/11/2003 :  00:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding

Heyz:) Jeg skal kjøpe meg en ny sal, og lurer på hvillked sal du synes er best, ved :
*Støtte
*Kvalitet
*Mjukhet
*Om den passer(d er det viktigste)
*
Gjør det noe om salen er hard?
Hva mener du?

Hilsen Bærta

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  01:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken sal er du ute etter da? Sprang, dressur,allround?
Har selv kieffer dressursal, og den er kjempe god. Jeg syns den gir god støtte, og det er bra kvalitet.

-Ingrid-
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/11/2003 :  05:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ved salkjøp setter jeg følgende krav;At den først og fremst virkelig passer til hesten,selvfølgelig.At sete er mykt,og stort nok så jeg kan "skli" litt og påvirke med vekt,at den er flexibel og ikke hemmer hestens bevegelser,og at læret/sømmer er av god kvalitet,at den har en skikkelig bom.At jeg verken blir "dytta" fremover eller bakover.

Da jeg ikke har så mye "å sitte på",foretrekker jeg helt klart et mykt sete.

Den beste dressursalen jeg har hatt,var nok Kieffer Wien.Den hadde også skrå/kile-formede salputer,som fordeler trykket max,og det er mer behagelig for hesten.(Likte ikke Stubben,pga.de overstoppede og stenharde salputene..)Og den hadde et passe dypt sete,og ikke noe særlig støtteputer.(syns jeg kommer nærmere hesten uten..)Og den hadde cut-back,meget praktisk om du har hest med markert manke..

En annen meget bra sal jeg også har hatt er faktisk en syntetsal,som heter Wintech-isabel werth tror jeg.Salen kostet rett under 10.000 ny,og du satt som støpt i et mykt og dypt sete.Ved innsiden av knærne dine,var kneputene fyllt med en slags skum/gel lignende greie,som fungerte slik at ved varmen fra beina dine,formet den seg slik etter at du kom heeelt inntil hesten...!En "artig" sal som jeg virkelig savner av og til,selv om jeg rir Western i dag..

Du skriver ikke hva slags gren du skal ha sal til , men mitt råd er ; Dressur-Kieffer og Sprang-Traineer(pessoa) Hilsen ei som synes Stubben er oppskrytt og avlegs...he,he.
Gå til toppen av siden

Bærta
» VIP

Skrevet - 16/11/2003 :  11:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:) Jeg glemte å skrive at jeg skal ha sprang sal!
Har en stubben nå.. den er ganske god støtte i, og d sitter ganske bra iden, men den er veldig hard! Pluss at den er forstor ponnien min
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  15:18:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Stubben har jo gode sprangsaler, men jeg hadde aldri vurdert å kjøpe dette merket, da de er altfor harde for baken min. Men som Chess sier, er det viktigst at den virkelig passer til hesten, dine ønsker må nok komme i andre rekke. Jeg har selv en Frank Baines elite jumping sprangsal, som jeg synes er verdens beste, ikke noe å si på kvaliteten (den er snart 10 år gammel, og ser ut som ny når den er pusset!!), den er utrolig myk, men kunne nok hatt litt større kneputer for bedre støtte (dette kan man få ordnet på Fossum Salmakeri dersom man ønsker, men iom at jeg rir mest dressur, er salen helt super for mitt bruk)

Og når det gjelder dressursal er Windsor Elite min favoritt

Redigert av Holter den 16/11/2003 15:20:30
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/11/2003 :  23:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er viktig at salen passer til hesten, men etter min mening er det nesten like viktig at den passer til rytteren. Den må være passelig stor , men heller litt stor enn litt liten, og den må ha en slik utforming at rytteren kan sitte både behagelig og korrekt i salen.

Hvis rytteren ikke sitter korrekt og behagelig, kan han/hun heller ikke innvirke riktig på hesten med hjelperne. Derfor er det viktig at salen også passer til rytteren.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  11:14:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En god sal for meg passer hesten min, har mye kne- og sjenkelstøtte, ikke for mykt og dypt sete og er av god kvalitet. Jeg liker veldig godt stubben, pga at kvaliteten er super. Læret holder år etter år etter år, det eneste som må gjøres er å stoppe den om i ny og ne. Zaldi har også gode saler, som er myke og OK å ri i. Blir for mykt:) Det jeg har prøvd av Kieffer sier jeg bare nada til:) Skjønner ikke hvordan de kan være gode å sitte i;) UBO er knallsaler, Waldhousen er super, og Pessoa er helt nydelig:) Av syntet er faktisk de jeg har prøvd gode alle sammen:) Men sånt er hver sin smak. Men at stubben ikke lengre er *MOTE* er fordi nå blir utseende, mykhet og ditt og datt satt foran kvalitet. Det stemmer jo at de er litt harde, men tenk så gode de hadde blitt om man hadde stoppet om setet!!! Hilsen en som liker Stubben godt, selv om den er ut;)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/11/2003 :  17:21:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som har erfaring med Stubben sine nyere dressursaler? De skal vel være relativt myke. Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 18/11/2003 :  20:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har Stübben nå tror jeg du blir å synes at det er for lite støtte i f.eks Trainer. Jeg har jobbet på salgsstall og dermed i ridd i mye forskjellig. Av sprangsaler synes jeg Kieffer Donau og Cliff Barnsby Withaker er de beste. Gode å sitte i, god passform og god kvalitet. Nå har jeg en Stübben-sal, og jeg er forøvrig godt fornøyd med den. De nye sprangsalene til Stübben-Artus og Edelweiss skal være mykere i setet.Men det kommer jo an på om du har råd til å kjøpe en helt ny sal eller om du skal kjøpe brukt. Kanskje vanskelig å finne en ny modell som er brukt..? Bor du sentralt i forhold til hesteutstyrsforretninger kan du kanskje få dem til å komme til stallen for prøveridning og tilpassing. Her i Trondheim gjør de det, og i Oslo også. Lykke til med salkjøp, fint om du skriver her hva du ender opp med:)! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.