hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hurtigkjøring - Bra, eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Hurtigkjøring - Bra, eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:01:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Ja, overskriften sier ganske mye her..
Jeg vil vite hva dere syns om å hurtig kjøre hesten i banen..
Og da tenker jeg på en voksen hest som vet hva den skal gjøre i banen..
Og hvis dere hurtigkjører - foregår det rett vei, eller motsatt vei enn i løp?
Noen som har argumenter for og imot dette?

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen

LisaFi

Skrevet - 02/08/2006 :  17:39:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tror det kommer an på det meste jeg... Om det er en hest som trives i banen, tja... Om det er en gammelhest som ikke har startet på ei stund, tja. Om det er en som starter hver 14 dag uansett spor og grunnlag- nei... ;) Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  18:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hesten ikke er drittlei hele banen, eller er der nok fra før, ser jeg ikke noe negativt med å trene der nei. Alt med måte egentlig, trening kun i banen er ikke det beste, man bør kunne veksle med intervall treninger andre steder.

Kjører som regel rett vei, men trener også feil vei. Sliter hestene med skeivheter, så trenes de i den retningen som vil hjelpe på det.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  18:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg hurtig kjører min rett vei, det har jeg vel egentlig gjort med alle mine..
Jeg har jo ikke min opstallet på Travparken,
men når vi er der tar gjerne kusken noen hit med han i banen..
Men jeg liker ikke dette lenger, har blitt helt imot det egentlig..
Han er jo 5år, så han vet hva han skal i banen,
så jeg ber heller kusken kjøre intervall med han på rettbanene..

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  18:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor liker du det ikke? Har hørt fra flere at de ikke liker å trene i banen. Men hvorfor, er det for at hesten ikke skal bli banelei?

Treningen bli annerledes, derfor synes jeg det er greit å veksle mellom intervaller og banetrening. Det er på banen hesten skal gå løp. En ting er å kjøre intervaller, men jeg vil at hesten skal trene hurtig over lengre distanser også. Synes det er en fordel for hesten å få prøve seg over lengre distanser, og bli vant til å gå mer enn 1000m om gangen.
Gå til toppen av siden

-monica-

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  20:20:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hurtikjøringer må til det mener jeg! samme om det er rett vei eller motsatt..vi kjører heat i banen både rett å motsatt vei,men kjører også intervaller på rettstrekk.. så lenge en ikke "gasser" for mye på hesten å heller lar den jobbe i et greit tempo som den selv liker ser jeg ingen ting i veien for å hurtigkjøre hesten:) baneleie hester er et resultat av "feil"kjøring i banen å at hesten har fått en dårlig opplevelse der ved tidligerer løp\hurtigkjøringer o.l. :) Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  22:51:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid hurtigkjørt mine hester i banen..
Og når det er lenge mellom løpene til Alvanesen, tar vi turen innom banen..
Og rett som det er, så er det ikke flust av løp til han i Bergen,
så vi må litt ofte innom banen kan man si..

Men nå i det siste har jeg begynt å bli litt imot å kjøre han i banen..
Han er ikke bane lei, det er ikke det, men jeg vil jo at han skal gå 10år i banen til..
Og da er det jo lett å gå lei når han til stadighet må gå rundt og rundt..
Det kunne i allefall ikke falle meg inn å trene der, bare for å jogge rundt ekker noe lignende..

Jeg kan ikke forklare deg hvorfor jeg ikke liker å hurtigkjøre i banen Irriducibili..
For jeg tror ikke jeg vet det helt selv enda..
Men på fredag skal jeg inn å hurtig kjøre min, kansje jeg finner ut svaret da:)

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  22:55:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Når vi er nedpå banen (ca. hver 3-4 dag) så pleier våre hester og gå intervaller på rettstrekket, kun heat i banen av og til.
Vi pleier og varme motsatt vei (utenom fredager) og kjøre heatene rett vei..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  23:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at farta tar knekken på beina. Når jeg kjører hurtig er det ikke i konkuranse fart, kjører i ca 40 fart. Når han starter gjevnlig kjører jeg ikke hurtig. Men nå som han har hatt fri og skal trenes igjen, vil jeg ha et hurtig arbeid med han om ca 3 uker. Dette for å teste hvordan han fungerer. Jeg kjører rett vei. Men holder meg unna hurtigarbeid så mye jeg kan. Men nå har jeg en hest som er veldig heit:) Nå har jeg faktisk bestemt meg for å ikke bruke vogn på han i trening. Bare ri og ha han som hånd hest. Se om det kan roe han ned;)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 02/08/2006 :  23:30:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hurtigkjører min i banen hvis...

-Det er lenge siden han har vært til start
-Det er lenge mellom hvert løp
-Han har hatt pause etter å ha vært ukurrant/blitt behandlet, og vil teste om han er i orden og klar til å meldes til løp.

Har en kaldblodshingst på 5 år som er en litt lat type.. gidder ikke å ta i for mye hvis han ikke har hester rundt seg. Så hvis jeg hurtigkjører foretrekker jeg helst å ha en annen hest med.

Hesten min er vel god for å gå ned imot 30-tempo i løp når han er i orden, men kjører sjelden raskere enn 1,38-1,40-fart i hurtigarbeid, og kjører heller på litt siste runden, eller på oppløpet.

Om hurtigkjøring er bra eller ikke, tror jeg er individuelt etter hver enkelt hest. Noen hester blir lettere baneleie enn andre. Jeg tror ikke de fleste hester har vondt av å få et hurtigarbeid på bane innimellom, jeg tror heller det viktigste er å tilpasse farten, slik at en ikke kjører på alt hva tømmer og remmer kan holde uke etter uke..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  00:21:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Vi kjører på siste 5, for å se hvor fort han kan gå da..
Og vi har virkelig kommet ned i noen altfor lave tall!
Min lille kruttbolle viser skjulte talenter:)

Jeg også kjører kun i banen når det er lenge mellom hvert løp,
eller for å se om han er i orden etter skade, slik som deg Tone..
Men vi kjører alene, ettersom vi ikke kjenner noen som har "jevn-god" (dårlig?) hest som meg..

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  01:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da kan jeg gå utifra at grunnen for å ikke kjøre i banen, hos de fleste, er at de er redd hesten blir banelei? Evt. kan få mer skader? For jeg har liksom aldri skjønt at det kan være andre grunner til ikke å trene i banen, enn at man er redd for banelei hest.

Flere plasser jeg har trent foregår nesten all trening på bane. Hestene har ikke sett ut til å mistrives med det. De vett hva de skal, og gjør det med glede. Men jeg tviler på at disse hestene vet om noe anne heller da, de har nok blitt trent på bane hele livet. Det ser bare ikke ut til å påvirke dem i særlig grad. Om hesten går på bane en gang i uka utenom løp skal ikke bety spes. for de fleste hester. Den vanlige treningsruta for mange er jo samme uansett, de aller fleste har en treningsløype i skogen e.l., og den er den samme. Om hesten er på banen et par ganger i uka, for å trene eller gå løp tror ikke jeg vil gi noe uheldig utfall. Får man banelei hest, tror jeg i grunn det er andre ting som ligger til grunn for det. For hard, og feil trening. Selv om alle hester er forskjellige, og må trenes etter det.

Det som er positivt med å være forholdsvis ofte på banen, er at hestene blir mer vandt til det. Da kan man ofte unngå hester som stresser seg opp, fordi de tenker løp med en gang. For meg er det viktig å ha en hest som kan være rolig i banen når den skal ut å trene, for det kommer man nesten ikke utenom. Av og til må man inn der og kjøre, og da er det greit om hesten ikke blir nervøs.

Men er det noen som mener at det har noe betydning i forhold til trening? Belastning o.l.? Jeg bare spør og graver, fordi det er forholdsvis nytt for meg at så pass mange tydeligvis er imot å trene på banen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  08:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æhh.. hurtigkjøre, betyr dette å "gi alt" på trening i fart altså?? Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  08:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er nok individuelt for hver hest vil jeg tro. Jeg har som tidligere nevnt en hest som ikke trenger mye hurtigkjøring. Og det er forskjell på varm og kald. Jeg er av den oppfattning at man skal kjøre bare det mest nødvendige når det gjelder hurtig arbeid. Det fleste hester vet hva de skal når det kommer i løp! Og det mange måter å trene opp pust på enn å gjøre lengre distanser. Styrke gir spenst:)

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 03/08/2006 :  08:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Æhh.. hurtigkjøre, betyr dette å "gi alt" på trening i fart altså??

Opprinnelig postet av Lopke

Nei for meg betyr det ikke det:) Det betyr å teste hesten i tilnærmet konkurranse fart på lengre distanse. Få fart i beina som vi sier, om det har vært lenge siden hesten har startet. Teste ut hvordan hesten fungerer etter skade, teste balanse i forhold til skoing.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/08/2006 :  08:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det betyr å teste hesten i tilnærmet konkurranse fart på lengre distanse"

Ja det var vel dette jeg mente og :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.