hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eplehagepånnis - valser ned folk mm.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Eplehagepånnis - valser ned folk mm.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  19:05:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den ene hesten her er et "lite" problem på bakken:
Han er løslongert etter alle kunstens regler. Han senker hodet/tygger, han kommer inn til oss og snur når man ber om det. Han følger etter deg, viker for press osv. Er generelt kosete.

Men. Helt uten vidre "skrur han av" og bare valser over en, vender rompa til i rundpaddock eller annen form for ulydighet, dog er nok det at han bare valser over en det største problemet.

Ved leiing/ridning er han dog sirup til det ekstreme (spesielt når han leies).

Slapp ut en hest i sted, og han kommer bort for kos. Legger hodet på skuldra mi og bare kooser - før jeg vet ordet av det har han omtrent valset meg ned og står med en hov i størrelse tallerken på foten min. Mm. Deilig.

Selger varslet at han er frekk når han ble kjøpt. Noen tips?

(Eplehagepånnis = hest som er relativt mye menneske, relativt lite hest ..)

lucky june

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke så mye tips, uten om at jeg hadde samme problemet før med hesten min.
Fikk beskjed av Line at det var fordi hesten ikke respekterte min 'boble'.
Jeg skulle rygge henne hver eneste gang hun gikk over den grensa.

Hesten min kunne fungere kjempefint og før jeg visste ordet av det hadde jeg nærmest en hest over meg.
Lagde 'boblen' min litt stor slik at jeg kunne rygge henne vekk før hun var kommet nærme nok til å valse meg ned.
Og det hjalp på min.

Men som sagt, er nok flere her inne som kan svare mye bedre enn meg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:40:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ville også øvd masse på å lære denne hesten om 'bobla'. Kanskje det ikke løser problemer helt, men gjør det enklere å kontrollere hesten enn om den er oppå deg.
Kanskje også lære inn når er det greit å komme for å få kos, og når det ikke er det.

Hvis man må "snakke" høyt til den for at den ska skjønne noe (som jeg har opplevd er veldig vanlig med eplehagepånnis) er det nok en fordel å trene på det, slik at man til slutt får en hest som lystrer bittesmå signaler. Jeg synes i allefall det er mer praktisk og bedre for både hest og mennesker rundt.

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  23:06:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Funker ikke å rygge denne hesten når han er i "det" humøret, dessverre. :-/

Edit for å legge til at det ikke er noen problemer med å rygge han når han er i riktig humør - da rygger han uten at man trenger å legge til press - dvs. han rygger for "back" eller for kroppsholdning.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 30/07/2006 23:09:54 Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  00:40:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Prøv å vær mer aggresiv når du ber han flytte seg når han er i det dårlige humøret. Ikke spør pent, men heller noe sånt som dette: SE TIL OG FLYTTE DEG!!!
Vær dønn konsekvent med boblen din, selv når han er i godt humør. En ting du kan gjøre om han ikke vil flytte seg, er at du bruker en pisk, og gir han et lite rapp foran på bringen (ikke nødvendigsvis hardt, men sånn at hesten skjønner at du mener alvor). Og så er det bare trening, trening, trening, trening og tolmodighet som skal til

Men for meg høres det ikke ut som om hesten din har den nødvendige respekten for deg, så du må være dønn konsekvent på å irettesette den.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  00:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du sier at det ikke nytter å rygge, men du at dersom du ber om det så går han bare videre rett på deg? At du kan dytte så hardt du vil, men han bare fortsetter rett på?

Først og fremst ville jeg nok ikke latt han komme helt opptil for å få kos, lær han å stå på avstand og heller stryk han i panna, halsen e.l. At han ikke får dytte seg helt opptil deg, og henge med hodet på skulderen og slikt. Dette siden han tydeligvis har lett for å tråkke over streken og gå for langt. Han virker til å være en smule inpåsliten, at han ikke helt respekterer området ditt slik det ble nevnt før her.

Jeg ville funnet en måte å avverge 'sitausjonen' på, få han bort, og gi tydelig beskjed om at dette er ikke lov. Hva med å ha med pisk og gi en smekk i brystet når han prøver seg? Eller være høylytt, veive med armer osv. Det som skal til for å få han til å trekke seg unna. Vil han ikke rygge, så SKAL han rygge! Evt. er det greit om han går til siden også, poenget er at han på ingen måte skal få lov til å tråkke over deg. Vær tydelig og hard nok til at han trekker seg unna. Han må lære seg at han ikke kan få lov til å dytte folk overende når han føler for det. Gjør det du må for å få han unna, jeg ville ikke vært redd for å ta hardt i når hesten oppfører seg slik. Det kan bli farlige situasjoner desom hestene driver å går på folk.

Ville også trent mer på leiingen, ha med en pisk til å drive han med dersom han går for sakte. Det er du som går, og han som følger etter. Du skal ikke være nødt til å vente på han, fordi han finner det for godt å tusle i sitt lusetempo. Det er ikke lov. Når du går skal han gå, i ditt tempo! Jeg har leid med dressurpisk, og pirket de på låret dersom de er for treige. På noen holder det å veive pisken ved siden av, så øker de farten. Jeg hadde også prøvd å overføre det til ridningen, at du bestemmer hva tempo han skal gå i, og ikke lar han lunte avsted som han vil.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  01:13:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Han fortsetter bare rett vidre ja, kan "dytte" så hardt vi vil uten at det hjelper nevneverdig.

Nå er ikke dette min hest, skrev dette innlegget mest fordi jeg er interessert i å høre hva som kan hjelpe for å gi denne ellers fine gutten litt mer.. respekt. Skal vidreformidle tipsene til de som tar seg av det daglige stellet. :-)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  01:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hester "gjør opp" seg imellom, er det ikke snakk om "pjusing" og "neimen ikke vær så slem, da". Det flyr bein og tenner, og et er ikke tvil om hva som menes.

For å få respekten til en hest må man være MEGET tydelig. Noen hester er snille og greie, og alt går greit, men hester som "prøver seg" må settes på plass, øyeblikkelig og med midler som hesten forstår. Det kan være nok å bruke stemmen, og da mener jeg MEGET sterk stemme når hesten gjør noe den ikke skal - og så rose masse når den gjør det riktig.

Og en pisk er både et middel til å oppdra hesten - OG en sikkerhetsforanstaltning. Du MÅ kunne forsvare deg mot en hest som "går på" deg, for et er meget farlig.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  08:16:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Skiller hesten mellom mennesker og hest, eller valser den rett inn i situasjoner med lederhestene også? Noen få hester kan ha noe autistisk over seg, og nesten stenge verden ute noen ganger. Det er hester som trenger trening av hest 24/7 og konstant bli satt på plass på et vis vi hverken har timing eller ork til. Nytter ikke slik trening er dessverre hesten ikke noen god hest, for da har den et reellt problem mentalt som gjør at det aldri vil bli noen pålitelig hest å ha med å gjøre.

Jeg har en slik en som havnet i de mest utrolige situasjoner pga glassboble rundt hjernen.. ;-)
Nå har den fått kontant trening av to rangsterke i snart to måneder, og ser ut til å ha våknet mere. Men det har vært en tøff behandling, og hesten har tidvis haltet på flere enn ett bein pga fulltreffere. Bitemerker er dagligdags når en slik hest er i "trening" hos andre hester, men jeg overlater det til hestene mine å fikse problemet og foretrekker å ta over selv når hesten har lært seg å følge med. En slik hest er en kalkulert risiko å ha med å gjøre. Om hesten skulle bli så skadet at den må slaktes, så skyldes det hesten selv og manglende læringsevne. For å si det som jeg sier det på ringsak mål: "Æ det itte huggu på gampen spille det liten rolle åssen det går mæ beina!"

Problemet kan stamme fra manglende respekt over en årrekke, eller den skyldes et mentalt problem. Enkelte fysiske tilstander kan også påvirke hesten til å "falle ut" mentalt, men dette er sjeldne tilfeller.

Når en skal omgås en slik hest på beite eller andre steder så er det viktig å ALLTID stanse hesten når den er på en viss avstand fra deg. Prøv med klare små signaler og øk til du flyr på hesten om du må dersom den ikke enser signalene. Eksplodér FØR hesten har nådd helt fram til deg. Stanser hesten på de lette signalene, så ros den verbalt før du går fram til den og klør den lett. Går den fra deg så jag den hvis den ikke har fått beskjed om å gå før den tok første skrittet.

Leie slik hest er krevende fordi du må ta fra hesten initiativet. Hele tiden. Inntil hesten skjønner at den bør holde fokus på den som leier fordi det er smartest og mest behagelig.
Jeg bruker "klinkekuleleting" som metode. Jeg kaller det for det, siden jeg flyr og vimser og skifter retning, tar en runde tilbake og glaner på bakken her og der og i lufta litt og er fullstendig upålitelig i det jeg gjør. Jeg småstresser avgårde før jeg bråstopper og glaner i bakken før jeg skjærer avgårde i en annen retning. Altså som om jeg skulle ha mistet alle klinkekulene mine (lost my marbles). "Vil du være med så heng på" kan en kalle det også.. Taugrime er et viktig hjelpemiddel fordi den gir klart press på den del av hodet som skal vike. Vanlig grime fordeler presset og tillater hesten større frihet og motstand og gir den styrken sin i full monn, og dermed kan hesten bare bryte av og dra deg med seg om den vil. Her er det den som leier som skal holde alle kortene.. Denne metoden gir en våken hest som gir deg oppmerksomhet og ikke prøver å ta over ledelsen. Husk at det er trening hver gang du gjør noe med en slik hest, og dermed må du ALLTID ha fullt fokus på det du gjør med hesten. Ingen sms'er, koseprat med andre eller lignende.

Lykke til!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  11:19:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke sikker på hvordan hesten er ute med hestene, men jeg er rimelig sikker på at det er han som "knives" om nederste plass på rangstigen med en annen. ;-)
De går på løsdrift 24/7 og flokken har klare ledere.

Å leie hesten er ikke et problem i forhold til det at han løper over en, for denne hesten er som sagt helt ekstremt sirup å gå med. Han kommer etter, stopper når du stopper, men holder seg en leietaulengde bak. Har ikke funnet på noe sprell ved leiing eller ved ridning.

Problemet er når han går løs (det glemte jeg kanskje å nevne :-s).

Skal vidreformidle alt her, takk for tips.

Edit for å legge til, dersom det spiller noen rolle; denne hesten er heller ikke av de som trives med jobben å gå først i rekka :-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 31/07/2006 11:21:44 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.