hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blank pels
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Blank pels
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  09:26:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt grovfor er beste nøkkel til blank pels. Du kan gi tilskudd til du blir blå, men om ikke grovforet er bra blir aldri pelsen så blank og fin som den skal. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  12:44:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Men blir de ikke feite av maismel?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 31/07/2006 :  14:06:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maismel skal være feitende ja, men noen hester har høy forbrenning, og de må ha flere kalorier enn en som har lav forbrenning, akkurat som hos oss mennesker Gå til toppen av siden

Sambalabamba

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  18:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSambalabamba  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSambalabamba  Svar med kopi av melding
Jeg har både sett og hørt at litt solsikkeolje blandet i kraftforet hver dag gir en veldig fin og blank pels, man og hale.

Har også hørt at linfrø eller linfrøolje skal hjelpe.

Samba fra Bråta <3

-Det er aldri så dumt at det ikke er godt for noe
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  02:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte noe som heter "Groddolja" eller noe.
Det er for hester, hunder, katter, kyr og sånt.
Katta får en teskje i maten daglig og Sara får en spiseskje i kraftforet etter ridning hver gang.
Det funker på begge to, blank og fin pels. Er noe slags vitaminer i det, husker ikke hva som står der, men det anbefales hvertfall.
Uansett om pelsen blir blank eller ikke får dyret sunnere pels. :)
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  09:36:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Frk elin.
Får inntrykk av at du mener at kraftfor ikke skal gies og er skadelig
man gir jo det for at hesten skal få nok energi og ting den trenger, som den ikke får gjennom grovforet (for ride/presterende hester av alle grader)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  12:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En god fordøyelse av grovforet og mye og jevn tilgang av grovfor er viktig for opptak og utnyttelse av alle de stoffene som skal til for å få blank pels. Ellers trenger du et godt vitamin/mineraltilskudd som gir hesten det den ikke får gjennom grovforet, og som er tilpasset det grovforet vi har her i Norge. Jeg gir hesten min Naturmine og SpeedyBet for å minimere inntak av raske karbohydrater og sikre at hun får alt hun trenger. Hun er mer enn sprek nok og pelsen skinner. Trenger hun mer for å holde vekten opp om vinteren får hun 2 dl olje.
Jeg kjenner en islandshest som måtte stå inne i fjor sommer pga sommereksem. Hun klødde seg helt forferdelig. I år - etter et år på Naturmine - går hun ute hele døgnet uten fluedekken (men med masse fluespray) og hun klør seg ikke og ser helt strålende ut! Hun får vitaminblandingen hele sommeren også og den inneholder også gjær som skal hjelpe mikromiljøet i tykktarmen.
Dersom du gir bygg, mais og annet kraftfor risikerer du å ødelegge mikromiløet i tykktarmen og dette vil gå ut over pels og høver.

Opprinnelig postet av frkelin

Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  12:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
leste gjennom temaet som "blank pels" her, syns sånn naturline tilskudd hørtes intressant ut..

Noen som vet kor man får tak i dette?
Gå til toppen av siden

-monica-

» VIP

Skrevet - 02/08/2006 :  19:00:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig foring,trening og stell er "kluet"...det skaper trivsel på hesten! Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg bruker linfrøolje i kraftforet, den gjør virkelig susen for pelsen.....
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/08/2006 :  23:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestefreek:
Jeg mener at det ofte brukes altfor mye kraftfor ja. Og mange hester trenger det overhodet ikke. Dersom hesten er sprek og ikke går ned i vekt får den alt den trenger med grovfor og vitamin/mineraltilskudd. Det er jo vitaminene og mineralene i kraftforet som hesten må ha hver dag. De raske karbohydratene (melasse, stivelse og frukose/fruktan) gjør kanskje hesten heitere, men man risikerer også å ødelegge fordøyelsen i tykktarmen og det vil gå ut over bl.a pelsen.
Dersom man skal gi kraftfor bør man gi et uten melasse, med mye fiber, i veldig små posjoner flere ganger om dagen, etter at hesten først har spist høy (dvs ikke på tom mage).
Stivelse er en rask og enkel måte å fore hesten på for oss mennesker, ikke tungt å bære, krever ikke stor lagerplass og det spises raskt opp. I tillegg trenger norsk landbruk å få solgt mye av det de produserer som dyrefor. - Men det er ikke den naturlige måten å spise på for en hest.
Det er også ofte billigere for staller å fore med mye kraftfor og mindre godt grovfor.
Alle bør spørre seg om det virkelig er nødvendig for hesten å få så mye som den får, eller om vitaminer kunne vært gitt den på annen måte.
Ang. Naturmine så bare søk på nettet.
:-)
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  12:21:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at et godt grovfôr er prioritet nr 1, og at flere hesteiere burde være mer bevisste på dette. Men jeg er også overbevist om at hester i hard trening trenger kraftfôr. Jeg synes det blir litt overdrevent å si at kraftfôr kan være skadelig, fordi det ikke er naturlig for hesten. Det er ikke naturlig å trene dem heller. Når vi bruker hestene på den måten vi gjør, må vi hjelpe hestene så godt vi kan. Noen hester kan reagere på pelletert fôr, men det er ikke noe problem å finne fôrblandinger som ikke er pelleterte.
Jeg er overbevist om at hester i hard trening har best av, og presterer best, når vi gir dem kraftfôr i tillegg til stråfôr.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/08/2006 :  10:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ingen ennå har klart å forklare meg er hvorfor hesten trenger kraftfor, tenker da på korn - stivelse. Vitaminer/mineraler kan den jo få fra andre tilskudd.
Proteiner får hesten vanligvis nok av fra høy/gress og det finnes det heller ikke noe særlig av i korn. Raske karbohydrater slik som stivelse har hesten problemer med å fordøye. Er deres erfaring at hesten taper vekt hvis den ikke får kraftfor? Eller blir den slapp og daff? Jeg forutsetter jo at den da får tilnærmet fri tilgang av grovfor, vit/mineraltilskudd og evt betfor og olje når det er nødvendig. Hva er evt argumentet for å kutte ned på høy og heller gi kraftfor?
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  10:58:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Min erfaring er at f eks havre og bygg, som begge inneholder mye stivelse, er noe man skal være forsiktig med. Hester i hard trening (løpshester) som trenger mye energi, har etter min mening godt av å få erstattet en del av havren med olje. Betfor er jeg også veldig positiv til.
Jeg tror absolutt ikke at havre/bygg er skadelig i de mengdene som f eks hobbyhester får, men løpshester trenger så mye fôr, og da blir det ofte for mye stivelse.
Det finnes mange ferdige blandinger på markedet som inneholder det hesten trenger, samtidig som de er fri for havre. Da har man muligheten til å heller komplettere med havre selv, hvis man mener hesten trenger det. Jeg har brukt Baileys Oat Balancer Mix med godt resultat til hester i hard trening. Den er produsert uten havre, slik at man selv kan komplettere med det.
En hobby-/ridehest i lett til middels trening klarer seg nok helt fint på godt høy, vitaminer, mineraler og betfôr.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  12:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min får tilnærmet fri tilgang til grovfôr (gress hele dagen, og så mye høy som hun vil ha på kvelden), men er en av de som ikke klarer seg på dette. Hun taper seg ikke i vekt eller noe, men blir meget treig og har ikke ork til å gjøre noe som helst. Derfor gir jeg 800 g Ch. Energi i tillegg, så hun får den energien hun trenger til å trene.

Ang. blank pels så er det noe Lolita alltid har hatt. Hun har også alltid hatt nesten fri tilgang til grovfôr.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.