hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 4-5 grader halt. Slaktehuset eneste alternativ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 4-5 grader halt. Slaktehuset eneste alternativ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/11/2003 :  23:07:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nakisca har de siste dagene blitt fryktelig halt, uten at jeg aner hvorfor. Har igrunn haltet en stund, men alle antok at hun 'bare' var sårbeint. Etter omsider å ha fått slått på sko for èn uke siden, har hun blitt betydelig værre. Fra å være ca. 1-2 grader halt for èn uke siden, har hun bare blitt værre og værre for hver dag som har gått, og hun er nå 4-5 grader halt. Faktisk så ille at veterinæren ikke angang ville bøye henne opp, og således har vi enda mindre grunnlag for å vite nøyaktig hvor haltheten sitter. Det eneste vi veit er at det er høyre frambein, formodentlig i kodeleddet, og at det muligens kan være forkalkninger, men vanskelig å vite.

Jeg har i samråd med veterinæren bestemt meg for å slakte henne snarest mulig (trolig allerede i morgen) men jeg kjenner at tvilen kommer snikende. Er det virkelig ingenting vi kan gjøre? Har blitt anbefalt av bekjente å forsøke alternativ behandling (akupunktur), men er selv veldig usikker på om det har noen hensikt når hun er så ille.

Noen synspunkter? Erfaringer?

Redigert av frik den 14/11/2003 01:59:21

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  01:15:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Har desverre lite å tilføye, men uff så trist

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/11/2003 :  02:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, kjempetrist.
Og jeg føler meg utrolig rådvill!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  08:43:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Huff Ida så kjedelig...
Har vært borte i noe lignende.. Etter vetrinærens annbefaling blei ho slakta nesten med en gang.. I dag angrer jeg veldig på at jeg ikke prøvde å finne andre løsninger.. Feks. akkupunktur..
Om det hadde hjulpet veit jeg ikke, men på min selvfølese..-kansje..
Men har ho veldig vondt er det kansje best ho slipper så fort som mulig.....
Kjempe trist uannsett...

Ann Cecilie

~~AC~~ :)
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/11/2003 :  11:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff så trist

Har dere tatt røntgen for å fastslå om det er forkalkninger?
Det høres ille ut, men om ikke hesten lider alt for mye kan det være dere finner ut av det over litt tid.

---Gry kristin---
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  12:34:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Uff, er lei meg på dine vegne:( Sånt er så trist!!!

Men iallefall: Jeg kan anbefale deg å prøve alternativt. Are Thoresen er jo en som er kjent fra Sandefjord. Det er jo i ditt distrikt. Han er visst en av europas beste, kjenner en som ikke kan gi mannen nok skryt. Håper du velger å prøve alternativt først, kjenner mange dette har hjulpet for. En nål kan gjøre underverker, og det er ikke tull engang! Lykke til Ida, håper det ordner seg for deg og Nasiscka.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/11/2003 :  12:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Sånt er så kjempetrist

Syns du skal prøve en alternativ behandling, om hesten _ikke_ har så vondt at du bare forlenger smerten om det ikke fungerer!!

Men det er jo selvfølgelig opp til deg!!!

Føler masse med deg, og syns fryktelig synd på deg..
Lykke til samme hva du måtte velge..

Guro

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  17:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, sånt er kjempetrist. En av yndlingshestene mine måtte avlives for kort tid siden pga kolikk og tarmslyng. Sånne ting er skikkelig triste og det er alltid like vondt

Men hvis du har mulighet, prøv alternativt... Det kan jo hjelpe...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/11/2003 :  01:37:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Triste greier,men slik er det med dyr..

Om det virkelig er tilfelle at denne hesten er 4-5 grader halt,da klarer den jo ikke å stå på benet......!!!!!!!!Vær så snill å la den få slippe da....Er den UTGANGS-HALT,4-5 grader da er det jo nokså akutt skade vi snakker om..

Selvfølgelig bøyer ikke en veterinær opp en så halt hest...Da hopper den jo på 3 ben!Da bedøver de ledd for ledd for å lokalisere hvor haltheten kommer fra,hvis de tror det kan behandles eller øyner håp.Få sjekket høvene av veterinæren også.Prøv dette for å gi hesten en siste sjanse,tror alternativ behandling er nytteløst i dette tilfellet,da den er så halt.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre,og ikke vær egoistisk-men REALISTISK..
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/11/2003 :  11:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Veterinæren mente jeg måtte la henne slippe så fort som mulig, og innerst inne visste jeg jo at det var det beste, selv om jeg synes det er utrolig trist og urettferdig.
En så utrolig flott hest, og så gjøre det slutt på den måten.
Men nå er det altså over. Hun ble avlivet i går formiddag, og jeg angrer meg selvsagt helt grønn, særlig når jeg ser at det er så mange som mener jeg burde forsøkt alternativt.

Allikevel så tror jeg dette var eneste utvei. Veterinæren hadde overhodet ingen tro på behandling, verken konvensjonell eller altenativ. Hun hadde den siste uka blitt mange hakk værre for hver dag som har gått etter dagen hun ble skodd. Dette fordi beinvinkelen da ble forandret, og det har hun tydeligvis ikke tålt. Vet mente også at det kunne være trøtthetsbrudd, men slikt er jo veldig vanskelig å vite med sikkerhet uten røntgen, og hun kunne ikke ha blitt transportert til røntgen i en slik tilstand.
Fælt å se hesten bli så halt så fort tilsynelatende uten grunn, og en føler seg temmelig liten og hjelpeløs når man ikke får gjort noe som helst for å hjelpe. Men nå er det iallfall slutt på lidelsene.
Jeg har utrolig dårlig samvittighet, selvom jeg innerst inne vet at dette var det beste. Men maktesløshet er virkelig en fæl følelse.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/11/2003 :  11:45:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet jeg, du lot henne slippe når hun hadde vondt..Du har med det utvist en større ansvarsfølelse og antagelig også en veldig stor porsjon følelser for Nakisca som mange andre aldri ville gjort.

I det øyeblikk man er hesteeier har man ikke bare ansvar for at hesten skal ha det så godt som mulig, men også at den skal få slippe når livet bare er en pine.

Husk på at vi sto ikke oppi det Ida, det gjorde du, du kjente hesten og hvordan hun var, når du syns at hun hadde så vondt at det ikke var noe å gjøre med så har du granatert rett!!

Føler med deg, men du finner nok en annen hest en dag, og Astor vokser seg jo stadig større

Guro

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/11/2003 :  16:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Guro, for ord som varmer.
Jeg føler meg helt j.....
Trodde faktisk på forhånd at jeg skulle føle meg bedre etterpå, når jeg kunne slippe å tenke på hvor vondt hun hadde det. Men dengang ei. I natt har jeg nesten ikke sovet, og jeg har enda ikke orket å dra ut i stallen. Gruer meg sånn til å se den tomme boksen hennes.
Hadde faktisk trodd jeg skulle takle det bedre enn det her, men det er fryktelig tungt å bære. Det er så vanvittig trist å ta livet av en så fantastisk god og snill hest.

Redigert av frik den 16/11/2003 00:53:53
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/11/2003 :  03:09:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

DU GJORDE DET RETTE,men det hjelper selvsgt ikke å høre det fra andre alltid,når man er så i tvil selv,og det var din hest.Ikke tenk; "hvis-om/dersom",for det blir helt galt i dette tilfellet hvor det var en så alvorlig skade!

Jeg er selv en "ivrig" tilhenger av alternativ-medisin,og har brukt dette på flere hester opp gjenom årene.Kan nevne akupunktur,homøpati,kiropraktikk,urtemedisiner/piller,lazer osv.Noe av dette fungerer,og noe ikke.Slik er det på oss mennesker også.Alt avhenger jo av hva skaden er,og hvorfor har den oppstått....?

Ved bruk av alternativ medisin,kan man ikke forvente RASKE RESULTATER.Dette er en behandlings-metode som gjerne tar litt lenger tid,da det normalt sett ikke gis noen sterke medikamenter og man arbeider mer i dybden, og resten av "behandlings-tiden"er det hesten som friskgjør seg selv ved å bevege seg uten tvang fra rytter.

Derfor blir poenget mitt,at det ville rett og slett ha blitt ren og skjær DYREMISHANDLING,og la denne stakkaren hoppe rundt på 3 bein,UVISST hvor lenge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Man må jo se på GR av halthet som er hele poenget her..og høre på de som er faglærte innen dette området.Kanskje om haltheten var på 2-3 grader,kunne hesten blitt frisk/brukbar igjen,men dette er ikke noe poeng å spekulere i da dette var en langt alvorligere halthet.

Savnet, er nok det verste sån i etterkant av avlivning,men dette gjorde du med tanke på hestens ve og vel,og i samarbeid med veterinær,så tenk på det du, og ikke hør på alle "forståsegpåere",som forteller deg hva "du skulle ha gjort/og ikke.."
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2003 :  20:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kjipt, men utrolig bra du gjorde som du gjorde Frik.

Jeg mener at når hesten er så halt som Nakisca var så fortjener hun ikke å stå en dag lengre. Alternativt kan kanskje helle mindre skader, men skadene som hun hadde tror jeg rett og slett var av en slik art at hun rett og slett fortjente å slippe.

I og med at veterinæren støttet deg opp i denne avgjørelsen synes jeg du skal ta til deg at du handlet langt fra galt. Jeg ville synes det var langt mer urettferdig å ikke la henne slippe.

Trist, men sånn er livet.. Nå har iallfall Nakisca det bra. Må være langt bedre for en hest å slippe med en gang, enn å leve med smerter i visshet om at det kanskje kan bedre seg.. Vil jo tro at veterinærern ikke kommer med en slik avgjørelse uten grunn. Å holde hest for at den skal lide av smerter er dyreplageri og egoisme. Du gjorde ikke annet enn å handle rett..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  15:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er synd når slikt noe skjer.
Den ene hesten her på stallen er blitt "raukjørt" (traver) fra den var ung av. Allerede som 2 åring var den blitt sprøytet i mange ledd. Denne hesten ble solgt som "ridehest" fordi den ikke klarte presset på travbanen. Den hadde vekter på framhøvene for ikke å galoppere osv. Den var mannevond - gikk i forsvar bare den SÅ en travtrener. Denne hesten havnet i gode hender. I følge de som solgte denne hesten, så var den ALDRI blitt sprøytet, hesten var lat osv. Denne hesten var i bunn og grunn veldig ødelagt i føttene. Hun som kjøpte hesten så kun på det flotte dyret, ikke på helsa!
Men uansett, så gikk det en stund, og hesten som var en smule halt ble verre og verre. I TO LANGE ÅR har hun holdt på med sprøyting og "hvilepauser" til denne hesten. Etter veeldig mange tusener sa dyrlegen: SLAKT hesten! Hun selv ville også dette. Bilen ble bestillt og dagen før ringte hun for å avbestille. Hun ville finne ut av HVORFOR hesten var som den var. De hadde prøvd med såler og spesialskoing. Ringsko var eneste alternativ. Hun takket NEI! Det var i denne perioden at jeg fant denne boka "et sunt og naturlig hesteliv". Dette var det som skulle til for å forandre denne hestens liv! I denne boka stod det om hva skoing gjorde med føttene til hesten. Eieren kjente igjen problemene som var beskrevne i boka. hun nølte ikke et sekund. Den 8. februar dette året var skoa av. Hun begynte å skjære i høvene på naturlig vis. Hesten ble bare bedre og bedre og mer fornøgd. Nå er hun på god vei mot travbanen igjen. Hun løper som aldri før - uten beinbelegg- uten sprøyting ol. Dette har selvfølgelig tatt en haug med tid! Hesten er sårbeint, ja, men ikke slik hun var i begynnelsen. Så flott hun har utviklet seg, er helt utrolig!

Dette skrev jeg ikke i kritikk mot at du slaktet hesten din, for det er mange ganger det beste en kan gjøre hvis en har prøvd alt for å få hesten god igjen! Jeg skreiv det fordi du kan ha det i bakhodet hvis du skulle komme opp i en slik situasjon igjen. Hva har du egentlig å tape?

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2003 :  17:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Tror du gjorde det rette... Hesten hadde nok kjempevondt og det er vi som har dyra som må være sterke nok til å si "nå holder det". Hesten selv kan ikke bestemme om han blir slakta, men når de blir så halt og har vondt har vi et annsvar om å få la de slippe. Den første hesten min skal snart slaktes og jeg er glad jeg nå slipper å ta avgjørelsen selv. hesten er halt og det blir verre og verre... Nå lider hun... Får kanskje tatt farvell, håper det! Tror du gjorde det rette for hesten din, nå har hun i allfall det godt

Ps: Leste en plass dette: Det er ikke lett når vennen din må dø, det SKAL ikke være lett..."

-sPikE-

Redigert av sPikE den 17/11/2003 17:57:42

Redigert av sPikE den 17/11/2003 18:00:23
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.