hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bananer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Bananer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

kari anne
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  16:38:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste en liten kommentar her en plass om at det ikke var bra og gi hestene bananer... Noen som har noe forklaring på det? Har selv erfart at de fleste hester digger bananer noe som har passet fint da jeg selv kun orker en halv av gangen.

Er det skadelig?

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  16:55:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så lenge de bare får små biter av gangen ser ikke jeg problemet... Har aldri hørt at det er farlig jeg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  17:25:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
En hestekyndig person på en stall jeg arbeidet i for ett par år siden snakket om dette med bananer og om det var farlig for hestene. Hun sa det var noe i bananene som ikke hestene burde ha i seg i store mengder av gangen (En liten bit gikk OK). Hun fortalte noe med at bananene som ligger løst i butikken, som ikke er i pakker, ofte blir sprayet med noe for at de skal holde på smaken og konsistensen, dette trenger seg igjennom skallet og er ikke skadelig for hestene - men ikke bra.

Det var det jeg ble fortalt, men jeg er veldig usikker på om det stemmer, men det er godt mulig, datteren til fòr "ekspert"-og ridelæreren som hesten min ble trent av der han stod før, fortalte det.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 29/07/2006 17:26:41 Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  17:49:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, ja de sprøyter jo på sånn insektmiddel eller noe i butikken. Sikkert det ho har ment da kanskje? Ja, for har aldri hørt noe om det før, men det kommer vel kanskje av at bananer ikke er så vanlig å gi hesten heller...?

Takk for forklaring i allefall!
Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  23:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det er skadelig eller ikke, men tror jeg har lest at bananer virker beroligende på hesten, og derfor kunne gis før stevnedagen hvis hesten lett ble nervøs.. Har ikke peiling på om det stemmer altså!
Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  23:49:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Men sånt kan jo vel bli tatt i dopping ved stevne. Og trodde nå at bananer er energi.. Husker det var en artikkel i Ridehesten om div ting som ikke skal gis før/ved steve, litt OT men..
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 29/07/2006 23:49:49 Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  00:07:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke OT i det hele tatt! :)

Og det er jo masse energi i bananer så sikkert ingen dum forklaring!

Hm.... på en annen side kan jeg og huske så vagt at jeg her hørt at bananer skal ha en beroligende effekt sånn når du sier det....
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 30/07/2006 :  00:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jobbet med frukt og grønt i butikk i ett år,og det eneste vi sprayet med var vann.Dette for at det så freshere ut for kunder og at frukten holdt seg bedre.Hva de har blitt sprayet med før de kom til butikken vet jeg ikke,sikkert alskens giftige sprøytningsmidler. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  00:23:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Det som sprayes på bananene i butikken, hvorfor er ikke det bra for hestene? Mener siden det tydeligvis er helt ok at vi mennesker spiser det?
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  01:38:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Ja, det er mulig de ble spøytet før de kom til butikken da, er ikke sikker.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  02:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
I en stor undersøkelse for hvilken smak hester generelt liker vandt banansmak hvertfall.

Jeg tviler på det er så farlig for hester å spise banan uten skrell på.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  12:44:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tror det kan stemme. Mulig det kun er skallet som ikke er bra..
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 30/07/2006 :  13:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet nå ikke jeg..
Jeg har hørt at de blir liggende i magen og gjære.. Men alt blir vel fordøyd? Jaja. Siden det er så mye om og men om bananer, spurte jeg hesten min en gang om det var bra for ham, og han sa "Jada" og spiste opp den lille biten jeg gav ham.

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  13:59:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hmmm....

hestene her spiser endel bananskall, de har ikke noe problemer med mage eller noe annet!

vi gir de potetskrell, gulrotskrell, kålerot osv..
de elsker det!
å det de ikke vil ha plukker de ut

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/07/2006 :  14:15:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet nå ikke jeg..
Jeg har hørt at de blir liggende i magen og gjære.. Men alt blir vel fordøyd?

Opprinnelig postet av MonCherie

Det er vel riktig. Bananer er tunge å fordøye, de blir liggende i magesekken å gjære og hesten kan få oppblåst mage.
Det er det jeg har hørt..

Redigert av - Bustetrollet den 30/07/2006 14:16:19 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/07/2006 :  22:28:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg vet inneholder bananer mye av stoffet magnesium. Magnesium (pulverform, magnesiumoksid) er brukt som tilskuddsfor for nervøse og urolige hester,og således kan jeg forstå ideen om at bananer skal kunne virke "beroligende". Om det funker derimot, vet jeg ikke noe om..
Men tatt i doping fordi de har spist bananer, det tviler jeg på at de blir... ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.