hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - uten bitt, pisk, sporer, dekken og jernsko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 uten bitt, pisk, sporer, dekken og jernsko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  13:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding

Bitt er smertefullt for hesten. Hester får nye tenner jevnlig, akkurat som oss mennesker. Når de nye tennene bryter ut, er det vondt for hesten å få et tungt jernbitt der tanna kommer ut. Hestens tunge er en stor muskel. Denne muskelen trenes hver gang man rir med bitt, fordi hesten presser på bittet med tunga, for å unngå at det gjør vondt inne i munnen. På en hest som er ”hard i munnen” vil man derfor kunne få bedre kontroll dersom man bruker bittløst hodelag. At bitt er vondt er ikke vanskelig å se. På de fleste rideskoler rygger hestene unna når du kommer for å ta på bittet.

Ved Tuft University i Maryland, USA har de forsket på bitt-skader. Les hva professor W.Robert Cook skriver: "Blåmerker i ganen, sårskader på tungen og kinnslimhinnene, gnagsår og trykkskader i munnvikene, på leppene og på utsiden av kinnene, beinpåleiringer på mandibulagrenene (lanene), åpne sår av varierende størrelse på lanene, knusninger i kjeven som leder til bensekvester. (Dette er en løs benbit som er omgitt av dødt vev. Den gir seg til kjenne ved en lokal hevelse som tilslutt åpner seg og danner en fistelgang hvor et blodblandet sekret kommer ut. Denne fistelgangen vil gang på gang åpne seg og lukke seg helt til benbiten kan støtes ut eller opereres bort.) Når man ser alle disse tilfellene, er det ikke rart at man skulle ønske at hestene kunne skrike når de kjenner smerte. Deres måte å uttrykke denne smerten er gjennom sin oppførsel og sitt kroppsspråk (: ofte bukking, løpe ut) og disse reaksjonene leder ofte til irritasjon hos mange ryttere, som da svarer med enda skarpere bitt, sporer og pisk."

Pisk skal ikke være nødvendig å bruke. Tillit og respekt skal ligge til grunn for ditt samarbeid med hesten.

Vi vet av historien at mennesket ikke tåler makt, vi misbruker den. Dette skaper ”håpløse” hester. Ved å forby maktmidlene reduserer vi antall ”ødelagte” og ”håpløse” hester.

Sporer er laget som en forsterkning av sjenkelen. Det gjør veldig vondt for hesten å få en spore i sida. Hesten er "taktil", dvs har fingerspiss-følsomhet over hele kroppen. Derfor er det spesielt vondt for hesten å bli pirket med sporer!

Hester er født til å være i bevegelse nesten døgnet rundt. Hester er 15 - 25 ganger (!) mindre følsomme for kulde enn oss mennesker. Synes hesten likevel at det blir for kaldt gjør den akkurat som andre dyr (og mennesker): den beveger seg eller skjelver. Skjelving er bruk av muskler for at det skal oppstå varme, uten å nødvendigvis bevege seg rundt. I tillegg har hesten evnen til å reise hårene for å danne et isolerende luftlag. Bruk av dekken hindrer hestens naturlige temperatur-reguleringsfunksjoner. Pelsen kan ikke reises under et dekken som tynger den ned. Fettlaget i huden, pels med isolerende luft, og evne til å utvide blodårene ytterst i huden gjør at hesten holder jevn kroppstemperatur, selv iflere kuldegrader.

En hov uten sko er elastisk, den utvider seg når hesten trør ned og trekker seg sammen når beinet løftes. Da oppnås det at blodgjennomstrømningen øker siden hoven fungerer som "ekstra" pumpe. Skor en hesten med en sko som er så stiv at hoven "låses" stopper denne "ekstra" pumpa, og hestens forventede levetid reduseres.

I tillegg fungerer hoven som en støtdemper. Når vi skor med jernsko går de knallharde støtene fra bakken rett i leddene. Støt i leddene kan gjøre hesten din halt.

Husk at det tar ca 8 måneder å herde høvene for å tåle grusvei. (Etter at du har tatt av skoene.) I denne perioden kan du bruke boots dersom hesten blir sårbeint, eller la den få en hvilepause på to uker, da har hoven grodd ut ca. en halv centimeter.

hehe, fant dette på en side
veldig lærerikt!!

Never give up on the things that make you smile!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  14:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og her snakker vi om skylappene igjen. Et tilpasset bitt og korrekt beskjerte høver med korrekt påsatte sko er ikke dyremishandling. Pisk er for å peke på det vi vil, sporer er for å finjustere signalene over ei mindre flate og dekken er faktisk nødvendig på mange hester! Hesten min blir øm i ryggen om hun blir kald og våt.

Jeg har forresten brukt 13 måneder på å herde hoven til hesten min. Men siden hun bare går på gress og myk flis 23 timer i døgnet så hjelper ikke den timen jeg rir hver dag...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  15:06:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det der er siden til Hestehagen og er diskutert i en lang tråd et annet sted her på forumet. Ta det heller opp der, det stedet der fortjener ikke den oppmerksomheten den får.

Dersom hesten får sår, blåmerker og ødleggelser på grunn av bitt - så er ikke vedkommende flink nok til å tilpasse utstyret og til å lære rytterne sine å ri hestene ordentlig. HUFF.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 29/07/2006 :  16:10:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jah, veldig lærerikt gitt.

Jeg har selv trykt sporen inn i låret mitt, og inn i sida mi. Og hvis en hest får mer vondt enn meg så er det rart at tåler et spark fra en annen hest bedre enn meg.

Har gjentatte ganger leita etter spor etter så eller misdannelser i Matilda sin munn. Har ikke funnet noe som helst. Hun gaper til bittet, og putter hodet inn i hodelaget.

Hvis Matilda står ute i regnet får hun vondt i ryggen og i andre muskler. Da synes jeg det er bedre å legge på et dekken. Hun velger å stå ute selv om hun har vondt, også når hun har mulighet til å gå inn i stallen. Og hun står i ro når hun blir så kald.

Ellers enig med de andre. Skylapper!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 29/07/2006 :  16:13:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir med bitt, pisk, innimellom sporer og har sko på hesten min. Kan ikke se at den lider noe av det. Jeg øver på å bli mykere i hendene, redusere bruken av pisk, og sporene er jeg veldig forsiktig med. Bruker erfaren hovslager, og vurderer å begynne å bruke dekken om vinteren, pga mer trening, vil ikke ha regneksem osv. Mishandler jeg hesten min da?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  18:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir også med sporer på banen og pisk på tur,bruker erfaren hovslager og hesten står med dekken på vintern(gjerne 4 inne,5 ute) pga jeg orker ikke hår og barberer da hesten min,hun står også med belleg og kopper i paddock for jeg gidder ikke skader.. Misshandler jeg da? Jeg mener selv at jeg ikke gjør det men kanskje andre mener jeg gjør det. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:13:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For noe tull. Om hesten tar skade av slikt så er det fordi vi mennesker ikke gjør det riktig.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:41:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Slipp gampen løs på vidda isteden. Det er mye mer naturlig. La hester sjøldaue, og ikke gidd å rens sår eller sy rifter på de. Igrunn er ikke kontakt med mennesker naturlig heller, så sørg for å sett de ut langt unna der folk er bosatt.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  19:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Mari her, det er bare tull! Det er ikke dyremisshandling på noen slags helst måte, mener jeg!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  19:34:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er noe av det mest vasete jeg har hørt!!!!
*rister oppgitt på hodet*

Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  19:50:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Altså, noen velger kanskje bitt som er for store/små noe som kan resultere i sår i munnvikene og ubehag for hestene, men det er ikke dyremisshandling etter min mening! Jeg ser på dyremisshandling mest som bevist skading av dyr og når man ikke gjør ting man vet er nødvendig for hesten/gjør ting man vet er skadelig for hesten. Det er våres ansvar som hesteeiere å sørge for at våre hester får riktig tilpasset utstyr og om alle klarer det, er det ikke noe problem.

Pisk skal kun være ett hjelpemiddel, jeg slår aldri hesten min med pisk, han er ikke redd pisken men han har respekt for den. Jeg ser ikke ned på folk som bruker pisk, så lenge den brukes riktig. Det samme gjelder sporer, det skal ikke være vondt for hesten så lenge man bruker dem riktig. Vi skader aldri våre hester med hensikt/Vilje med hjelpemiddler.

Sko er laget for noe godt, det er all utstyr til hest. Hestens høver tåler ikke all type trening vi trener hestene våre i, for at det ikke skal bli ubehag og smerte for hesten setter vi på dem sko, nå tenker jeg på f.eks travere. Høvene til traverne jeg har trent hadde ikke sett ut hadde de vært barfot. Bruker man hesten på hobbybasis, er det en annen sak.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 29/07/2006 19:53:19 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  19:51:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Du rir jo selv med bitt på bildene på vipen din.

Og - dersom du jevnlig får nye tenner, ja da burde du ta deg en tur til tannlegen. Mennesker får nye tenner tre ganger i livet - først melketenner, så når vi får "perma.tennene" og så når vi får visdomstenner. Visdomstennene kan bruke flere år på å komme opp, men de er likevel i en periode. De fleste som får visdomstenner har fått dem før de er 30. Etter det skal de fleste leve mer enn dobbelt så lenge uten å få nye tenner.
Hester får vel bare nye tenner én gang?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 29/07/2006 19:54:27 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  19:53:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har Åssmo redigert vekk noe eller var innlegget til noen andre, lino?
Therese
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  19:58:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har Åssmo redigert vekk noe eller var innlegget til noen andre, lino?

Opprinnelig postet av Eikdokka

Innlegget mitt var til hovedinnlegger.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  20:10:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke redigert bort noe, edit pga feil formulering og skrivefeil!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

MonCherie

Skrevet - 29/07/2006 :  20:47:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å bruke dekken når det er kaldt. Hvis hesten har vært vandt med dette i mange år, kan vi ikke bare bestemme oss for at "Ja, hesten er vill og tåler kulda om vinteren!" og hive hesten ut i kulde og regn uten noe på. Og spesielt for oss som barberer hesten, er jo dekken en nødvendighet, for hvis hesten blir kald, vil den ikke ha pels der og da til å varme seg. Og når den blir kald, vokser pelsen på nytt, og da hadde det ikke vært noe vits i å barbere hesten in the first place.
Hmm, nå kommer sikkert noen til å si "ja, men hvorfor barbere hesten i det hele tatt?" :P Vil bare si at det er et strev for hesten å ri på harde treninger i et varmt ridehus med en halvmeter vinterpels.
Det er bedre å trene innendørs i joggesko og kortbukser om vinteren og ta på jakken når en går ut, enn å beholde jakken på når en trener inne.
(^ Haha, jeg prøver å høres smart ut. x) )

- Kathrine & ECL-Ranissimo<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.