hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt gammelt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Litt gammelt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  21:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var inne på "profilen" til temtilla på travsport.no(mammaen til kaldblods hoppa mi)..

Temtilla er altså født i 1986, å på listen for avkom stod det at siste avkom var født i 2004!
ALTSÅ! hoppa var 20 år når siste føllet ble født, er ikke det litt gammelt?

Leikas

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  21:37:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Egentlig ikke...?
Hoppa vår, som er 23år (Varmblods) ble bedekt i år.
Man må se på hoppa, ikke kun alderen..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com

Redigert av - Leikas den 28/07/2006 21:38:23 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  21:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Om hoppa er født i 1986 og fikk siste føllet i 2004, var hun ikke 20år når hun fikk det men 18. Men det er nå så.

Trur ikke det er for gammelt til å få føll, sålenge hoppa er frisk og rask.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  21:42:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Om hoppa er "i god stand" for å si det på den måten, ser ikke jeg noe galt i det :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  21:53:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kjenner mange hopper som har fått føll i perioden mellom 20 og 28 jeg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  22:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Man må ikke se det ann på alderen, men på selve hesten :)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 28/07/2006 :  22:59:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer jo selvfølgelig også an på om hesten har hatt føll før;) Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/07/2006 :  23:26:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
OT, men jaggu har ikke mannen med ljåen dukket opp her også gitt... ;) Bra Nick! *flire* Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  01:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg må jo innrømme at min gamle Pernille fikk sitt 17. føll da hun var 25 år gammel.
Da jeg kjøpte henne i 1983, var hun drektig med sitt 14. føll og 18 år gammel.
Siden lot vi henne få føll hvert 2. år, og hun gav oss fire fine føll, det siste i 1990.
Hun ble 29 år gammel.

Man kan si at det var litt spesielt at flere nl-hopper var rene "avlsmaskiner" på 60-70-80-tallet, men det var fordi man gjorde alt for å redde rasen fra utryddelse, og dette var høyt premierte hopper som ble ført til de beste hingstene.
Jeg vet om flere nl-hopper som fikk både 15, 16, 17 og 18 føll. Og i gamle opptegnelser sies det at nl-hopper var "avlsføre opp i høy alder, over 30 år var ikke uvanlig". Jeg vet at Pernilles farmor fikk sitt siste føll da hun var 29 år - og det ble en 1.-premie-hingst.

Og avl er faktisk en "alvorlig" sak. Det må være grunn til å sette føll på hoppa - ikke bare at "føll er jo såååå søte". Det er de bare i noen måneder, og SÅ er det masse jobb, tid og penger som kommer på kjøpet.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  09:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hoppen er firsk og har hatt føll før, er det ikke noe problem å sette føll på dem som gamle. Bruna (islandshest) fikk sitt siste føll i fjor 25 år gammel. Og Molly er bedekket i år som 18 åring, altså vill hun følle som 19 år.

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  12:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
De sier jo at hvis hesten er får gammel blir den ikke drektig:P Jeg vil gjerne ha føll på min hest når hun er 15 år eller noe, men vi får se;O)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  23:58:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan hoppa få føll so kan ho få føll.
Men ej synes det e trist å sjå hopper som he vore føll-fabrikka og kanskje bare hatt føll fri hatt fri kvart 5-6 år.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  03:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo - det var nok litt i overkant å la hoppa få føll hvert år fra hun var 3 til hun var 18. Men hun var "den perfekte mor", og elsket å være mor. Det var nesten så hun savnet føll de årene hun ikke hadde føll ved foten.

Og det må sies at man ikke lenger "jobber" så hardt med å oppformere rasen, så hoppene ikke lenger er "føll-fabrikker". Nå finnes det ca. 3000 nl-hester, og avlen er for det meste meget godt organisert.

Da er det verre å lese om "chihuahua-fabrikkene" i Øst-Europa, som masseproduserer hvalper, som smugles inn, bundet på bein og snute, og de koster tusenvis av kroner.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  17:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
No tenkte ej litt meir på folk som berre har ei hoppe for å "masseprodusere" den.
Kynisk sett vil ej nesten si at det e bedre å "masseprodusere" ei hoppe enn å la ein rase dø ut, men ein ser ofre ulike eksempel på for eksempel 3-premie fjordings-hopper som he hatt ein mengde føll der alle har vore middelmådige og solgt til latterlige prisar.
Eller der avdanka hestar har fått føll kvart år i årasvis på tross av mange komplikasjonar.

I mine auge kan enkelte hopper vere for gamle for bedekking fra første gang eigeren kjeme inn på tanken

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  21:18:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes ikke 20 år er for gammelt hvis hesten er frisk og i god form. men noen hester kan bli gamle og skrale VELDIG raskt,og da er det litt synd om hoppa må leve bare fordi det har et ufødt føll/ føll ved foten. men hver enkelt kjenner vel hesten sin best selv. sikkert lurt å få dyrlegen til å undersøke hoppa uansett Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  21:23:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Som tideligere sagt, bare hesten er fin og frisk så er alder ikke noe problem. Beina bør være skadefri og sterke, spessielt overvektige hester kan ha problemer med føll i eldre alder.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.