hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppdrett til voksne hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Oppdrett til voksne hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  18:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen hos oss har det nå blitt en "trend" å fòre de voksne hestene sine på oppdrett som fetende fòr. Dette inneholder jo veldig mye protein, og er jo som navnet sier et OPPDRETTSfòr, kan jo ikke være bra for voksne hester.
Vi har også Spillers CC som er beregnet på voksne hester som trenger litt ekstra for å holde "hullet", men dette er jo dobblet så dyrt, så da fòrer dem på oppdrett istede.. Er dette vanlig rundt omkring? Og hva mener dere om dette?

We`re just out of controll

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  19:17:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk hørt at denne blandingen (Oppdrett) brukes både til føll/unghest, hopper og hingster som står i avl, aner ikke hvorfor. Vi bruker ikke det på de som ikke er unghester lengre ihvertfall, men jeg vet om folk som gjør det. Iflg. vår fòrleverandør, Norgesfòr Ottadalen, så kan oppdrett altså brukes til alle hester.
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 28/07/2006 19:18:02 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  20:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Herkula (10 år) ble foret med oppdrett.
pga. hun var veldig tynn.
men gikk over til blanding av oppdrett og bygg, da bygg er enda mer fetende enn oppdrett.

Herkula ble ridd nesten hver dag, så mye vitaminer ol. måtte til.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  20:55:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at voksne hester ikke bør få oppdrett, men vet ikke om dette stemmer. Har noe med det som er i fòret som ikke er tilegnet voksne hester.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  22:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdrett er ikke for voksne hester. Det er en grunn til at det fins eget for til oppdrett og eget for til voksne.

Oppdrett har mye proteiner, voksne hester bør ikke ha særlig mer proteiner enn hva de får gjennom høy og "vanlig" kraftfor. For mye protein er visst giftig for voksne hester.

Jeg syns forøvrig en unghest skal få muskler av lek og herjing og ikke stå på proteinfor som en slakterkalv på boks. Unghester skal heller få et proteinrikt grovfor (og fri tilgang av det) og energi via kraftfor syns jeg.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  22:28:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Haff, nå ble tilliten min til Norgesfòr ganske svekket.. Hvorfor reklamerer de med at Oppdrett bør brukes til avlshopper og -hingster når det er farlig for dem? :o
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  22:34:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drektige hopper skal fores som normal helt frem til slutten av drektigheten, da skal de ha mer for. Og mer proteiner. Når de melker skal de også ha mer proteiner. Oppdrett er ikke feil i de tilfellene. Noen forer også med oppdrett hele drektigheten. Akkurat hvorfor hingstene skal ha det kan jeg ikke skjønne?? Jeg ville heller fort en hingst i tjeneste med energirikt for, og ikke mer protein. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  22:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge FK selv er Oppdrett for føll/unghester frem til 3 år og svangre hopper og diende hopper.
I tillegg kan det nyttes som en ekstra proteinrasjon om det er næringsfattig høy eller halm.

Oppdrett inneholder i tillegg til mye protein, mye kalsium,kobber og sink, og mye vit. E. Det er i tillegg tilsatt betpulp for å sikre en god fiberkvalitet.

Uansett må man jo ha en analyse av grovforet for å vite hvor mye og hva man skal gi av kraftfor.. synes nå jeg da (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  22:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grovforanalyse er selvfølgelig avgjørende for hva man gir av kraftfor. Det er som regel nok protein for en voksen hest i bare høyet (de SKAL ikke ha mye av det), i tillegg er det protein i vanlig kraftfor (i små mengder). For mye protein er som gift for voksne hester (som ikke er drektige eller diegivende), og da syns jeg ikke man skal velge det kraftforet på markede som nr 1: Har høyest proteininnhold og nr 2: Er beregnet fra forprodusent sin side å gjelde unghester og drektige/diegivende hopper.

Det er en grunn til at det ikke er mye protein i vanlig kraftfor.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  00:01:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om de fleste her er enige med meg at oppdrett ikke bør gies til voksne hester.. Det sa forsåvidt også fòrleverandøren våres ved forespørsel (Gjesti), men var bare litt spent på hva vanlig praksis rundt om var.
Iflg det som ble informert der var at oppdrett inneholdt alt for mye proteiner, noe som faktisk kunne føre til at hesten ble brutt ned istedet for å bygges opp. Altså som ovenfor nevnt en slags forgiftning. Tingen her er at dette er jo private hester som eier selv avgjør hva skal gå på..
Harneshaug; av grovfòr fores det på horsehage / horsegrass fra Gjesti, dette er for som kommer med no form for analyse pr sekk - er hvertfall stabilt næringsinnhold på det ;)

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/07/2006 :  00:06:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen fare å gi litt Oppdrett i perioder til voksne hester som skal bygges opp.
(Og særlig ikke vinterstid når hesten ikke går på grønt gress lenger men spiser vanlig høy.)
Har selv gjort dette i perioder på flere voksne hester i mange år og ingen har blitt "brutt ned" eller blitt forgiftet enda..

Overdriver man mengde foring kan alt være skadelig- man forer med sunn fornuft og sørger for en optimal balanse i forhold til det andre hesten får.
Derfor er det så viktig å vite hva det forskjellige foret virkelig inneholder og også kvaliteten på høyet (som er basisforet).

Noen nevnte også her at bygg er mer fetende enn Oppdrett.
Det er feil av hva jeg har både lært på div. seminarer (med bla. Dag Austbø), analyse og erfart.
Bygg inneholder mye energi og stivelse (akkurat som havre)- og ikke proteiner til "å feste" muskler på..
Det er også grunnen til at flere forleverandører har høyt innhold av proteiner i "feteforet" sitt.
(Som feks.Spillers Condition and Showing Mix for voksne hester.)
Det er for å bygge rundere hester uten å tilføre så mye energi/stivelse, og alder spiller ingen rolle.
En tynn hest er en tynn hest.

Her ligger en debatt om foring av oppdrett og mer info.

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=14890

Redigert av - xxxx den 29/07/2006 00:22:57 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  23:59:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hmm...

dette visste jeg ikke, at det kunne være gifti for voksne hester..

foret Herkula en hel sekk oppdrett jeg..
hun var like frisk å rask etter som før

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 31/07/2006 :  01:05:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Det er ikke giftig for hester å gi for mye oppdrett. Oppdrett brukes på blant annet hopper med føll, å det er ikke farlig. Jeg gir hesten min oppdrett (men han er bare 5 da), og det er av den grunn for å bygge muskler. Dessuten var han tynn en periode, og oppdrett er det eneste foret jeg så langt har hatt positive opplevelser med. Og det både på hvor tykk han var, og formen (energien).
Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  09:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Katrine & Sandore

Nå har det jo blitt sagt av meg, som sa at det er giftig med oppdrett (dvs proteinene i oppdrett) for voksne hester, at hopper som er diegivende skal ha det. Da trenger de proteiner fordi de ammer. Også drektige hopper får det.

For mye proteiner ER giftig for voksne hester (som ikke er drektige eller ammer). De skal ha et minimum av proteiner, og det får de som regel dekket gjennom grovfor. En analyse vil si om det trengs mer. (som regel aldri til en VOKSEN hest). Når man da pøser på med oppdrett, som er det foret med mest proteininnhold, blir det alt for store mengder, og det blir giftig.

Det går utmerket bra ann å trene opp en hest og bygge muskler uten å gi den oppdrett.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/07/2006 :  12:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og om man ikke overdriver mengde kan man også utmerket fint kombinere opptrening å fore med oppdrett.

Har aldri hørt noen bli forgiftet og ikke erfart det selv heller.
Det tyder vel på at hestefolk stort sett er flinke med forplanen og at man ikke skal undervurdere alle og "hause det opp" ved bla. å antyde at det "pøses på"..

Kopi av melding:
Når man da pøser på med oppdrett, som er det foret med mest proteininnhold, blir det alt for store mengder, og det blir giftig.

-Det er mye som blir giftig for enkelte i for store mengder..Coca Cola blant annet.

Redigert av - xxxx den 31/07/2006 13:15:55 Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 31/07/2006 :  13:12:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg beklager så mye In Nancyville, men jeg leste ikke ditt innlegg før jeg svarte. Jeg er enig i at overdrivelse av for ikke er bra, men det gjelder jo alt slags for. Når jeg skrev det jeg skrev, så jeg bort ifra at man kan gi for mye av foret eller ikke.
Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.