hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fantastisk hingst.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fantastisk hingst.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 12/11/2003 :  22:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet fra sikre kilder at det er en norsk jente (dressur rytter) som forhandler om å få kjøpt en fantastisk hanoveraner hingst fra tyskland.Den heter Werkandos Wonderboy og er etter Werkant og World cup 1.
Dette er en fantastisk hingst som er kåret både i belgia og tyskland og har fantastiske gangarter,og et utrolig eksteriør.Faren til hingsten ble hanoveraner of the year i 2002.Vet at prisen på den ligger på 350.000 euro?Det er jo flott å få en sånn hest til Norge!!
Problemet er bare at den IKKE skal brukes i avl,kun til dressurhest. Det mener jeg IKKE burde være lov,hvis man kjøper en så god hingst til Norge skulle man være pliktig til å bruke den også.Hvis ikke kan man jo kjøpe en vallak!! Norge trenger gode hingster,da skulle det ikke være lov å sitte på kårede hingster å nekte å bruke de,iallefall ikke hingster av det kaliberet!
Jeg lurer på hva dere mener,vi trenger jo gode hingster.Skulle det være en plikt å bruke gode importerte hingster i avl?

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/11/2003 :  02:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal den ikke brukes i avl??

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  08:38:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg peil på avl og vet ikke mye om en absolutt bør satse på avl eller ikke om en har en så god hingst. Men vil jo tro det er med en hensikt at vedkommende da ikke velger å satse på avl. Er hesten så flott som du sier så er det ingenting i veien med å ta den ut til avl når den blir eldre. Etter at den kanskje har gode konkurranseresultater å henvise til også. Jeg vil jo tro at hensikten er en annen enn å bare være kjip liksom..

Hvis hesten er av den karakteren du utrykker så vil jeg jo også tro at vi absolutt kan være stolt av den om vi får den til landet som dressurhest også. Avkom kan den produsere når den ikke lengre duger så bra på konkurransebanen. Antar at vedkommende likevel ikke skal kastrere hingsten..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  11:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kanjse det er fordi hingstene ofte blir striere og tøffere i trynet når de har fått lov til å bedekke...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  13:17:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Når hingsten er blitt kåret i to land allerede,og er så fantastisk god som debattstarter uttrykker,så burde den virkelig bli brukt til avl. Det er tross alt en grunn til at den har blitt kåret.. Ellers så kunne hun jo kjøpt seg en annen hest! Men for alt vi vet så kan det jo være at hun vil satse helt og fullt på konkurranse,og så sette ham i avl når han blir eldre :) Gå til toppen av siden

c",)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  19:12:30  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingc  Svar med kopi av melding
at den hingsten ikke skal bli brukt i avel er helt teit... det går da ann å satse for fult innen dressyr selv om hingsten blir brukt i avel. det er vanelig å bedekke hoppene om sommeren, greit det kan kansje gå litt utover en trening i ny og ne (men det går vel greit???)
det er dessuten ikke sånn at alle hingster blir strie når de har fåt bedekke, de fleste blir det faktisk ikke.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  19:54:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig denne debatten blir litt teit. Av den grunn at vedkommende som skal kjøpe hesten fortsatt er i forhandling, og det aller mest sannsynlig ligger noe bak tanken om å ikke bruke hesten til avl. Jeg vil liksom ikke tro det er for å være kjip.

Uannsett vil det jo være hennes hest, og hennes valg, uannsett hvilke gode egenskaper den har innen avl eller ikke. Virkelig flotte dressurhester finnes det ikke mange av. Så det er ikke alltid bare å finne en annen. Vet ikke om denne hesten er på dette nivået, men er den det så skjønner jeg heller godt.. Prisen kan tilsi noe.. Uannsett kan hesten brukes til avl siden selv om den kanskje går mest konkurranse de første årene. Og ikke bare ha to kåringer å vise til, men kanskje også flotte resultater på konkurransebanen kan vel ikke være en ulempe. Jeg ville jo synes at det skulle være dumt å benytte hesten bare til avl også, når den har så gode egenskaper for dressur (tydligvis).

Synes man skal snakke om folk som har mulighet for en forklaring. Hun er neppe ute etter å være kjip..

Selv om ikke vedkommende er navngitt, synes jeg det kanskje også kan være dumt å navngi hesten. Får hun kjøpt hesten så vil jo alle vite hvem det er også. Så da vil det si at vedkommende også i praksis er navngitt med navn.

--
spoff

Redigert av spoff den 13/11/2003 20:13:38
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 13/11/2003 :  20:11:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke alltid så lett og bruke dyre hingster til bedekning samtedig som de konkurrerer. Den naturlige måten vil vare alt for risikabelt uten en annen hingst til å hisse opp hoppa forst slik at risikoen for spark blir liten. Det er med andre ord en mye mere omgående jobb en f.eks og sleppe en fjordingshingst og en hoppe sammen på et beite og la de fikse alt selv. Og så lenge det skal vare naturlig bedekning vil risikoen for skader vare der nesten uansett hvilkne forholdsregler man tar. Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 13/11/2003 :  23:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sant som Heidi2 sier. En annen ting er faktisk det at det er hardt å bedekke flere hopper i en sesong. Hingstene skal være topptrente og i godt hold, og det skal endel til for å holde teten når den både skal gå treninger,stevner og bedekke.Jenta har sikkert ikke valgt hesten fordi den er hingst men fordi den passer henne ridemessig.Det er rett og slett uvitenhet som gjør at man i denne debatten nesten anklager personen for å kjøpe en avlshingst uten å bruke den i avl. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/11/2003 :  23:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det får være opp til hingstens eier å avgjøre hva den skal benyttes til,denne hesten er ikke noe "felles-eie"...
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2003 :  11:50:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Har en avlshingst nede i stallen der jeg holder på. Der hørte jeg at hvis hesten er en topp konkurransehest så er det ikke smart å la den bedekke fordi at de blir ganske slitne av det pga. spranget og kreftene det tar og at de blir så opphisset og begynner å løpe og steile noen ganger.:)

"Hesten skal respektere deg ikke frykte deg!"
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/11/2003 :  15:29:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Chess, dette er en hest som høyst sannsynlig er kjøpt inn på eget interessegrunnlag, og det er ikke noe vi har noe med.
Man har ikke noe ansvar overfor norsk avl selvom man kjøper en slik hingst (mener jeg).
Dermed er det hennes sak, ikke vår sak..

Guro

Gå til toppen av siden

FallonD

» VIP

Skrevet - 04/12/2003 :  15:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det hørtes ut som en fin fin hingst..! Men jeg trodde ikke det var vanlig med naturlig bedekking for varmblods ridehester, trodde nesten bare at det ble brukt inseminering (håpe eg skreiv d rett..).. I hingstelists i ridehesten i vår var det kun Diaz som tok imot hopper til naturlig beddekning..
Skjønner hingsteholderne som ikke lar hingsten bedekke hoppa nuturlig eg.. Det er en stor risiko.. Men hvis det er noen som faller SÅÅ pladask for denne hingsten, kan de jo altids importere sæd fra de landene dær hingsten er kåret. Er ikke det låv?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.