hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - omskolering av veddeløpshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Galopp
 omskolering av veddeløpshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anitab
» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  13:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har i løpet av mi hestekarriere hatt nokre fullblodshestar, men alltid hestar som har vore omskolert frå gallopphestar til ridehestar. Har mange gonger tenkt på korleis dette arbeidet blir gjort. Då tenker eg på perioden rett etter at hesten blir tatt ut av løp, korleis handterer ein treninga og foringa då? Er ikkje hestane veldig "heite" i hovudet etter ei slik løpskarriere?
Kanskje litt dårlig formulert spm, men har nokon erfaringar/innspel, blir eg glad.

CamillaB

Skrevet - 28/07/2006 :  21:40:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har ikke personlig omskolert noen hest men driver med galopphester og på stallen hos oss har vi både aktive og pensjonerte galopphester, så her er noen tanker fra meg...

Hvor "heite" hestene er varierer veldig! På vår stall blir hestene ridd på tur og litt grunnleggende mykgjøring og denslags slik at de er såpass rolige at det nok er mange som ville blitt overrasket over at de faktisk er galopphester i fullt arbeid.

Det viktigste er nok å gå litt ned på foring, og å så begynne med det helt grunnleggende - de må ofte "trenes ned" - dvs lange travturer osv og gradvis venne dem til litt mindre arbeid. Og så er det å begynne med forskjellige øvelser og lære dem opp til dressur/sprang/hva de nå skal brukes til. Hovr mye de kan fra før avhenger helt av hvilken stall de har stått på. Flere av de som kommer fra "min" stall har gått "rett ut" i en ridehest karriere.

Så det enkle svaret blir nok - trappe ned fra full løpstrening, litt mindre for, og å ta det stille og rolig i begynnelsen. Veldig mange fullblodser er "kjappe i huet" og liker å gjøre nye ting så de lærer ganske fort.

Håper dette hjalp litt. Er sikker på at f.eks. Opal har meninger om saken når hun kommer hjem fra ferie...

mvh
Camilla
Gå til toppen av siden

CamillaB

Skrevet - 28/07/2006 :  21:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.S. hvilke fullblodser har du hatt??? kanskje jeg kjenner noen av dem? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  10:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøpte min lille pånni som 3-åring rett fra Øvrevoll hvor hun i sin relativt korte karriere hadde startet i 14 løp (over 2 sesonger). Hvilket utgangspunkt du får avhenger av flere ting.

Hestens lynne & temperament. (Som jo igjen ofte er påvirket av den behandling hesten har fått så langt i livet)

Stallen/treneren den har stått hos som Camilla var inne på. Kan vel ikke stikkes under en stol at enkelte trenere er kjent for å kjøre en tøffere linje og at enkelte vektlegger variert trening mere.

Antall løp hesten har startet.

De fleste hester vil jo normalt roe seg noe ned når de blir tatt av sine ørten liter kraftfôr om dagen, får redusert dose trening og kommer vekk fra "miljøet". Opal stod på ca 12 liter kraftfôr (Gull) om dagen da hun var i full trening. I dag får hun ca 4-5 (Enegi + havre). Hun ble stående hos selger i en drøy uke fra jeg sa ja til kjøp og til jeg hentet henne så hun var mere eller mindre ferdig "nedfôret".

Var nok relativt heldig med mitt fullblodshestkjøp ettersom pånnis er en veldig mild type både ved håndtering og riding. Begynte å ri henne på tur omtrent med en gang jeg kjøpte henne. Det tok meg en snau uke å lære henne å stå i ro ved påstigning (gamle damer bruker krakk). Hun var uproblematisk å ri på tur fra dag en. Har til dags dato aldri opplevd at hun har blitt stri eller har forsøkt å løpe ut - selv når vi løper flere hester sammen. Mange galopphester er nok "enklere" å galoppere enn ridehester ettersom "jobben" deres i flere år har vært nettopp galopp og da i ulike hastigheter. Har sett mang en ridehest som "klikker" når den plutselig skal få lov til å løpe fort.

Har ved flere anledninger hatt Opalen med inn til Øvrevoll for at hun skal kunne få løpe litt på banen. Hun våkner litt mere til der inne (trippe trippe) men er fortsatt ganske så ridbar og ikke veldig stri etter det jeg får inntrykk av (eller hva Camilla?). (Og hun er sitt gamle jeg når hun rygger av hengeren hjemme på stallen...)

Brukte henne mest som turhest i begynnelsen og satte henne i gang som "dressurhest" etter et par måneder med god hjelp av kyndig venninne. Hun var ganske "grønn" men som Camilla ver innepå er fuillblodsene rasende intelligente og "tar" ting fort.

Skrytebilde fra Øvrevoll juni 2006. (Camilla som rir.)

Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 09/08/2006 :  01:43:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Hesten min skulle egentlig gå løp i år, men etter en rekke uheldige hendelser ble dette lagt på is for i år. Men hun ble trent i hele vinter og var egentlig løpsklar. Men hun er veldig kald i hodet og går fint som ridehest i tillegg, ikke vært noe problem i det heletatt. Men dette har jeg også lagt vekt på hele tiden jeg har eid henne, selv om jeg har trent galopp må hun oppføre seg ute på tur med andre. Og hun skal også oppføre seg på ridebane sammen med andre hester. Vært ute på små klubbstevner for erfaringen og opplevelsen sin skyld, for å venne henne til forskjellige ting. Jeg skal uansett ha henne som ridehest når hun ikke skal gå løp mer, så jeg har begynt arbeidet med det tidlig. En annen ting jeg har følt har utgjort stor forskjell er at hun ikke står alene i padock, men ute sammen med de andre hestene. Det virker som hun trives mye bedre med å få kontakt med dem, istedet for å bare stå å se på dem på avstand. Når hun sto alene måtte hun leies ut og inn med kjetting, nå kan en bare leie henne i vanlig leietau uten problemer.

Gamle hesten min var ikke like happy for å ikke gå løp lengre, gått 143 løp i sitt liv. Han var ganske grei på tur, stakk ikke eller noe sånt, han bare sto på stedet å "galopperte" når han ble ivrig. Men med gjevn og variert trening ble han bedre. Han var typen som helst alltid ville ligge først uansett, men den gamle gutten måtte fint finne seg i at det gikk ann å gå bakerst også. Det gikk ikke så lenge før det ble bedre. Han gikk noen hekkeløp også, der hopper man jo "igjennom hekken". Men å hoppe han inn på hinder gikk veldig greit. Han hoppet tilslutt 1m bane uten problemer og startet 1.10 en gang. Men det hender jo at løpshodet framdeles kobler inn noen ganger. Men etter så mange løp er det ikke annet å forvente.

Tror det å trene dem ned er bedre enn å plutselig bare skritte for å gjøre dem roligere, da kan de ha lett for å eksplodere nå du førstes begynner å la de gå litt mer.

Også hørt om noen som gir hestene fri 1 år, og lar de gå på beite med andre hester. For å så starte helt på nytt. Slik at løpsmuskler og alt skal forsvinne, og de skal bli sosialisert med andre hester slik at "løpshodet" ikke skal være så fremtredene. Men dette har jeg ikke noen erfaring med, je er ikke helt enig i alt av det heller.

Jeg får vel legge med et skrytebilde jeg også av meg og hesten min

"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3

Redigert av - Lunah den 09/08/2006 01:48:08 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.