hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - førstehjelpsskrin
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 førstehjelpsskrin
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  08:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke umulig at det finnes en tråd på dette fra før, men jeg tar en sjanse..

Hva er det dere er fullstendig avhengig av å ha i skrinet deres? Og har dere noen gode triks på lager?

Jeg personlig MÅ ha klorhexidin, helosan, aloe vera og sånn lilla spray..

Snerten, Ajax og Laila

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:06:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hmmm. Jeg har ikke førstehjelpsskrin jeg da. Dumt av meg kanskje, men har bare aldri lagd et. Eneste jeg har er noe greier for sår.

Tror vi skal prøve og bygge opp et nå da. Men før hadde hun som drev stallen det meste som vi gjerne fikk litt av.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  13:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har heller ikke laget eget skrin, men har en pose der jeg har følgende i:
*saks
*bandasjer
*kompresser
*helosan
*lilla spray m alovera
*plaster
*engangs hansker

tenkt å kjøpe klorhexidin etterhvert selv..samt saltvanns løsninger til rensing av sår...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  20:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har da heller ikke et eget førstehjelpsskrin, men har en eske som jeg har sånne små krise ting i.
Har da også bandasje, saks og bomull der..

Men når jeg tenker meg om så er det lite "menneske"ting der, har ikke engang plaster. Hehe, jaja betyr vel bare at jeg setter hesten først det da !!

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  23:18:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
I førstehjelpsskrinet mitt har jeg:
- is-spray/isposer
- førstehjelpsspray
- bandasjer
- helosan
- pyrisept (pasta, pulver og flytende)/bacimysin
- blåspray
- kloramin
- gla-pac til kloramin- eller evt biolaomslag
- animaltex
- blue lotion
- aloe vera salve
- saks
- bomull
- kompress
- hipposan
+++++

Men førstehjelp til meg selv? lite av det gitt...

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 27/07/2006 23:19:28 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/07/2006 :  00:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke førstehjelpsskrin..

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  08:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt stallapotek er smekkfullt. Hehhe.. Men mangler fremdeles litt, det vil man alltid gjøre..

Innhold:
*Termometer
*Brems
*saks
*Gasbind
*Vetflex selvheftende bandasje
*kompress
*animalintex
*gamgee
*ispose
*bomull
*Jod
*kloraminpulver
*Saltvann på flaske og i pose
*desinfiserende spray
*sårpulver
*sinksalve
*spenol
*phelnylbutanzon
*antibiotikapiller

Oj, mer også, men blir litt langt. Og så trenger jeg hydrogenperoxid. Men vet ikke om man må ha resept på det....

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  14:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en stappfull, ganske stor boks som jeg har masse forskjellig i. Men det jeg ofte bruker som jeg må ha der er q-tips, ydes desinfeksjonsvæske, krystallfiolett og helosan. Også har jeg endel annet som kompresser, bandasjer, hansker, bomull og plaster.

Er kjempekjekt og ha endel sånne ting. Hesten min ødela seg stygt nederst på beinet på våren som ikke kunne sys. Men ved og lage en sårprosedyre og være nøye med og følge den så grodde det kjempefint. Veit ikke hva jeg skulle gjort uten det skrinet da.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  17:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg der Lillings, er i mange tilfeller så lite som skal til for at situasjoenen blir så mye bedre.
Fordelen med stallen jeg er i er at vi er så mange så det er alltid noen som har det man trenger om man skulle gå tom for noe.

Men det er jo også noe som heter jo flere kokker jo mere søl.. Hender det blir litt mange meninger om hvordan ting skal stelles/ordnes på best mulig måte..

Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  01:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, er sant det. Jeg ser ann såret og hører med andre hestekyndige hva de synes. Ellers så har jeg mange års erfaring med stell av sår og utdanner meg innenfor helsesektoren så kan endel om sårstell. Så da stoler jeg på at det jeg gjør er riktig, men er selvfølgelig åpen for forslag og er ikke sein om å ringe dyrlegen hvis jeg skulle være i tvil.

Ja, er kjekt at man er flere i stallen og at man kan låne bort til hverandre.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  02:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har:

-Termometer
-Blåspray
-Krystallfiolett
-Saltvann
-Hydrogenperoksid
-Sårsalve
-Kompresser i forskj. størrelse
-Vetflex
-Animalintex
-Gamgee
-Bomull
-Q-tips
-Engangssprøyter
-Pyrisept
-Plaster
-Gasbind
-Spenol
-Luse/insektsmiddel
-Blue lotion
-Arnika
-Blåstein
-Sportstape
-Gråtape

Ja, det var vel det meste.. Har også Jod og munnåpner i stallen, foressten.

Men var lurt med ispose, det må jeg ha!

Kopi av melding:
Oj, mer også, men blir litt langt. Og så trenger jeg hydrogenperoxid. Men vet ikke om man må ha resept på det....

Nei, det må du ikke.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  02:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stallapotek er en selvfølge for meg.
Mye av det samme som for folk, så jeg har skaffet meg et par "kits" fra Luftambulansen og Norsk Folkehjelp - både til å ha i bilen og i stallen. Har supplert dem med enkelte ting, som er mer hensiktsmessige når det gjelder store dyr. Sånn som mer bomull, større kompresser, flere ruller med idrettstape, en skarp kniv, stor tube med Bacimycin og det merste av det som er listet opp før her.

I tillegg anbefales det å holde førstehjelpskurs i stallene. Det er utrolig mye man kan gjøre for en hest - eller et menneske - hvis ulykken er ute - og FØR sykebilen/veterinæren rekker å komme.

Og dette gjelder ikke bare I stallen, men hvor som helst. Du vet aldri når eller hvor et dyr eller menneske tenger din hjelp.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  04:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Det meste jeg har i førstehjelpskrinet er vel nevnt tenker jeg... Har førstehjelpsskrin til både meg og hesten.
En "viktig" ting er jo negleklipper da! Brekker jeg en negl, er det nemlig ille å ikke kunne fikse den, sånn at jeg kan arbeide videre Klarer ikke gjøre noe med brukket negl, helt seriøst altså... hehe...
Ok, det var vel litt useriøst (eller: jeg mener det seriøst da) OT!

I vår stall har vi også felles førstehjelpskrin (menneske-førstehjelpskrin, fått av pappa=) som henger lett tilgjengelig på veggen! Greit å ha;) Det er dessverre ikke alle som har egne skrin, selv om alle self. burde det!

Isposer burde også være lett tilgjengelig. Hadde min oppe på loftet jeg, litt ulempe når foten er forstuet og en ikke greier gå opp trappen x) Har også en sånn gel til å smøre på ved brannskade, ligger rett i skapet nede i stallen (og ja, har greid å fått brannskade av alle ting, i stallen... Velta vannkokern)

En siste ting er å huske på å fornye skrinet jevnlig. Ting blir brukt opp! Ikke kjekt å oppdage at det du trenger er tomt/brukt opp x)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  10:24:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
stallen min er ganske ny.
derfor ikke fått inn alt.

men jeg har:

bandasjer
kompresser
gasbind
jod
ormkur
insektsmiddel
blank blåspray
en stooor sprøyte :S
medesinsk grønnsåpe
saks
og noen salver..

skal skaffe meg:

skap
engangshansker
Q-tips
termometer
sårsalve
pyrisept
arnika
saltvann
isposer

hehe..

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 29/07/2006 10:26:42 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.