hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det en sal som kan passe hesten min?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Finnes det en sal som kan passe hesten min?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:19:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Nå gir jeg snart opp!
Etter 4 år, 1 westernsal, 2 engelske saler, en bomløs med 4 forskjellige padder og mange måneder med barebackridning lurer jeg på om det kan finnes en sal i denn verden som passer hesten min.

Westernsalen satt som et skudd, men plutselig passet den ikke lenger. Samme med de engelske salene, måtte få en salmaker til å komme og tilpasse nesten hver 2 måned. (brukte han fra Fossum Salmakeri). Da jeg etter x antall omstoppninger fant ut at nok er nok, og gikk til innkjøp av en bomløs sal, så viste det seg at heller ikke den er god nok for hesten min. Med 4 forskjellige padder, besøk og tilpassning av de som solgte meg salen (torsion) og en magefølse som hele tiden sa at dette ikke var rett begynner jeg virkelig å lure på om jeg bare må droppe sal på denne hesten.

Han har ikke hatt noe problem med rygg før jeg kjøpte han, det hele startet da vi kjøpte sal og ikke visste bedre til å se at salen var for trang. Og det er alltid noe nytt som gjør at salen ikke kan brukes/passe lenger.

Men har kanskje tenkt litt på stocksaler eller sånne litt andre typer saler. Noen som har erfaring med disse? På godt og vondt?

Vil også gjerne høre andres meninger om bomløse saler, da jeg egentlig er veldig fornøyd, hadde den bare passet hesten. *Sukk*.

Er det noen andre som har vært borti en liknende situasjon?
Hesten elsker å blir brukt, er glad og fornøyd (så lenge salen passer eller han blir ridd bareback), trives på stallen og står ute 24/7. Han har ingen problemer med å bli ridd bareback, og han er heller ikke bare "sær", de periodene salen passer er alt bare fryd og gammen.

Jeg blir bare så oppgitt og fustert over dette salproblemet at jeg vet nesten om jeg skal le eller gråte. For meg personlig er det ikke noe problem å ri uten sal, jeg rir helt vanlig, både dressur, sprang og tur, men blir vanskelig å bli med på både ridetimer og stevner uten sal.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  00:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Missixty:

Hørt at Stock saler er gode saler ja Jeg anbefaler deg å låne en sal til hesten din en periode. For å få prøvd salen ut. Mål også hesten din over manken.

I prøve perioden legger du en gelpad under salen.

Brukte saler er lettere å få låne enn nye.

Håper dette hjalp litt

Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:38:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Annie.
Har tatt mankemål av gampen ved flere anledninger og satt den "under" salen for å se hvordan salen ligger på ryggen hans. Men kanskje jeg skal ta et til? Hehe. En liten stund siden sist. Men gelpad? Det jeg har hørt om dem er ikke så positivt, men det er godt mulig jeg tar feil. Har ingen erfaringer selv med gelpad, så det vil jeg egentlig ikke uttale meg om Men en sal som passer trenger ingen form for padder, da holder det med en helt vanlig tynn sjabrak/voillock

Men takk for rådet, skla ta mankemål så fort som mulig nå

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har stocksal og elsker den over alt på jord. Den er supergod å ri i, spesiellt på tur men går greit til hobbydressur også. Hun jeg rir dres. for (oi.. det hørtes fint ut, hun er utdannet ridelærer altså men jeg rir ikke der SÅ ofte, må pendle til annen øy) fikk prøve den og hun syntes den var veldig god.
Ulempen er at den er j....... tung!!!
Imidlertid har den jo bom og må passe som en hver annen sal...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  01:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en stocksal som er tilpasset ponnien min, den er kjempegod;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  08:56:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hva er forskjellen på en stocksal og en vanlig engelsk sal? Bilde? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  13:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
missixty:
Du har ikke tenkt på å prøve en wintec syntetsal der du kan skifte bom ettersom/hvis hesten forandrer form?
Har en wintecsal selv, elsker å ri i den!! Anbefales på det sterkeste!! :D

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:10:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hmm. Kanskje det hadde vært noe? Men blir det noe av det samme som det FISH-systemet de har i Hööks eller?

Hva er prisen på sånne saler og hvor får man tak i det da?

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  16:34:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Wintec salen passer ikke til brede hester med rett rygg..

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  17:10:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten til en jeg kjenner har sånn rygg, men wintec passer finfint fordi om

Hadde samme problemet med Svarten.. ganske frustrerende.. Har nå en Jc saphir dressursal til han. Endelig funnet en som forblir passelig må jeg bytte igjen blir det med utskiftbar bom. enkelt og greit
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  17:46:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Prøv flere forskjellige bomløse sadler. Ikke alle trenger pads (f.eks. startrek trenger ikke det). Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  17:52:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Men den bomløse salen må vel ha passet??

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  18:26:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Har kanskje tenkt litt på en sånn bomløs som ser ut som en engelsk sal. Noen som vet hvor man kan få tak i det, og pris?

Nei, jeg vet ikke helt med den bomløse salens passform. Da de kom fra torsion fant vi ut at salen måtte ligge veldig langt bak på hesten min, og han ble bedre å sale på, helt til han da fikk en betennelse i en muskel i ryggen. Denne salen har ingen ordentlig kanal, og er derfor da noe skeptisk til å begynne å bruke den etter hvert. (Grunnen til at fikk den betenneslen var fordi jeg hadde en som prøvered han da jeg tenkte å sette han bort på helfor. En kan vel kanskje si at hun var alt for stor og tung for lille hesten min, men dumme meg tenkte at det går sikkert i 20 min).

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  19:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.freehorse.no/

Her selger de bomfri sal som ser ut som engelske saler.
De trenger man ikke ha speialsydde pad`er på heller.

Anette Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  21:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm. Kanskje det hadde vært noe? Men blir det noe av det samme som det FISH-systemet de har i Hööks eller?

Hva er prisen på sånne saler og hvor får man tak i det da?

Opprinnelig postet av missixty

Hei igjen ;)
Wintec salene har jo bare utskiftbar bom, med "ryggputer" i luft som ligger på hestens rygg. FISH-systemet blir vel litt annerledes kan jeg tenke meg....
Prisen er vel rundt 4500-5000 kr...Kjøpte en Wintec allround cair 500 i Sverige for rundt 2 år siden.. Der kostet den 4300 kr.
Du får kjøpt wintec nesten hvor som helst! Både Horze, Min Hestebutikk og Skoies fører dette merket! .
Lykke til med salvalg da ;)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.