hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere og galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 travere og galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Løkki

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  13:51:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
hei! Jeg har ei kaldblodshoppe på 8 år, som har gått travløp. Har litt problemer med galoppen, må på en måte trave oss i gang.. Noen andre som har hatt/har samme problemet? Har dere noen råd? Hvis ho vil kan ho slå rett over i galopp når jeg ber henne om det (særlig på veg hjem) Men jeg får henne ikke i galopp på bane eller i rolig galopp på tur. Må starte med full galopp og så roe ned hvis jeg skal få en god 3 - takts galopp..

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  18:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan hun galppsjenkel? tror mange travhester har problemer med dette inkludert min Vil ikke i galopp på bane. jeg har en misstanke om at det er fordi hun er stiv og da r d vanskelig for henne å komme i gang med en gang. Har du prøvd å øve mye med galoppsjenkel, i såfall hva skjer? Traver hun bare?

-sPikE-
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  18:19:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
At travere ofte har vanskelig for galoppen ligger helt naturlig. Er den ikke ridd så mye på banen eller rett og slett er ridd slik at den er svak i bakparten og kanskje litt stiv er det helt vanlig både for travere og andre ridehester (men ligger nok ennå mer naturlig for traveren) og løpe seg inn i galoppen. Hvis hesten din er av den sorten som faktisk har en galopp som kan videreutvikles (alle travere har ikke det) så er det bare å trene. Det mest styrkende er å trene masse på fatninger, og en dag vil hesten sannsynligvis være sterk nok til å kunne bære seg over i galoppen uten å haste av gårde i trav først. Det kan være lurt å ri for instruksjon også. Ofte kan rytteren være en innvirkning til at hesten velger å trave seg i gang, eller rett og slett ikke gå over i galopp i det hele tatt.

Ta en titt på en tidligere debatt: "HJELP: Galopp problemer". Debatten omhandler ikke nøyaktig hva som er ditt problem, men du kan nok plukke opp en del gode tips i debatten likevel. Beauty som hadde galopproblemene har i dag løst problemet sitt, og har visst en super hest når det gjelder galoppen og galoppfatningene. Veldig morro..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  13:33:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Slet litt med dette før oxo,at varmblodsen "min" var vanskelig å få opp i galopp,spesielt på "bane",men da må du lære hesten galoppskjenkel da.. Og prøv å få til overgangen i en sving,da er det mye lettere,det funker fint for varmblodsen jeg rir. Han slår ikke over i galopp på langsidene,men klarer å holde galoppen dersom jeg bruker galoppskjenkel når vi runder svingen ;) Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  12:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hva jeg har gjort:

Rir en traver av og til, som er under omskolering. Da han skulle lære galoppen, måtte jeg ri han i raskt trav frem til svingen, gi sjenkelen i svingen mens jeg sa galopp! med EN gang han fattet, roste jeg han opp i skyene, og han fant fort ut at dette var gøy. Jeg brukte bare en bestemt sving frem til han kunne det der, og så var det påanigjen i neste sving. Prøvde ikke å fatte den andre veien før han kunne det den ene. Husk at for en ekstraver er den korte galoppen vanskelig å holde fordi de ikke har rett muskulatur. Så ikke krev at hesten skal gå en nydelig kort galopp før den virkelig er klar for det.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/11/2003 :  13:05:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan være en ide å longere, om den er i stand til det, få fatninger og kort av. Slik at den er med på tanken om hva den skal foreta seg når ordet "gaaalopp" kommer opp :-)

Har også pratet med ei som hadde god erfaring i å legge til pisk på utvendig bakben på travere, da fattet de galopp pent og pyntelig ifølge henne. (gjerne gjennom en sving)

Ellers enig med Stormy, ikke krev en kort galopp før hesten er i stand til å bære seg i kort i galopp, altså har nok muskler til det...

Guro

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  16:44:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Guro, longering kan hjelpe, og når hesten har lært gallopp signalet, kan det overføres til ridningen. Og når du rir er det lurt å fatte gallopp på voltespor, hester har lettere for å fatte gallopp da, og travere har ikke nok styrke i baken til å fatte gallopp på langside. Masse fatninger styrker hesten, og bommer på volte/langside hjelper å få en runderere gallopp.

Jeg har hatt gallopp problemer med min kaldblods (og den er ikke helt bra ennå), men i det siste har jeg fokusert mest på meg selv, og hvordan jeg rir, uten å tenke på hvordan hesten går, har lært endel om det som kalles "Sentrert ridning" (finnes en super bok om emnet, som omtales som den beste boka om ridning noensinne, husker ikke forfatteren), og mange av de problemene jeg har slitt med i alle år (som det at hun hele tiden vil skyve skuldra innover i volta), er omtrent borte, galloppen er rundere, takten bedre og formen begynner å komme (en stooor takk til ridelæreren min)!!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/11/2003 :  19:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er Sally Swift som har skrevet boka Holter refererer til, jeg har ikke selv lest den, men den får jo masse skryt :-)
Boka heter vel bare "sentrert ridning" tror jeg, og som nevnt, Sally Swift er forfatter (99% sikker, men kan jo hende jeg bommer da..)

Guro

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2003 :  19:54:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jepp, boka heter "Sentrert ridning", og er skrevet av Sally Swift, har sjekket Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  11:26:25  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
jeg hadde en kalblodshest på for, som reiste hjem i går (*snufs*), som jeg ridde en god del dressur på. når han skulle lære seg galoppen begynte jeg å forberede galoppen på kortsiden og fattet i svingen samtidig som jeg sa galopp. i begynnelsen løp han veldig, men etter hvert som han skjønte mer og mer av det, roet han seg ned i galoppen. så det er bare å prøve. øvelse gjør mester vøttø;)
lykke til i alle fall

- stine -
Gå til toppen av siden

Anti
» VIP

Skrevet - 11/12/2003 :  20:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
med mindre du rir mye dressur skal jeg garantere deg at hesten din er svært skjevt muskelsatt. i trav går jo både løp og hurtigtrening på samme hånd... jeg tror det at hvis hesten din blir helt lydhør for galoppskjenkel så er det bare å begynne å trene muskulatur. traveren min fatter galopp med en gang jeg ber om det, men hun har ikke nok muskler til å holde galoppen gjennom en sving... så vi får samlet tretaktsgalopp kun på langsidene... nå har vi, grunnet diverse skader på oss begge to ikke øvd galopp på bane siden mars, men da greide vi faktisk to hele volter. i går var vi på bane for første gang, og det var såvidt vi greide langsidene. hun prøver, men det er ikke nok muskler tilstede... ut i skauen å klatre, å ri volter til hesten går ui spinn, så får du sikkert orden på galoppen din:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.