hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Generelt om kjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Generelt om kjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:39:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Okei, jeg trenger informasjon!

Var ute og kjørte tospann med fôrhesten min og en annen en i dag (ei fra stallen kjørte, jeg satt på). At det går an å ha det SÅ gøy!? Jeg kosa meg værre Vi rei litt i ridehuset hvor det blei litt fart i svingene, og gurimalla for en følelse. Rei så på skrittetur rundt om på litt veier, inkludert en svintung oppoverbakke. Det var så gøy å sitte bak og omtrent bare se at rompemusklene på hestene vokste! Så nå er jeg jo kjempenysgjerrig da! Hvilke klasser er det innenfor kjøring? Og hva går disse klassene ut på? Arrangeres det ofte kjørestevner, og hvor i landet er det størsteparten av disse er? Jeg vil vel tro at det er forskjellig utstyr til forskjellig bruk, men hvaslags utstyr er best å bruke om man skal kjøre på hobbybasis? Andre kjøreting som er greit å få med seg?

Har gått på kjørekurs før, men fant ut at det er minimum 5 år siden, og det er ikke blitt vedlikeholdt, så jeg husker ikke en eneste ting. Har iallefall fått tilbake husken på hvor gøy det er!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  17:01:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så bra at du har "skjønt det"!!

Klasser i kjøring er grovt sett maraton, dressurkjøring og presisjon. Det finnes både lette, middels og vanskelige klasser.

Kjørestevner arrangeres, men etter min mening for sjeldent. På kjørestevner er det ofte klasser for ponni og hest. De aller fleste foregår sentralt i landet (øst-, sør-, og vestlandet.)

Utstyr varierer. Om du har en lett sele m. baksele, som sitter godt og er god å kjøre med, samt en lett vogn og evt. en tyngre vogn, så er det flott til hobbybruk.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:27:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Så gøy at flere har funnet ut hvor fantastisk gøy kjøring er Mari har jo svart på spørsmålene dine, men hvis du engang prøver deg i grenene innenfor konkurransekjøring, kan jeg love deg at du blir hekta, så da er det like greit å kjøpe skikkelig kjøreutstyr med en gang (dvs maratonsele+maratonvogn, istedet for lettsele/bogtresele og roadcart).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  09:05:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Nå har jeg jo ikke hest da, så det blir jo en god stund til dette blir aktuelt, men om jeg en gang får meg hest skal den kunne kjøres med!

Jeg har lest rundt på omtrent alle trådene her nå, og ja, det er maratonvogn og sele jeg kunne tenke meg. Det er hva vi kjørte med i går, tror jeg (skal ta bilder i dag så skal dere få se og avgjøre). Men hvor mange kan én hest trekke når den har maratonvogn og sele på seg? Fikk inntrykk av at det ikke var så veldig mange utifra de forrige trådene jeg har lest?

Og et spørsmål til som datt ned i hodet mitt i natt.. Hvordan i alle dager er det å dra rundt på kjørestevner? Man må jo omtrent ha lastebil om man skal få med seg vogna også, eller finnes det en smart løsning for oss "normale" mennesker som jeg ikke har tenkt på?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  09:33:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når jeg konkurrerer (så ofte som det er *kremt*) så kjører vi noe lastebil lignende noe, der vi får med oss både vogn og hest. Evt. kjør to biler, der den ene bilen tar med vogna, den andre kjører med hestehenger. Finnes også noen vogner du nærmest kan ta fra hverandre og legge i bilen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  10:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Utrolig kjekt med lastebil når man skal ut å starte kjørestevner ja! Jeg har ikke tilgang på det, så det blir en tur med hesten og en tur med vogna. Lite aktuelt om man skal kjøre kangt..... Vi driver å lager en ny kjøreklubb her i Trøndelag, så på sikt vil det bli flere stevner her oppe også.

Maratonvogna er beregnet for to personer. Deg og groomen din.
I en wagonette er det plass til flere, men den egner seg ikke til konkuranse. Er vel ikke lov å starte med det heller.
Uansett er det veldig sjelden man kjører rundt med masse folk. Slede på vinteren kanskje....

Vogna mi er en gigg som jeg har kjøpt hos www.nor-pol.no
Den koster 15000 og er virkelig verdt pengene! Han har også mange andre fine vogner.
Olaf Nyby selger også flotte vogner.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 27/07/2006 :  10:44:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange en hest kan trekke i en maratonvogn kommer jo helt an på formen til heste. En maratonvogn er ikke en tung vogn og det er heller ikke plass til masse passasjerer. Men ser du på oppdragskjøring og oppdragsvogner er det jo ofte at en hest drar et brudepar + kusk. Hesten min går i tospann og på oppdrag kan tospanna ha rundt 10 passasjerer + kusk og medhjelper. Men som sagt er en martonvogn ikke bygd for masse passasjerer. En maratonvogn for par/firspann må jo kunne ha med seg to groomer og de for enbet skal jo bare ha med seg en, men det går vel an å ha flere på...

Når det kommer til det å komme seg rundt på stevner, så er det mange som kjører lastebil eller kassebil eller pickup (vogna inni eller på planet) og hestehenger. Men når man begynner å konkurrere i de høye klassene må man ha to vogner (fin- og maratonvogn) og da må man kanskje kjøre med en ekstra henger med vogn på.

Selv har venninne mi og jeg fordelt det slik at en har pickup, en hestehenger og hver av oss en av parhesta. ;) Drømmen er jo en stor hestebil med plass til to vogner, tre hester og living, men først må vi jo bli rike...

Og det går ann å kjøpe hestehenger med langt drag hvor det er en plate til å ha vogn på.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:53:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og det går ann å kjøpe hestehenger med langt drag hvor det er en plate til å ha vogn på.
Opprinnelig postet av Josiva&Camilla

Oi, gjør det? Hvilke merker? (pappa har funnet ut at vi skulle hatt en hestehenger serru, så jeg må "smi mens jernet er varmt", og finne en før han ombestemmer seg)

Du finner foresten fine vogner på www.hestogvogn.no også

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 27/07/2006 :  12:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Adi-tek selger i hvert fall med langt drag, bare å ta kontakt med dem. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte min med det, men jeg dreiv jo ikke med kjøring når jeg kjøpte den. Men husk at de har tyngere totaltvekt, men du må jo uansett ha BE førerkort for en slik henger og da går det jo uansett på faktisk vekt, ikke totalvekten. Men ta en titt på adi-tek.no og eventuelt ta kontakt med dem. Jeg er kjempefornøyd med min henger fra dem. :) Og tror det er flere rundt i norges land som leverer disse hengerne, men det vet vel de best. Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  12:59:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Så genialt!!! Fant ikke noe pris jeg. Hva koster en slik henger?

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:14:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Adi-tek selger i hvert fall med langt drag, bare å ta kontakt med dem. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte min med det, men jeg dreiv jo ikke med kjøring når jeg kjøpte den. Men husk at de har tyngere totaltvekt, men du må jo uansett ha BE førerkort for en slik henger og da går det jo uansett på faktisk vekt, ikke totalvekten. Men ta en titt på adi-tek.no og eventuelt ta kontakt med dem. Jeg er kjempefornøyd med min henger fra dem. :) Og tror det er flere rundt i norges land som leverer disse hengerne, men det vet vel de best.

Opprinnelig postet av Josiva&Camilla

Kan ikke kjøre bil med vanlig hestehenger uansett jeg, for bilen vår er så tung at totalvekten kommer over 3,5 tonn uansett, så jeg bør vel ta BE lappen etterhvert (kan jo ikke forvente at pappa skal kjøre oss rundt omkring i all evighet). Men er også intr i å vite pris på en slik henger, brukt eller ny.

Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:21:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Var inne på www.adi-tek.no nå og fant den hengeren som har plass til vogn, men dette var en vogn hvor man kan ta av sjekene, går det an å transportere vogn med faste sjeker, min gigg har det?
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 27/07/2006 :  15:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prisen tror jeg ligger på rundt 60 000 og den uten langt drag ligger på litt over 50 000 og jeg mener det var noen lapper imellom. Er bare å ringe dem, så får dere ordentlig svar.

Når det gjelder faste drag, kommer vel det an på hvor bred den blir da. Om den stikker utenfor eller hva. Mitt tips er å ta mål av vogna og ringe dem for å få skikkelig svar. Har man løse drag som kan tas opp, er det jo bare å feste dem på toppen av vogna.

Jeg har vurdert å bytte ut min henger i akkurat maken bare med langt drag, noen som vil kjøpe min? ;) hehe...
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  18:24:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Her kommer bildene, så får dere si om jeg har rett når jeg gjetter på maratonvogn og maratonsele:

Parkert uttafor Rema, hvor vi måtte inn og kjøpe is!

Ikke det beste bildet av selen, men dere eksperter ser vel hva det er? :)

Også må jeg bare legge med søte bildet av kjørekompisene Espen (t.h) og Timmy:
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  23:43:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Flotte bilder!!!

Selene er jeg litt usikker på, men det er en maratonvogn ja.

Josiva&Camilla

Skrevet - 28/07/2006 :  09:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! Så søte dem er! Gøy at det er flere der ute med litt "utradisjonelle" par... De trenger jo ikke å være like. Heller helt ulike enn nesten like syns nå jeg. ;) Selen er jeg også litt usikker på. Er det syntet? Så ut som det var litt tynne reimer her og der og maratonseler er ofte litt kraftigere. Men hvis det er syntet, kan det jo være en forenkling av en lærmaratonsele som er ment for trening...? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.