hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - spiser røtter og annet rart som er i bakken !! :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 spiser røtter og annet rart som er i bakken !! :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:30:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hesten min har blitt helt besatt (vært det lenge) på røtter ol. Tenker inne i mellom at det kan være noe han "mangler" . Vitaminer el mineraler!!?? Eller synes han det rett og slett bare er godt?
Noen som vet noe om dette !?
Han går på beite, og får litt kraftfor (havre og con.cubes fra Spillers) salt, b-vit og gulrøtter + happy chaff fra spillers. Skulle tro han fikk det nødvendige gjennom alt gresset han spiser da? Hmm

Beate & Alger

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja.. Røtter inneholder en del stoffer som er bra for hester. Kan være hesten din har oppdaget røttene og begynt å spise dem, fordi røtter er ofte ganske søte og gode. Tror ikke det har noe med fôret du allerede gir til hesten din, men heller at den vil ha det fordi det smaker så godt. Kanskje du kan luke opp røtter hjemme og gi dem til hesten din. Kan også anbefale å sjekke hvilke røtter hesten din spiser, slik at du vet han ikke spiser giftige ting. :)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  15:58:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
en trav trener som en vi kjenner pratet med, sa at hester kunne få salmonella av og spise jord og sand osv!

noen som har erfaring med det?!
kan det være sant?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jord og sand ja, men jeg tror at når hesten spiser røtter, sorterer den vekk det som absolutt ikke ser bra ut, men det er nok et unntak, da mange hester er spisefantom. :)

Jo, Tiril, jeg tror det er sant, men salmonella kommer jo av kunstig behandling, så da må denne jorda komme fra steder der det har skjedd kunstig behandling av salmonellatiltrekkende stoffer :)

Men forresten så syns jeg Tiril sa noe ganske vesentlig. Å være forsiktig må man alltid være, spesielt viss det gjelder alle ting som ligger i jorda. :)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 26/07/2006 16:04:19 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:05:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jord og sand ja, men jeg tror at når hesten spiser røtter, sorterer den vekk det som absolutt ikke ser bra ut, men det er nok et unntak, da mange hester er spisefantom. :)

Jo, Tiril, jeg tror det er sant, men salmonella kommer jo av kunstig behandling, så da må denne jorda komme fra steder der det har skjedd kunstig behandling av salmonellatiltrekkende stoffer :)

Opprinnelig postet av Ojdiis

okei for venninna min, sin hest fikk jo salmonella.
Og de skjønner ikke hvor det kommer fra!
De har stallplass nær søppelfyllingen og da tenkte jeg kanskje at det hadde kommet derfra.
Allså fra søppel fyllingen

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:15:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det slo meg med en gang at det var søppelfyllingen. Søppel er jo rene bakteriebomben, og det er jo ikke særlig bra å ha hest ved siden av en stor haug som det. En dag det blåser, triller det kanskje et papir forbi som er fyllt med bakterier, hesten spiser det og får salmonella.

Salmonella kan jo også oppstå når for mange fæle bakterier slår seg sammen.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:28:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja og han hadde jo ikke fått noe annen mat en høy og kraftfor av dem, så et sted må han ha fått smitten fra.

og de sjekket jo alt foret dems men fant ingen ting av interesse.
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja og han hadde jo ikke fått noe annen mat en høy og kraftfor av dem, så et sted må han ha fått smitten fra.

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

SØPPELPLASS!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:34:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja! er nok det!

Salmonella ble jo funnet i First price salamien.
Kanskje han har fått i seg et papir med Slami :-)
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja! er nok det!

Salmonella ble jo funnet i First price salamien.
Kanskje han har fått i seg et papir med Slami :-)

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Kanskje det :) Egentlig kan jo det være hva som helst. Salmonella smitter i fri tilstand, så det kunne vært lufta også :)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja søppeldynga skulle blitt fjernet Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  16:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, det kommer vel an på om det er stallen eller søppeldynga som var der først.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  16:56:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Fugler er eksperter på å dra med seg sånn dritt... Hater det når det flyr inn fugler i stallen! Driter i drikkekar og greier. Skule nesten ønske meg fuglepapir, sånn som fluepapir... :P Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  23:15:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Innbiller meg å ha hørt at hesten mangler ett eller annet, når de spiser røtter??? Mulig jeg husker feil
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  23:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hørt at hesten kunne ha mineralmangel når den spiste røtter/jord. Men det tror jeg nok er en myte, kommer vel fra gammelt av!
Synes nok bare det er snadder
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  15:29:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Får håpe at han spiser det kun fordi det er godt da
Beate & Alger Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.