hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gæðingakeppni
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Gæðingakeppni
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

maane

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  13:38:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ri for å få en best mulig bedømmelse?

Selv skal jeg ri B-flokk og funderer på hvilke gangarter som skal komme hvor. Hvor mye tempo bør en ha i tølt? Bør jeg vise økning og nedtakning i tølt, eller holde meg til arbeidstempo der hesten går best? Hva med galoppen? Hun bærer seg fint i sakte galopp, bør jeg først vise det, så peise på i fullt tempo og ta ned igjen? Hvor skal økninger og nedtakninger tas? Skal jeg vise økning og nedtakning i trav også?

Noen andre lure tips?

Mye spørsmål fra ei med litt nerver før Bjerkemôt.

Kurre

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  14:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm....jeg er ikke den som er best egnet til å svare på dette,er ikke gæddingadommer,men kan jo gi mitt innspill i allefall.

* Gangartsrekkefølgen velger du selv etter hvordan din hest best fungerer.Vet du foreksempel at når du setter nesa mot stallen så forsvinner alt av bremser...så ikke be den om å galoppere full speed den veien.
Samme om du trenger litt "ekstra sprut" så legg gjerne den gangarten der du vil ha det mot stallen.
Tenk på hva som "flyter" best.Om du sliter med å få trav etter tølten kan det være lurt å legge traven først.
Her gjelder det å øve og prøve seg frem.

*i B-flokk skal du vise både arb tempo og hurtigtempo,men ikke økninger.

*Galopp....begynn rolig og pent,øk med det du har og ta ned når du er godt forbi dommerene.
Hesten skal gi inntrykk av å ha "ubegrenset" tempo.At du bare kan øke og øke.
Tenk også på at det ikke skal "synes" at du gjør noe. Hesten skal eksplodere under deg av seg selv.
Flatt jern!

*Trav holder du jevnt tempo.

Generelt kan du si at Gæddinga er en "friere" konkurranseform. Det vektlegges tempo og bevegelser.Man rir gjerne fortere enn på ovalbane og for eksempel en velridd kort arbeidsgalopp er IKKE idealet.
Det SKAL være litt trøkk på.
Om man synes det er dritskummelt å ri fort på en laaang åpen bane...så er det ikke sikkert at det er Gæddinga man skal melde til i første omgang.

Hesten skal ikke koke over så du ikke får vist de gangartene du ønsker,men gjerne ligge "helt oppunder"
Det er VELDIG moro å ri,kjennes ofte som en mer positiv konkurranseform enn på ovalbane.

Reis og tren.
Det er mulig å trene på banen på Bjerke,bare se opp for travere,ikke velg dager da det er løp (sier kanskje seg selv,ja,du har nok rett i det)
Kan gi en liten trygghet å ha vært der og prøveridd en gang.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  14:37:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke peiling på islandshest eller noe, men det der hørtes utrolig gøy ut!
Er det en type konkurranse?

Therese
Gå til toppen av siden

kikki&thokki

Skrevet - 25/07/2006 :  16:31:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmmm....jeg er ikke den som er best egnet til å svare på dette,er ikke gæddingadommer,men kan jo gi mitt innspill i allefall.

* Gangartsrekkefølgen velger du selv etter hvordan din hest best fungerer.Vet du foreksempel at når du setter nesa mot stallen så forsvinner alt av bremser...så ikke be den om å galoppere full speed den veien.
Samme om du trenger litt "ekstra sprut" så legg gjerne den gangarten der du vil ha det mot stallen.
Tenk på hva som "flyter" best.Om du sliter med å få trav etter tølten kan det være lurt å legge traven først.
Her gjelder det å øve og prøve seg frem.

*i B-flokk skal du vise både arb tempo og hurtigtempo,men ikke økninger.

*Galopp....begynn rolig og pent,øk med det du har og ta ned når du er godt forbi dommerene.
Hesten skal gi inntrykk av å ha "ubegrenset" tempo.At du bare kan øke og øke.
Tenk også på at det ikke skal "synes" at du gjør noe. Hesten skal eksplodere under deg av seg selv.
Flatt jern!

*Trav holder du jevnt tempo.

Generelt kan du si at Gæddinga er en "friere" konkurranseform. Det vektlegges tempo og bevegelser.Man rir gjerne fortere enn på ovalbane og for eksempel en velridd kort arbeidsgalopp er IKKE idealet.
Det SKAL være litt trøkk på.
Om man synes det er dritskummelt å ri fort på en laaang åpen bane...så er det ikke sikkert at det er Gæddinga man skal melde til i første omgang.

Hesten skal ikke koke over så du ikke får vist de gangartene du ønsker,men gjerne ligge "helt oppunder"
Det er VELDIG moro å ri,kjennes ofte som en mer positiv konkurranseform enn på ovalbane.

Reis og tren.
Det er mulig å trene på banen på Bjerke,bare se opp for travere,ikke velg dager da det er løp (sier kanskje seg selv,ja,du har nok rett i det)
Kan gi en liten trygghet å ha vært der og prøveridd en gang.

Opprinnelig postet av Kurre

Hei! i Tillegg til rolig tølt og hurtigtølt gis det godt betalt hvis du har en strekke til overs og bruker den til tempoforandring i tølt. Samme med trav. tempoforandring er alltid bra. Men hvis du ikke klarer å få nok tempo da er det beste å holde et jevnt høyt tempo. skritt skal ikke ha tempoforandring:p I galloppen er det viktig at man ikke bare smeller på sånn at hesten spretter over i kryssgallopp. Jevn økning er ønskelig og helt opp maks tempo. Bare litt tilskudd til kurres tips:)
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  22:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk, da har jeg litt mer oversikt! Da var det ikke såå skummelt lenger, og vi begynner så smått å glede oss. (Jeg hvertfall, hesten bryr seg vel ikke stort.)

Men jeg er fortsatt litt usikker på det siste strekket. Tempovekslinger i tølt er litt for avansert foreløpig. Økning i trav kunne vi fått til, men er det da best å bruke det siste strekket til det, og heller ha et jevnt tempo trav første gang man viser trav? Eller hva med å vise arbeidstempo tølt det siste strekket (som er det eneste gode tempoet vi har i tølt, foreløpig), eller blir det for dafft?

Vet hvertfall at arbeids- og hurtigtempo tølt skal gå den veien hvor det er mest fremdrift, og trav, skritt og galopp den andre veien.

Hmm. Grubler og tenker litt "høyt" her, jeg.

Redigert av - maane den 25/07/2006 22:50:00 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  23:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet bruker du "ekstrastrekket" til en gangart der du føler at du kan "briefe" litt.
Hente et ekstra lite halvpoeng,MEN det er genialt å ha som en liten kriseplan hvis man for eksempel ikke får trav (Heeei Árvakur ) det blir kryssgalopp eller lignende.

Eller om man rir A-flokk bruker man det gjerne til pass.
Første legging,safer litt,andre,flatt jern.

maane

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  23:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traven kan vi jo brife litt med. Med mindre tølten ikke fungerer og vi må ta den på nytt, så tror jeg at jeg går for trav. Kryssgalopp har vi gudskjelov ikke.

Det blir stas å se pelsen din gi flatt jern i A-flokk! Jeg skal heie!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  23:19:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden pelsen min ikke har verdens kjappeste pass akkurat....så er det ikke så mye å juble over gitt.
Men vi er gode på flatt jern i galoppen!! Den spruter det av.(De som var på "Hestens dag" på Drammen tidligere i år vet at vi liker slikt Kurr og jeg.Moromoromoro....)

maane

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  23:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, samme hvilken gangart det er, bare det går fort! Skal heie uansett, jeg. Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  13:46:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Syntes det er så trist at det ikke er mer Gædinga enn det det er jeg:/ Teite hyesten syntes IKKE det er NOE gøy å traske rundt i ring i pent og pyntelig tempo! Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  17:29:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Første strekket? Andre strekket?

Kan noen forklare meg hvordan klassen fungerer?...Litt utenfor tema, men hørtes jo veldig artig ut da...Har aldri sett på Gædinga før.
Er det no aldersgrense på klassen f.eks?

Nysgjerrig Ellbell med Flipi over skulderen...

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  20:17:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et bittelite tips fra meg bare:

- Ikke kom inn i skritt! Det er kjedelig. Dommerne har trolig sittet lenge og studert hest og blir ikke akkurat "grepet" av en skrittende hest. Ingenting er mer spennende enn en hest som kommer inn i tempo! Det vekker oppmerksomhet både hos publikum og dommere. Men selvfølgelig, hvis du har en heit/stresset hest og du vet at du ikke vil komme til å få en dårligere skritt hvis du har tempo først, så rir du jo skritt først! Men ja.. Et tips bare ;D hehe..

Gleder meg til Bjerke! Gæðingakeppni er så gøy :D Skal bare se på men.. Lykke til alle sammen!

HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  20:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et bittelite tips fra meg bare:

- Ikke kom inn i skritt! Det er kjedelig. Dommerne har trolig sittet lenge og studert hest og blir ikke akkurat "grepet" av en skrittende hest. Ingenting er mer spennende enn en hest som kommer inn i tempo! Det vekker oppmerksomhet både hos publikum og dommere. Men selvfølgelig, hvis du har en heit/stresset hest og du vet at du ikke vil komme til å få en dårligere skritt hvis du har tempo først, så rir du jo skritt først! Men ja.. Et tips bare ;D hehe..

Gleder meg til Bjerke! Gæðingakeppni er så gøy :D Skal bare se på men.. Lykke til alle sammen!

HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

Glow

» VIP

Skrevet - 22/08/2006 :  13:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var en gledens debatt-side for en liten nervøs sjel..!
huff og huff..

Jeg har også noen spørsmål som alle som ønsker gjerne må få kommentere.

Det er jo så mange som råder en til å satse på tempo og energi når det gjelder Gædinga. Men veier det høyere enn f.eks takt?
Si at man har en hest som lett får taktproblemer i tølt (lurer på om jeg refererer til meg selv..? ) .
Skal jeg, under visning av arb. tempo tølt, fokusere på takten og fyre han litt opp i tempo, eller skal jeg holde meg til ARBEIDStempo, og miste mulig energi og takt? Vanskelig å finne ut av hva som veier høyest.

Dette gjelder selvfølgelig under konkurranseridning, og ikke generell trening i tølt.
Gå til toppen av siden

marielw

» VIP

Skrevet - 22/08/2006 :  16:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hold takten ren. Det er viktigst, og så kommer tempo. Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  00:26:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Det er bedre å få f.eks 7.5 for ok takt, men for høyt tempo enn å få 6.5 for grisepass i riktig tempo.
Ting kommer i denne rekkefølgen; takt-tempo-bevegelser-form. Dvs, ikke dra en passaktig hest ned i tempo og ned i form. Det sanker ikke akkurat poeng..

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.