hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halt hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Halt hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestvika

Skrevet - 24/07/2006 :  20:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger råd og tips om hva dette kan være.

Har en 13 år gammel svensk halvblodshoppe, hun har plutselig fått problemer med halthet.

Hu har stått i ro i nesten 2 mnd, kun noen små rolige turer, pga at jeg ikke har helse til å ri henne så mye. Har endelig fått satt henne bort på for og er kjempefornøyd med det...MEN etter kun 2 dager der, er hu kjempehalt på venstre frambein! Hu som har henne har ridd henne i 15 min på bane for å kjenne hvordan hu var, litt trav og 1 runde i galopp på hver hånd uten krav til å gå i rett form oli.
Da hu hente henne inn fra beite dagen etter (går ute hele døgnet) stressa hu avgårde og ville trave på tur inn til stallen. Satte henne inn og pusset over henne. Da de skulle gå ut av stallen var hesten fryktelig stiv i begge frambeina og hadde vanskelig for å bevege seg. Etter litt leiing, løsnet det litt, men hu var hu tydelig halt på venstre frambein. Tok henne da inn igjen og klemte, trykka, klappa, strekte og dro i beinet uten å finne noen ømme punkter. Ingen hevelse, ingen varme av noe slag. Ikke er hu nyskodd heller, så sømstukket er hu ikke.
Leide henne ut på beite igjen, og hu gikk noen runder på egenhånd. Plutselig så det ut som ett eller annet løsna og det var ikke tegn til halthet!
Dagen etter var hu likedan, halt på venstre frambein.

Altså: Hu står ute hele døgnet
Ikke nyskodd
Ingen hevelse el varme i hverken bein el høver.
Ingen halthet i trav i oppoverbakke, vises på volte.
Når hu blir stående inne litt stivner hu helt bort.

Hva kan dette være? Er det at hu bare har blitt litt stiv i musklene etter å ha stått på transporten dit, og kommet til 1 ny plass med nye hester. At hu kan ha blitt anspent pga dette?
Må ellers nevne at det er innmari mye klegg der, og hestene har løptganske mye på beite, samt at de har gått seg opp 1 storvoltespor som de går rundt og rundt i. Kan det ha en sammenheng med dette? At hu er anspent pga kleggen, og at hu deror stivner bort når hu blir stående inne? Kan hu ha sklidd og strukket en muskel/sene?

Hu har aldri vært halt før. Har sjekka de andre beina, samt ryggen uten å finne noe. Kan hu være forfangen? Ikke har hu fått kraftfor heller, men hu har jo hatt "forskifte" likevel, siden hu har kommet til ny plass med nytt beite. Beite er ikke kraftig og det går flere hester der. Hva med huggormbitt?
Ingen feber og hu spiser og erkvikk ellers.

Både jeg og forvert syns dette er forferdelig kjedelig.

Har konsultert med dyrlege, men han liker ikke hester og vil ikke komme!!

Lurer fælt på hva dette kan være. Virker som det sitter høyt oppe, i skuldra.

Rart, iogmed at hu plutselig er helt haltfri.

Hjelp....

crusabell

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  21:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
finn en ny dyrlege! snarest.. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  00:11:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Så at du hadde snakket med en dyrlege som ikke ville komme, går det an?

Uansett, det må vel være andre dyrleger i nærheten som kan komme. Jeg ville ha funnet en annen med engang, så slipper du å gå rundt og undre deg over hva det kan være.

Det er skummelt når hesten er halt, og det er "skjult". Ikke noe unormal pulsering i foten heller? Men selv om hun ikke er nyskodd, så kan det hende at hun ble sømstukket forrige gang, har du prøvd å se henne uten skoa på?

Håper det ordner seg.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  00:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det ikke bedre med en kiropraktor? Gå til toppen av siden

hestvika

Skrevet - 26/07/2006 :  17:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, det går fint an at dyrlegen ikke vil komme! I kommunen jeg bor, er det 3-4 dyrleger. Den ene har kun smådyrpraksis hjemme, og 2 av de andre har ferie. Den veterinæren som er igjen er 70 år, og desperat livredd hest, samt at han skal dekke de 2 nabokommunene også, i tillegg til denne!

Men nå er det bestilt røntgen i tr.heim, så da får jeg forhåpentligvis svar.

Hu stivner til når hu står inne, og skifter vekta fra fot til fot. Mye bedre når hu er ute, da traver hu tilogmed uten å halte. Jeg skjønner ikke dette. Har lest i alle bøker og det eneste som stemmer sånn noenlunde er forfangenhet og hovsenebetennelse.

Lar henne bare gå ute på magert beite, så lenge hu er tilnærmet haltfri ute.
Livredd nå, for at det skal være noe uhelbredelig og at jeg mister henne. Sover dårlig om natta også.

Sukk, går dette galt slutter jeg med hest og kjøper meg akvarium!
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  20:05:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Off,håper det ordner seg for dere.Det er nok neppe noe uhelbredelig når hun går fint på beite rett etter at hun har virket veldig halt så det går forhåpentligvis bra.
Lykke til med røntgen!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  23:40:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Prøv en equiterapeut Om de ikke finner ut det henviser de til veterinær Håper du finner ut av det!
And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.