hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler - hjelper det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hjelpetøyler - hjelper det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ShyBoy

Skrevet - 23/07/2006 :  22:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en veldig stor diskusjon innen hestemiljøet. Men er du for eller imot hjelpetøyler? Hvorfor i så fall? Hjelper egentlig hjelpetøyler, og hvordan?
http://www.mmdreamteam.piczo.com

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette er vel mer eller mindre utdiskutert, eller iallfall diskutert slik at busta fyker, og ingen er på noen måte kommet til enighet

Hjelpetøyler har din effekt om de brukes med hensikt, av en rytter som vet hvordan dette gjøres med hensikt, og på en hest hvor effekten vil virke riktig. Ryttern bør være erfaren, og de bør brukes under instruksjon, slik at de ikke misbrukes. Hjelpetøyler kan gjøre stor skade ved gal bruk.

Hjelpetøyler skal være til hjelp, og du skal kunne legge dem fra deg om det er behov for det. Og de bør ikke brukes over lang tid.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  11:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nå i det siste har jeg begynt å bruke hjelpetøyler ca en gang i uka, og det er alltid dagen etter at jeg har ridd på kandar. Grunnen til det er at hester har en tendens til å bli litt "stumme" i munnen dagen etter at de er ridd på kandar de første månedene de bruker det, og jeg fant da en god metode som funker for meg. Det jeg da gjør er å ha hjelpetøylene helt slakke, men uansett blir det alltid lettere for meg og bøye og tøye hesten. Vet ikke hvorfor, for de er heeelt slakke, men kanskje det er noe psykisk (?) Da passer jeg alltid på å ri godt fram, sitte med rolige hender, og gjøre som jeg pleier; ri med beina og setet.

Kanskje jeg får kjeft nå, men det bryr meg ikke siden jeg synes det funker, og trenerne mine (som er kjeeeempeflinke) er helt enige i at det var en god metode for meg og hesten min dagen etter kandar.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 24/07/2006 :  19:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres jo ut som en grei løsning Ingvild. Skjønner godt hva du mener med at de bare trenger å være der... Jeg brute hjelpetøyler en liten periode på den forrige hesten min da jeg skulle justere litt på sitsen. Da hjalp hjelpetøylene på den måten at jeg ikke ble sittende å kave med så alt for mye på en gang.. Vel og merke kun under instruksjon da.
Tidliere har jeg brukt de når jeg skulle ut å ha intervall trening med en spranghest, han ble rett og slett for stri å stoppe etter hurtigbiten hvis ikke... Og da var det jo en sikkerhet å ha de fremfor ett sterkt bitt synes jeg. Nå bruker jeg de ikke. Har en helt ung hest. Men vet om trenere som har anbefalt det til å "vise hesten veien" til riktig form. Helt slakke, men sånn at hesten ikke kan ta hue i taket. Hvis dere skjønte det
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  20:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men vet om trenere som har anbefalt det til å "vise hesten veien" til riktig form. Helt slakke, men sånn at hesten ikke kan ta hue i taket. Hvis dere skjønte det

Bær over med min dumhet, men går det ikke da ann å bruke martingal?
Da slipper man jo i tillegg et ekstra sett tøyler i hendene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  23:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men vet om trenere som har anbefalt det til å "vise hesten veien" til riktig form. Helt slakke, men sånn at hesten ikke kan ta hue i taket. Hvis dere skjønte det

Bær over med min dumhet, men går det ikke da ann å bruke martingal?
Da slipper man jo i tillegg et ekstra sett tøyler i hendene.

Opprinnelig postet av lucky june

Martingal har ingen innvirkning på formen (om den brukes riktig selvsagt, sikkert noen som klarer å snurpe sammen den å...). Den forhindrer kun å skalle med hesten:)

Hege Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  09:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hesten min trodde martingalen var hjelpetøyler de to første dagene jeg brukte det. Etter det forsto hun at hun kunne ha hodet ganske høyt oppe. Bruker hjelpetøyler jeg, med vett. Går hun fint løsner jeg litt, tar hun hodet opp igjen strammer jeg. Hun kan gå ganske mye med løse hjelpetøyler nå=) Jeg vet hun jobber bakifra. Dette har også pappa bekreftet;)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/07/2006 :  11:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har funnet ut at selv om hesten min jobber med bena under seg, så blir det ikke noe ettergift i nakken (erfarne hestefolk har bekreftet det), kan det være en løsning å bruke hjelpetøyler inni mellom, bare for å "vise vei"? I såfall, hvilke hjelpetøyler?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:18:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Glidetøyler er det beste. Der har du kontroll selv!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  12:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]Men vet om trenere som har anbefalt det til å "vise hesten veien" til riktig form. Helt slakke, men sånn at hesten ikke kan ta hue i taket. Hvis dere skjønte det

Martingal har ingen innvirkning på formen (om den brukes riktig selvsagt, sikkert noen som klarer å snurpe sammen den å...). Den forhindrer kun å skalle med hesten:)

Opprinnelig postet av Hege J

Derfor lurte jeg på om det da ikke gikk ann å bruke martingal.
Spiller ikke så stor rolle, skal ikke henge meg opp i det

Redigert av - lucky june den 25/07/2006 12:27:53 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  00:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]Men vet om trenere som har anbefalt det til å "vise hesten veien" til riktig form. Helt slakke, men sånn at hesten ikke kan ta hue i taket. Hvis dere skjønte det

Opprinnelig postet av Hege J

Derfor lurte jeg på om det da ikke gikk ann å bruke martingal.
Spiller ikke så stor rolle, skal ikke henge meg opp i det

En martingal, vil kun hindre hesten i å slå hodet oppover. Hjelper for hester som slår mye på hodet. Hvis en martingal får hesten til å ta ned hodet, er den alt for stram ;)

Jeg personlig er ikke glad i hjelpetøyler. Det er så lett å missbruke de, og da kan det lett gå gale. vet at mange bruker det til fornuftige ting, og det an hjelpe mot en del ting. Men akkurat det for å få hesten til å gå på tøylen, liker jeg ikke at det brukes til.
Som oftest er det en grunn til at hesten tar hodet oppover. Det at noe tvinger den til å ta hodet ned igjen, vil mye mere sannsynlig sørge for en anspent hest. hele hovedpoenget med dressur, er jo at hest å rytter skal være avslappet og harmoniske. og du kan selv tenke deg hvor avlappet du selv hadde vært om et "tau " tvang deg til å holdet hodet i en stilling som f.eks vil gjør at du får vont i ryggen. så prøv heller å finn ut hva som plager hesten din. En hest vil ikke gå oppe i skyene av ingen grunn.
Min hest gikk med hodet oppi skyene før. Det var fordi han hadde vært traver, og forbandt det å skulle gjøre noe med å ta hodet opp å stresse. Det var hans rutine(rett fra travbana til å stå på en forfallen gård i noen år) Det jeg jobbet med var å la han skjønne at når jeg ba om noe, skulle han være avslappet. trente en del tillitsøvelser. etterhvert begynte han å slappe av og ikke være "der oppe" med hodet:)
Lykke til med din hest:)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  13:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
grunnen til at jeg spurte var på grunn lag av det den treneren hadde sagt, nemlig at hjelpetøylene skulle henge helt slakke og kun være der sånn at hesten ikke fikk satt hodet i taket.

Kopi av melding:
så prøv heller å finn ut hva som plager hesten din. En hest vil ikke gå oppe i skyene av ingen grunn.

Var det til meg?
Hvis ja, så takk:) men det er ikke noe som plager hesten min. Ikke går hun med hodet i skyene heller.
Det som er med henne er at hun har varig 'skade', noe som gjør at hun ikke kan brukes mer.

Er enig i det du skriver, tror du misforsto meg litt.

Redigert av - lucky june den 27/07/2006 14:14:50 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
grunnen til at jeg spurte var på grunn lag av det den treneren hadde sagt, nemlig at hjelpetøylene skulle henge helt slakke og kun være der sånn at hesten ikke fikk satt hodet i taket.

Kopi av melding:
så prøv heller å finn ut hva som plager hesten din. En hest vil ikke gå oppe i skyene av ingen grunn.

Var det til meg?
Hvis ja, så takk:) men det er ikke noe som plager hesten min. Ikke går hun med hodet i skyene heller.
Det som er med henne er at hun har varig 'skade', noe som gjør at hun ikke kan brukes mer.

Okei, da har jeg missforstått. trodde jeg leste oppi her at du ville ha helt slakke hjelpetøyler, fordi da ville ikke hesten kunne gå med hodet langt oppe

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Var det til meg?

Okei, da har jeg missforstått. trodde jeg leste oppi her at du ville ha helt slakke hjelpetøyler, fordi da ville ikke hesten kunne gå med hodet langt oppe

Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  15:41:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke imot hjelpetøyler. Jeg bruker martingal på hesten min, det synes jeg er greit, det er den mildeste formen for hjelpetøyler vi har, men jeg personlig liker ikke bruke hardere hjelpetøyler. Martingalen fungerer perfekt. Hesten min holder hodet veldig høyt og løper ut mye lettere uten (Dette gjelder mest med nye eller andre ryttere enn meg selv), når jeg bruker martingal virker det som om han slapper mer av og holder hodet i normal høyde, han vet han ikke kan skyte det opp.

Nå er han blitt så utrolig grei å ri, sprek er han fortsatt men det er blitt litt lettere å kontrollere han. Skal prøve å ri uten martingal fremover også, det er målet. Men når han ikke er på sommerbeite, er det litt risikabelt å ri uten i tilfelle han stikker pga turgåere.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 27/07/2006 15:42:59 Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  00:35:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
En hest jeg kunn ser om sommeren (rideleir), blir satt bort på fôr om vinteren, og i fjor sommer var hun kjempeflott! Men i år ble det kommentert at hun hadde fått underhals, og ei jeg kjenner sa at det kom av at hun som har hatt henne har ridd med hjelpetøyler uten å kunne det. Jeg vet ikke hvordan hjelpetøyle det er hun har brukt, men kan noen forklare hvordan underhals oppstår pga. feil bruk av hjelpetøyler? Vet ikke så mye om hjelpetøyler, så det er spennende å lære mer
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.