hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foreldre! e et herk!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Foreldre! e et herk!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

karianneogvilda

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  19:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hej! ej he nøken foreldre so ikkje vill la mej få en hest på heil for!!! BLI TULN!

e d nøken so he nøken knep so dåkke he brukt på foreldra dåkka??? he SO lyst på hest på for!!!! men svare ej fer e: NEJ! du kan vente til du he flytta for dej sjøl!

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:00:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
1. Kan du være så snill å skrive bokmål?

2. Har du nok erfaring? Det er kanskje (!) bra foreldrene dine sier nei, det er ikke sikkert du er nok annsvarsbevisst enda til å ha egen hest? Jeg hadde hest på fòr når jeg var på din alder og yngre, det skulle jeg i dag ønske jeg aldri hadde, selvom jeg lærte mye og fikk mange gøye erfaringer og opplevelser. Om det hadde skjedd noe med hesten hadde jeg den gang ikke visst hva jeg skulle ha gjort, min uvitenhet kunne påført hesten smerter.

Det kan selfølgelig hende at du vet det som trengs osv. Men det finnes som regel ingen måter å lure foreldrene sine til å gi det svaret du vil ha, du må mest sannsynlig bare vente!:)

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 22/07/2006 20:02:08 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:33:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ser at du er 14 år, og da er det faktisk dine foreldre som bestemmer over deg. Det er de som må stå bak ansvaret om du får hest på fòr. De vil det beste for deg, selv om det ikke alltid virker slik.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/07/2006 :  22:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. Skriv bokmål/nynorsk!
2. Jeg fikk hest på helfôr når jeg sluttet å mase.
3. Kanskje foreldrene dine er redde for deg, eller kanskje de ikke har råd, eller kanskje de vil at du skal bruke mer tid på leksene dine.
Og en ting er sikkert, det blir mer en dobbelt så mye arbeid som du forventer deg. Jeg tenkte ikke så mye på det da jeg fikk hest på helfôr, at jeg faktisk måtte stelle den hver dag, og passe på at den hadde det bra, møkke, fôre, kjøpe fôr og spon, ringe dyrlege, kjøpe utstyr som ble ødelagt, ri/trene den osv.
Tenk deg godt om før du bestemmer deg om du VIRKELIG synes at så mye jobb er verdt det.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  00:56:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foreldrene dine har nok en god grunn til å svare deg slik:) hest er ansvar! Stort ansvar!!!!
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Pjuus

» VIP

Brazil

Skrevet - 23/07/2006 :  13:29:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePjuus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePjuus  Svar med kopi av melding
Og det er tross alt foreldrene dine som må betale. Er ikke sikkert de har råd eller har lyst til å bruke så mye penger på en hest. Det er dyrt og ha hest!

Sometimes I just wanna hide cause it's you I miss </3
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  17:52:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
get over it... er liksom ikke bare å "få" seg hest..... blir jo faktisk foreldrenes ansvar siden de er de voksne her. Var som deg selv en gang, og når jeg tenker tilbake på det nå, så skjønner jeg foreldrene mine fullt og helt! Det er et stort ansvar!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  20:00:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Skriv NORSK!! Når det er sagt:

Det hjelper ikke å mase. Samtidig syns jeg det er på grensen til urimelig at du må vente til du flytter hjemmefra med å få hest på fôr.

Men ta en skikkelig prat med foreldrene dine, om hvorfor de ikke syns du bør få hest på fôr, hvilke argumenter som veier for og i mot, lytt til deres side av saken, kostnader, arveid, tid o.l.

Så kan dere kanskje komme til enighet om at du kan få hest på halvfôr/fôr noen dager i uken når du blir så og så gammel, og hvor mye du skal betale selv, hvordan det ikke skal gå utover skolearbeidet og så videre.

Den vanlige prisen på fôrhest ligger på ca. 100 kr. dagen, så hvis du f.eks. har hesten 3 dager i uken, betaler den ene selv, foreldrene dine betaler den andre, også kan du gjøre husarbeid for den tredje?
Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  20:12:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eg hadde hest på heilfor i ca et år;)...ho heite Regina å er ei fullblodshoppe på 16 år:) he masse bilde av ho på bilda mine!
Ho e den snillaste fullblodshesten so du kan få taki!! :) Ho rei eg kvar dag! d va kjempe kjekt:)
Sakset fra _regina_'s vip

Ettersom jeg forsto på det du har skrevet på vip'en har du jo hatt hest på helfor før? Har du spurt foreldrene dine hva som fikk dem til å ombestemme seg?

(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  23:45:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Tenk om foreldrene våres har sånne forum hvor de sitter og lager slike tråder om oss'a..
*Barn! En eneste stor pine!
*Unger, bare mas med dem!
*Jeg tror jeg har verdens teiteste datter!

En liten digresjon der..

Masing hjelper nok ikke. Vis heller at du fortjener det, og at du er voksen og ansvarlig nok til å ha hest på helfôr. Jobb hjemme og tjen penger, sett opp et minibudsjett hvor du viser dem hvordan du tenker å bruke pengene, og kanskje til og med en timeplan hvor du setter av noe tid til hest og noe tid til lekser osv. Vis at du er voksen nok til å takle det. Lykke til!
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  00:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med de andre her..
Finn ut hvor mye tid hesten også vil ta i forholdt til venner, familie, skole ( for regner med du går på det :) )
En helge jobb er også å anbefalle for å tjene opp til hest på for, for det koster!
du kan jo kanskje i mellomtiden forhøre deg om noen trenger forrytter? Da får du drivet med hest, samtidig som du har tid til annet.. Du er ennå ung, jeg fikk min hest i år og jeg er snart 20. Jeg hadde ikke tid, mulighet eller økonomi før da..
lykketil

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  14:33:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Det er nok en grund til at du ikke får hest på helfor, det koster penger, krever mye tid og omsorg, må ha erfaring osv.. Kanskje det er noe av grundene til at foreldrende dine ikke vil la deg på hest på helfor..
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  19:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg har blitt nektet hest i evigheter, og jeg hadde veldig lite erfaring når jeg var 14 i forhold til nå når jeg er 16. Nå skal jeg ha hest, men jeg må betale alt selv..
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  19:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg drev å maste om hest på for da jeg var 13 år.
Helt ok sa pappa, men da er det visse betingelser:

1. Jeg måtte betale ALT selv og hesten skulle få alt den trengte + at jeg måtte ha reserve tilfelle skade og jeg måtte tilkalle veterinær.

2. Den måtte stå oppstallet på ridesenteret så jeg fikk hjelp av voksne med erfaring (og den stallenplassen kostet)

3. Jeg måtte fortsette med undervisning, men jeg kunne få bruke den hesten jeg eventuelt fikk på for.

Etter at jeg så regnestykket var jeg ikke dummere enn at det faktisk ikke ble noen hest på meg.
Tror pappa syns det var en lur måte og si nei på.
Istede bestemte jeg meg (samme dag) for å skaffe meg jobb og spare penger.

Hadde foreldrene våre hatt et slikt forum ville jeg blitt beskrevet som den perfekte datter med litt for liten hjerne...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Jettomilla

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  22:07:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJettomilla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tenk om foreldrene våres har sånne forum hvor de sitter og lager slike tråder om oss'a..
*Barn! En eneste stor pine!
*Unger, bare mas med dem!
*Jeg tror jeg har verdens teiteste datter!

En liten digresjon der..
Opprinnelig postet av Ragnhild E

Haha! Dagens

Så litt on topic. Så på vip'en at du var 14.. Det vil si at det er forledrene dine som må betale alt, og hest er og blir dyrt! I tilegg må man være forberedt på ufotsette vetrinær regninger, og er du uheldig an disse bli ordentlig dyre :S

Så istedet for å klage (skjønner deg veldig godt, forstår jo at det er utrolig surt å ikke få oppfylt "drømmen" sin..) så begynn å jobb. Masse masse småjobber du kan ta etter skolen, helger osv. I tilegg kan du i ferier ta "heltidsjobber"..
Sett gjerne opp et budsjett over alle utgifter som vil komme i måneden, og lag liste på liste med alt mulig. (Utstyr du trenger, stallplasser tilgjengelige.. osv osv..!! alt du kan komme på)

Poenget er, hvis at du er ansvarfull og moden nok, og ikke minst.. at du har en klar plan for hvordan du skal løse det minste lille problem. :):)

Men, lykke til videre Så får du bare smøre deg med litt tålmodighet.. Kanskje det løser seg etterhvert!

What goes around comes around.. Gå til toppen av siden

juboy

Skrevet - 29/07/2006 :  13:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ny her...
1. først få deg hest på halvfôr i stedet for å gå rett på å ha hest på helfôr.
2. det er drit mye jobb å ha hest på helfôr eller egen...
Jeg har nettopp fått meg egen hest, og selvfølgelig er det en FRYD, men det er mye strev også...
jeg hadde hest på halvfôr i 2 år før jeg fikk hest...
jeg lærte så utrolig mye av å ha hest på halvfôr den tiden før jeg fikk min egen...

så tips nr 1. er hvis du skal få deg hest på fôr så få deg en på halvfôr et par år før du skaffer deg en på helfôr eller egen...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.