hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pessoabitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sirijoh

Skrevet - 22/07/2006 :  14:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei ! Ser veldig mange som hakker ned på pessoabittet, hvorfor? Er jo hånden som avgjør hvor sterkt bittet er..

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  14:34:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det mener jeg også! Jeg bruker passoa bitt etter hun som trente hesten min før jeg fikk han sine anbefallinger (Dyktig Ridelærer!). Hun mente det gikk helt fint at jeg red hesten med dette bittet ettersom jeg ikke er særlig hard i handen. Jeg har ikke hatt noe problemer med det, hesten min fungerer flott med det bittet!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

sirijoh

Skrevet - 22/07/2006 :  14:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har heller ikke hatt noen problemer med dette bittet, er anbefalt fra flere dyktige trenere og bruke det. Siden hesten løper når hun ikke kjenner at hun har noe i munnen. Jeg rykker ikke tøylen, rir mest med vekt, sjenkel osv. Men leser veldig ofte her på forumet mye negativt om det. Og ejg vil gjerne høre andres erfaringer, og meninger om bittet. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  15:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om dere hadde giddet å lese HVA vi skriver hadde dere også forstått hva vi mener er negativt ang dette bittet.
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  15:57:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Sirijoh. Fint at du ikke har problemer med bittet. Men hva med hesten?

Ellers signerer jeg Kurre sitt innlegg. Vi har jo kommentert hva vi ikke liker med det noen ganger

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sirijoh

Skrevet - 22/07/2006 :  16:24:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, har ikke problemer med hesten. Hun har ingen munn problemer eller andre problemer grunnet bittet. Hun er blitt brukt bittet på i flere år. Har tøylene festet i ringen som er i munnen.. Ikke den underste som jeg da har sett mange har. Men det blir så rotete å lese gjennom det med peassoabittet, når det blir nevnt i helt andre sammenhenger. Så vil gjerne høre her, som en eget debatt om dette bittet. Fordeler\ulemper, ja hva som helst Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  16:55:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
ehm... Hvorfor har du på pessoabitt hvis du kun bruker det i øverste ring?

Fortelle meg hvordan et pessoabitt innvirker på hesten, hvorfor det er så mange ringer etc.. Så skal jeg fortelle deg hva som er galt (i mine øyne) med dette.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  17:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg liker ikke pessoabittet fordi det er vinglete og har en sterkere effekt på nakken enn folk skjønner. har sett fok som rir dressur på det bittet, fordi hesten "går så fint på tøylen". krøll foran p.g.a sterkt press over nakken er vel mer riktig.

og hva betyr dette?: "Siden hesten løper når hun ikke kjenner at hun har noe i munnen"

hvis hesten ikke kan gå rolig uten et pessoabitt er det vel noe galt?
hvofor rir dere på det bittet egentlig? fordi hesten er "stri"?

det er mulig at jeg er helt dum. jeg som rir på enten sidepull eller trinsebitt ..
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  17:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir på pessoa i sprang og terreng - trinse ellers - av den grunnen at jeg har en hinderheit hest som innimellom glemmer at lille meg sitter på toppen og prøver på en halvparade.. Er klar over alle ulempene med pessoa; nakketrykk, utydlige signaler, vinglete u name it.. Men for oss er det dette bittet som funker i sprangen, har prøvd mange forskjellige, og synes det er bedre å ha kontroll enn at det ser ut som vi prøver oss på steeple..
Nå skal det også legges til at jeg har to tøyler på pessoaen min og bruker derfor bare stangtøylen som en "nødbrems" da dette trengs (noe vi har begynt med nå de siste mnd) og da fungerer det hvertfall supert.
Pessoa er et "brekkjern" som ikke bør brukes av uerfarne som "tauer og drar" i en alt for stri hest elle som nevnt ovenfor i dressur "for at hesten bøyer så fint på nakken", men hvis du er klar over hva du rir på og klarer å ri mykt på det, så hvorfor ikke.. Mener nok en gang at det er bedree å ta myke forholdninger på et pessoa enn å slite i en trinse.. er mange stygge bitt på markedet, og pessoa er sikert ett av dem, men vil ikke kalle det det verste.. i mitt tilfelle er det hesten som har "valgt" i samråd med meg, dette var det bittet hun fungerte best på i de situasjoner det trengs.

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  18:12:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du forsøkt Pelham?
Også med to tøyler self..uleddet? Også et bitt med god "nødbrems-effekt",men uten alle de uheldige sidene du finner på Pessoa-gagen?

Ikke for å henge deg etter lilletærne fordi du rir på pessoa,bare lurer på om det hadde vært et evt alternativ?

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  18:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Nei, Jeg er enig i at det er handen som avgjør hvor sterk bittet er Jeg kan ikke huske å ha lest noe negativt om det her.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/07/2006 :  18:54:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du forsøkt Pelham?
Også med to tøyler self..uleddet? Også et bitt med god "nødbrems-effekt",men uten alle de uheldige sidene du finner på Pessoa-gagen?

Ikke for å henge deg etter lilletærne fordi du rir på pessoa,bare lurer på om det hadde vært et evt alternativ?

Opprinnelig postet av Kurre

Hun har vel forklart før at Picazzo ikke godtok pelham mener jeg å huske....

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  19:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh,akkurat...hjerne som en gullfisk...

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:59:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer det Carambee, rabla for henne bare jeg tok opp tøylene.. Mulig det kunne gått ann å prøvd igjen for det er en stund siden, men har liksom bare ikke blitt sånn siden dette funker og det ikke var no moro å se reaksjonen hennes da jeg tok tøylene..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:02:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Jeg rir med gummi pessoa på STEVNER. Hvorfor?fordi hesten min er en helt annen hest på stevner.Han legger seg veldig på forran,og jeg har rett og slett ikke kjangs til å få igjennom halvparaden min,og det er litt kjedelig når jeg ser vi ligger galt,og vi faktisk kommer til å kræsje,om ikke jeg får igjennom halvparaden min!Og ikke si det har noe med bakkearbeid treningen å gjøre.For dette er et ti ganger mindre problem hjemme.Det er noe som kommer kun på stevner.
Jeg har pessoa med en ring unner,og har tøylen i den.Jeg ser virkelig ikke noe galt i den.
Jeg mener at så lenge rytteren klarer å bruke bittet på riktig måte,synes jeg ikke det spiller så stor rolle hvilket bitt som brukes,så lenge det brukes med fornuft.Ei jeg kjenner,satt å reiv og dri i trinsa,og det så helt j*vlig ut.Så prøvde hun en pelham,og det så så fantastisk mye bedre ut!!Fordi rytteren fikk svar der og da,så hun kunne løsne igjen,uten at hesten stakk/dro avgårde fra henne igjen.
Ri med pessoa på bakken er bare tull!!Men jeg synes ikke det er stort bedre å ri med pelham på bakken.Hestene blir så SINNSYKT seige og harde i kjeften,at det er helt vilt!Hesten min var ridd konstant på pelham når jeg fikk han.Han var så seig,at jeg brukte pessoa...ALT for lenge...Han ble ikke stort bedre.Så det tok lang tid før han ble fin på tredelt.Men nå er han helt fin,og jeg skal aldri ri med pessoa o.l på bakken igjen!!

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  00:06:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Har ingenting imot pessoa, vil si at det er ulemper med alle typer bitt. Rir med myk hånd uansett bitt, og river\sliter ikke i bittet. Er som tidligere nevnt av noen andre at det er bedre med myk hånd på pessoa, enn å drive og slite i et trinsebitt.. Men driver og skal bytte bitt nå, da jeg mener pessoa ikke er helt noe for oss...Men har ikke bestemt helt vi skal prøve enda. Kan noen fortelle meg litt om pelham?
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.